• mamma till pyret

Skelning....

Vår dotter som är 17månader har börjat skela, hon skelar inåt med ögonen. I början var det bara det ena ögat, nu kan det skifta..så ena stunden det vänstra ögat, och andra stunden är det hennes högra öga som skelar. Vi har fått en tid till ögonmottagningen på sjukhuset nästa vecka.
    Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Hur "rättade" de till det på era barn, var det jobbigt för barnet?
    Tacksam för era svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-15 12:27:41:
    Jag puffar lite.....Ingen annan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-15 13:55:51:
    Puffar igen....=)

• Svar på tråden Skelning....
  • mamma till pyret

Trodde att detta var jätte vanligt och att jag skulle få en hel drös med svar.....är det någon annan som varit med om detta?

• blackangel

Det är tydligen bra när de skelar med olika ögon sk "växlar". Då använder barnet båda ögonen till att titta med, fast med ett åt gången. Det är vad min sons ortoptist säger.

Min son fick glasögon när han var ca 1½ år pga skelning. Han har haft det i stort sett sedan han föddes. Han är lite översynt oxå, men det är så lite så han ser lika bra utan glasögonen, men för skelningens skull så behövs de. De får musklerna bakom ögat att slappna av så att skelningen blir mindre på så sätt.

Vissa perioder är bättre och då syns det knappt och vissa perioder är sämre och då har han fått träna med lapp på det "friska" ögat för att träna upp det "dåliga".

Idag är han 5½ år och har fått remiss för en ögonoperation som troligtvis ska ske nästa år innan skolstart.

Det är väl det som jag vet och lärt mig under dessa år.

• blackangel

Glömde skriva... Många gånger rättar ögonen till sig själva på barn och det behövs ingen ögonoperation.

• jeeri74

Min dotter skelade till och från sen hon föddes, i februari, när hon drygt två, var vi till ögonläkaren för det, då det blev värre under vintern.
    Hon skelade på bägge ögonen, som tydligen var "bra" för då fanns det en chans att hon inte hade brytningsfel. Det hade vår dotter ändå, hon var översynt, dvs såg lite dåligt på nära håll -vilket vi hade och har svårt att förstå då hon såg detaljer på bilder osv.. men men.. ;)
    Hon fick glasögon och har haft det ett år ungefär. Ofta rättar skelning till sig av sig själv. När vi var på återkoll i somras, var skelningen bättre, synen hade i alla fall inte blivit sämre, så förhopppnigen är att hon slipper glasögonen till skolan eller så. Även om hon är jättesöt i sina!

• jeeri74

Hon har haft glasögonen ett halvår skulle det vara.. inte ett år

• mamma till pyret

Tack för era svar! Har det varit svårt att få barnen att använda glasögonen? jag kan tänka mig att om min dotter får glasögon, kommer hon att totalvägra (hon är VÄLDIGT envis) =) Måste alla så småning om opereras, eller är det bara vissa? Är det lika dyrt med glasögon till barn som till vuxna? Inte för att det spelar någon roll, var mest nyfiken, har ju aldrig köpt några plutte-glasögon!

Tack tack!

• jeeri74

Min dotter var inte så förtjust i att ha glasögonen i början. Vi började lite lugnt att ha dem hemma men det gick i någon halvtimme. När hon började med dem på dagis gick det bättre, där hade hon dem hela tiden, men ville ta av dem när hon kom hem. Men efter någon månad var det okej, nu börjar hon själv säga till.

Nu kommer jag inte ihåg vad hennes glasögon kostade, men flera tusen i alla fall. Vi köpte på synsam och då ersätter/lagar de det mesta.
    Jag tror inte alla behöver opereras. Min dotter skelar som sagt var inte lika mycket längre.

• älska livet

min son skelade när han va liten..va på UAS på underkökning men det va ingen fara..det skulle växa bort å det gjorde det me

• jagälskarallaminabarn

Jag började skela runt 4-års åldern vilket iofs är 27 år sedan nu men ändå. Fick också lapp, hade sådan för ena ögat en vecka och sedan byttes det till andra ögat o s v. Hur länge det höll på vet jag inte mer än att jag inte hade det i skolan i alla fall.

Vill inte skrämmas men när jag var runt 20 år drömde jag om att bli busschaufför och att få körkortstillstånd för buss om man är skelögd är bara att glömma. Blev då remitterad till en ortoptist för bedömning av operation men hon sa då att det fanns viss risk, om operationen skulle misslyckas, att jag skulle få BÅDE dubbelseende och ändå vara skelögd och skulle det blivit så hade man inte kunnat rätta till det med ytterligare en operation utan fått leva med det. Hur stor den risken var vet jag inte, frågade inte mer utan tyckte inte det var värt att chansa på sådana grunder.

Nu är ju detta som sagt var länge sedan, ca 10 år sedan om man ska vara mer exakt så visst kan det ha ändrats men kolla upp detta är mitt tips. Har förresten levt med skelögdhet sedan jag var 4 och för mig är det inga problem kanske ska tilläggas men då är min skelning inte på allra värsta viset visserligen. Varmt lycka till!

