• xxJessikaxx

Tror ni det går att sprutlacka/måla nåt som är i björkfanér/klarlack?

Har 2 sängbord som jag troligast ska lämna in till en firma och få sprutlackerade vita / svarta. Funderade på att måla dem själv men det blir alltid snyggast med sprutmålning tycker jag.
    Sängborden är från Ikea och är i björkfanér / klarlack så de är lite blanka i ytan och jag skulle helst vilja slippa slipa upp dem men frågan är om det går? Vet att firman jag brukar anlita sånt till inte utför förarbete på det de ska lackera. Vad tror ni?

• Svar på tråden Tror ni det går att sprutlacka/måla nåt som är i björkfanér/klarlack?
  • Plupp07

Jag vet inte säker men tror att det räcker med att rugga upp utan och sedan sprutmåla på. Klarlack är ju så blank så det kanske inte fäster så bra på det. Men ring till dem som du tänkt lämna in dem hos då får du ju veta exakt.

• Baryk

Japp det borde funka! Men man måste som sagt var rugga upp ytan, samtidigt som man är så försiktig att man inte går igenom hela faneret, då blir det inte snyggt alls... Tro mig! Jag vet! Hade själv en möbel som jag trodde var av massivt trä, men som visade sig vara någon sorts faner när vi väl slipade på det! Kul så här i efterhand...

• Camilla1977

Jag har precis lackerat om våra sänggavlar som var i björkfanér. ALla som sett dem tror att de är sprutlackerade, så bra blev resultatet. Superlent! Jag ruggade inte upp ytan. I affären fick jag hjälp med att väla en skumgummiroller för just fanéer och lacken var Beckers svart matthet 10. Finns bilder på min blogg..

husnr8.blogg.se/

• xxJessikaxx

Ahh, ja men det kanske kan vara idé att göra det själv då, de blev ju jättsnyggt för dig, Camilla1977! Skumgummiroller, jamen då ska jag kolla det. Det kostar ju faktiskt litegrann att lämna in dem även om just den här firman är ganska billiga. Sen körde du vanlig lackfärg eller?

• Camilla1977

Jag hade Beckers vanliga lackfärg, jag valde matthet 10 för jag ville inte ha det blankt. Resultatet är superbra! Jag har lackat andra möbler/dörrar innan men det har aldrig blivit så bra som på faneren. Lacken är vattenbaserad kanske jag ska tillägga!

Svar på tråden Tror ni det går att sprutlacka/måla nåt som är i björkfanér/klarlack?