• Pricky

Är det verkligen SÅ himla jobbigt att ta bort vävtapet?

Jag har nämligen ett stort vardagsrum som har jättefula vävtapeter som jag vill bli av med.
    Min syster hade ett mindre rum med vävtapeter som bara var att riva loss, och sen fick hon så klart spackla och slipa lite. Och det var just det sistnämnda som var det jobbiga, att spackla och slipa. Och det är ju ändå sånt som man måste göra om man skulle tapetsera eller måla om i ett rum med vanliga tapeter.
    Är det verkligen så himla jobbigt att bli av med vävtapeter? Det är väl egentligen bara att riva loss?

• Svar på tråden Är det verkligen SÅ himla jobbigt att ta bort vävtapet?
  • Hella78

vi skullr göra om ett rum där det va väv o den va jätte svår att ta bort med det kan ha berot på att det va målat ett par lager på den vi gjorde så att vi spakla upp väven så det blev platt i stället. men på tapet firman sa dom att om väven sitter bra kan man tapetsera på den om man väljer struktur tapet behöver man inte spakla upp den fär det syns inte genom struktur tapet.

• Liten Milla

Ja det är lite drygt för ofta så sitter dom mkt hårdare än vanliga tapeter eftersom man har ett starkare lim.
    men det kan gå jättebra oxå.
    Jag körde på Easy Cover när vi gjorde om v-rummet.
    En tjock väv som man bara sätter på den gamla väven.Den är helt platt & tar bort skarver & mönster på väven under
    Lite dyr men helt klart värt det.Spar massa tid & arbete :)

• mim mim

Det beror ganska mycket på hur bra den(väven) är uppsatt från början hur pass svårt det är att ta loss den. Men om du vill slippa merparten av spacklandet o arbetet skulle jag rekommendera Återställare, EasyCover, Mikrolitväv eller liknande (finns massa varianter). Dvs en helt slät väv som sätts upp direkt ovanpå din väv som du har på väggen nu och ger ett slätt resultat direkt. Bara att måla eller tapetsera.

Svar på tråden Är det verkligen SÅ himla jobbigt att ta bort vävtapet?