• SolarSister

Obekvämt bakåtvänd i bilstolen

Vi är inga vana bilåkare så jag behöver lite hjälp. Min son som fyller 3 i januari är väldigt lång för sin ålder, 100 cm lång eller kanske lite mer!!! Han sitter inte bra i bakåtvänd bilbarnstol! Han blir så otroigt ihoptryckt och benen får han ha helt böjda.

Hur kan man göra det bekvämt för ett lång unge som han? För framåtvänd ska man väl inte åka förrän efter 4 år?

• Svar på tråden Obekvämt bakåtvänd i bilstolen
  • Pyret 78

Jag har två barn. Den stora killen är lång för sin ålder och när han var 2,5 år vände i på barnstolen för då fick han inte plats bakåtvänt än. Lillkillen fyller 2 snart och får plats bakåtvänt ett tag till.

• mayasmama

jag vände min stora dotter innan 4, kommer inte ihåg exakt hur gammal hon var men det var innan "tillåten" ålder. hon satt så himla obekvämt som du säger benen helt ihoptryckta uppe vid hakan typ. jag tror inte det är bra för dem att sitta så så hade jag varit du hade jag vänt honom.

• Cecci78

Du ska absolut inte vända på honom. Bättre att han sitter obekvämt. Nacken är inte så utvecklad än.

Här kommer lite info från NTF:

Att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt beror på att ett barns huvud är stort och tungt i förhållande till vad nacken och musklerna orkar hålla emot. När man sitter framåtvänd vid en häftig inbromsning eller krock, fortsätter allt som inte sitter fast i bilen framåt tills något tar emot. Kroppen fångas upp av bilbältet men huvudet kastas framåt för att sedan slungas bakåt igen. Det är den knycken som barnets nacke inte klarar av. Barnet kan bryta nacken medan vi vuxna kan få whiplash-skador. Därför ska barn åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Först då är nackmuskulaturen något mer utvecklad, och de flesta barn är för långa eller för tunga för en bakåtvänd stol.

En bakåtvänd stol har en skadereducerande effekt på ungefär 90 procent, jämfört med 60 procent för en framåtvänd. Därför ska man inte vända barnet förrän det absolut inte går att åka bakåtvänt längre. Att det är trångt för benen är inte farligt, men det är klart att det finns gränser.

Ett sätt att få mer plats i den bakåtvända bilbarnstolen kan vara att montera den på någon annan plats i bilen. Ofta är utrymmet bättre i framsätet, men det förutsätter att det inte finns krockkudde där. Om hon redan sitter i framsätet kanske sätet kan skjutas bakåt ytterligare? Ett annat tips kan vara att rasta lite oftare om ni åker längre sträckor

• Chanette

Prova att montera bilstolen med mer utrymme för benen, kanske på annan plats i bilen (du har ju 4 att välja på). vår dotter är drygt 3 år och 98 cm lång. Hon sitter i sin IZIKid i baksätet och det går bra. Dessutom så vet inte barnen något annat om inte vi säger något.

• SolarSister

Tack för alla svar och tips!

Jag vågar nog inte vända framåt, i så fall får vi åka tåg långa sträckor! Det är ju ett stort problem eftersom att han bara är dryg 2.5 och fortsätter växa på längden så klart.

Korta sträckor ska det nog inte vara några problem men vi åker bara bil när vi åker till landet och då är det 5-6 timmars resa. Kanske får vi försöka rasta mer bara helt enkelt.

• Cecci78

låter som ett klokt beslut, vad har ni för stol förresten?

• teha

Min tjej är också lång, men hon har suttit bakåtvänd fram tills hon var 4 år sedan gick det inte längre. Man får liksom trixa och flytta säten lite grann för att de ska få så bra plats med benen som möjligt. Men så länge de inte klagar och mår dåligt av att sitta med böjda ben så är det nog mest vi föräldrar som tycker att det ser obekvämt ut. Min dotter klagade aldrig på att hon inte satt skönt, men det började hon däremot att göra när vi satte henne framåtvänd.

• Suskiv

Vad har ni för stol, vad har ni för bil och vart är stolen monterad.

Vi hade 4 åringen 99 cm bakåtvänt tills nyligen och hon hade massor med plats i sin britax two-way plus i framsätet (oavsett bil).