• Kålrot

Vår dotter som är 16 månader var i förra veckan till ögonmottagningen för att hon skelar.
    Men de såg inget fel, allt var ok. De sa att barn kan skela lite tills de blir 3 år utan att det gör något.

• mamma till pyret

Tack återigen för alla era svar, det verkar ju vara olika för alla hur man går till väga. Fast när jag ringde till ögonmottagningen sa de att det var bra att vi upptäckte det så tidigt, för att det var både bättre och lättare att åtgärda det när de var små.

Jeeri74: Vad skönt att det funkar med er dotters glasögon nu! Kan tänka mig att hon är väldigt söt i dom =) Tack för svar!!

Bohusläntös: Tack för ditt svar: Jag vet att skelning inte alltid behöver störa personen i fråga, min sambo skelar också. Han började skela när han var 13år ungefär, han är 26år nu och skelar fortfarande. Det är väl inte direkt något han störs jättemycket av och vi andra runt omkring tänker inte på det heller. Till honom sa de att det inte gick att göra något åt hans skelning, men det var länge sen och nu funderar han på att söka till ögonmottagningen för en ny bedömning.

Jag hoppas bara att det går bra för vår dotter om hon nu skulle behöva ha lapp eller glasögon, att hon går med på det =) För oss spelar det ju självklart ingen roll om hon skelar, så länge hon inte lider av det själv sen, fysiskt eller psykiskt.
    Tack för alla svar!

• jagälskarallaminabarn

En till sak jag kom på förresten:

Om man får skelning som barn kompenserar oftast ögat för det, tydligen är det värre om man börjar skela som vuxen. Hur detta hängde ihop och vad som kan hända mer exakt med synen om man får det som vuxen minns jag dessvärre inte, bara att det är så här enligt ortoptisten jag var hos, kan vara bra att veta.

Hoppas verkligen det löser sig om dottern skulle behöva glasögon! Något jag kom på är att hon nog skulle tycka det vore spännande att välja bågarna, givetvis med hjälp av er föräldrar och ev med stöd av personalen hos optikern.

• blackangel

Jag kom oxå på en sak om eran dotter får glasögon.  Titanbågar är superbra. Otroligt tåliga och bändbara. Kostar ett par hundra extra, men klart värt det när de är så små och kastar dom i golvet, biter på dom mm.
    Ta även extra reptålighet på glasen. Kostar ca 200:- men oxå väldigt bra för de mindre barnen.

Nu kanske hon inte alls behöver glasögon.. Men lite tips iallafall om hon får det..

• strojes

Jag fick glasögon runt 3 års åldern. Fick även träna det sämre ögat med lapp (både med och utan glasögon. Har både skelning (översynthet) och brytningsfel. Har fortfarande glasögon. Tror inte jag hade någta problem med att ha glasögonen (märkte väl att jag såg bättre). Nu vid 30+ har ålderssvaghet i ögonen börjat komma (brukar inte komma före 40+ men kommer tidigare med översynthet + brytningsfel...

• mamma till pyret

Tack för alla tips och råd! Blir det glasögon så låter det ju väldigt bra med de som är lite extra tåliga! Hon älskar att bita på allt och kasta saker omkring sig =)Det är nu på torsdag vi ska dit, och jag är rätt nervös faktiskt, dessutom gillar hon inte att bli undersökt av läkare (gäller väl många barn iofs) blivit så efter alla öronundersökningar vi har gjort =( Men men, håll tummarna för oss!

Ha det bra, och trevlig helg på er!
    Kramis!

• jagälskarallaminabarn

En till sak förresten: Ta plastglas om hon nu skulle behöva glasögon. Titta även på konstruktionen på bågen så att den verkligen kan ta lite smällar. Man kan se på skalmen om den går att bända ut utan problem, kan inte förklara hur det ser ut men fråga optikern är mitt råd.

Något annat kan vara att INTE välja metallbågar, särskilt inte sådana med små "pluttar" eller vad jag ska kalla dem vid näsan för när man haft dem ett tag tenderar de att nötas lite av hudens eget salt tror jag det är så de kan bli som sandpapper, inte skönt, var med om det en gång nämligen. Så kan även själva bågen bli där man är i kontakt med den så jag skulle rekommendera plastbågar i första hand.

• mamma till pyret

Jaa plastbågar lät ju bättre om de inte nöter på huden, det vill vi ju inte! Men vi får se vad de säger, det är ju inte säkert att hon behöver glasögon ens! Men nu känns det som jag vet lite mer om det skulle vara så att hon skulle behöva det!
    Så tack alla!

Nu ska vi snart åka och fika hos min mamma som fyllde år igår! Ska bli kul! Ha det så bra!!! Kramar!

• mamma till pyret

Nu har vi varit och kollat Vilmas ögon, det blev glasögon. Hon kommer alltid att skela utan dom, plus att hon ser dåligt på nära håll, men bra på långt håll. Hon är alltså långsynt. Vi var och provade ut ett par glasögon direkt, hittade ett par jättebra och jättesöta! Men de var ju inte alls dyra, fick två par för 545:-, fick ju en viss bidragsdel ifrån sjukhuset med, tror det var 450:- vi fick av dem. Så nu får vi se hur det kommer att gå med glasögonen, några tips någon?

Svar på tråden Skelning....