(Vi vände henne framåt eftersom lillebror behövde stolen)

• myskatt
    Suskiv skrev 2007-10-15 18:24:43 följande:
    Vad har ni för stol, vad har ni för bil och vart är stolen monterad. Vi hade 4 åringen 99 cm bakåtvänt tills nyligen och hon hade massor med plats i sin britax two-way plus i framsätet (oavsett bil).(Vi vände henne framåt eftersom lillebror behövde stolen)
    Är det inte bättre att låta henne sitta kvar i stolen och köpa en ny till lillebror? Onödigt att vända om det finns massor med plats.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Suskiv
    myskatt skrev 2007-10-15 18:55:32 följande:
    Är det inte bättre att låta henne sitta kvar i stolen och köpa en ny till lillebror? Onödigt att vända om det finns massor med plats.
    Vi åker bil kanske 20 gånger om året. Med ansträngd ekonomi så vill jag inte köpa en till bakåtvänd stol när vi redan har två. (snart 3 åringen har en och 8 månaders bebisen har en).

Självklart vet jag att det bästa hade varit bakåtvänt, men vi har vallt den här lösningen. Hon är ju iaf 4 år.
  • Akina

vår son är 2.5 och oxå lång, vi har honom i baksätet bakom passagerarsätet och det finns inte en möjlighet att någon kan sitta fram när vi har stolen i, tycker det är värt att förlora den platsen om vi kan spara hans nacke om det skulle hända något =)

• SolarSister

Jag minns faktiskt inte exakt vilken barnstol vi har men det är någon av de vanliga, Akta Graco eller Britax. Vi köpte den ny och försökte hitta en som såg rymlig ut men som skulle passa i flest bilar. I den bil vi oftast lånar (en gammal Opel) hjälps det inte om man skjuter fram sätet framför för då blir stolen för ostadig om ni förstår. Himla dumt. Och i framsätet kan man inte montera bort airbagen!

Vi är alltså inte de som glider runt i någon sprillans city jeep direkt ;) Bor ju mitt i stan och så. Till våren när vi får tillökning funderar vi dock på att köpa en egen bil, så då får vi testa lite.

• Akina

men har ni inget stödben till den? det har vi till vår aktagraco..... det ska man ha när man monterar i baksätet

• Arokon

Tyvärr hjälper det inte mycket att flytta säten om man har en liten bil. En liten bil ger helt enkelt inte mycket till benutrymme. För att barn ska kunna sitta bakåtvänd till fyra års ålder krävs en Volvo V70 eller liknande...

Själv vet jag inte hur vi ska få plats med båda barnen i stora barnstolar i vår Renault Clio. Blir nog tvungen att köpa en ny bil om 3-åringen ska fortsätta sitta bakåtvänd.

• Chanette

Aktastolarna som har något år på nacken har inget stödben har jag för mig.

• Suskiv
    Arokon skrev 2007-10-16 14:10:52 följande:
    Tyvärr hjälper det inte mycket att flytta säten om man har en liten bil. En liten bil ger helt enkelt inte mycket till benutrymme. För att barn ska kunna sitta bakåtvänd till fyra års ålder krävs en Volvo V70 eller liknande... Själv vet jag inte hur vi ska få plats med båda barnen i stora barnstolar i vår Renault Clio. Blir nog tvungen att köpa en ny bil om 3-åringen ska fortsätta sitta bakåtvänd.
    Inga problem med bakåtvänt för varken 4 åringen (innan vi vände) och 3åringen i Nissan Micra och de bilarna är allt annat än stora.
  • Akina

hade jag haft en äldre modell och det inte hade funkat hade jag gärna lagt ut de tusenlapparna på en ny stol med ett stödben som jag sen kan ha i bilen och sonen sitta bekvämt =)
    Även om man har en liten bil så man man flytta fram passagerarsätet en bra bit och då få mer plats till barnets ben, sen förlorar man iofs den sittplatsen men som jag sa innan, hellre en sittplats kort och sonen sitter rätt än tvärtom.
    Vi har en saab93 modell 04 och det är ingen överdrivet stor bil men det funkar....

Svar på tråden Obekvämt bakåtvänd i bilstolen