• Maverich

Hur får man en wok att bli lika god som när man äter ute?

Jag gör nästan aldrig wok längre för den blir aldrig lika god som när vi beställer hem eller äter ute. Vad består de där såserna av som de använder som vätska? Vad jag än köper blir fel, maten får konstiga smaker och blir klibbiga.

Vad är hemligheten?

• Svar på tråden Hur får man en wok att bli lika god som när man äter ute?
  • Bamse04

Det var bra fråga och hoppas att någon kan svara på det.
    Vill också veta.

• isisisis

Hoisinsås,fisksås eller ostronsås.
    Sambal oelek.
    Samt alltid en vitlök i första fräset som man sen lyfter bort.
    Thaländska 7 kryddor är också bra att ha hemma.
    Det finns också speciell wokkrydda om man vill ha det.
    Finns på Borgeby kryddträdgård.Beställes på nätet.
    Men det är inte nödvändigt tycker jag

• kissemjao

Trixet är nog hettan från wokpannan, (öppen eld är ju grundtanken), när man fräser upp maten.
    För att det inte ska bli klistrigt och kletigt så tror jag på bra råvaror! Färska råvaror. Och smaken sätter du ju själv, med kryddor du väljer.
    Jag brukar avsluta med lite sweet chilisås och stöka runt i pannan med. Det ger både smak och en skön hal konsistens.

• Maverich

Tack, suger åt mig av infon. Ska ge mig på det i morgon med nyinköpta ingr. och fräscha råvaror!

• AstraTrillian

Håller med kissemjao, bra råvaror dvs absolut inte frysta wokgrönsaker *ryser*. Sen ska man inte vara rädd att krydda, dra i några vitlöksklyftor, lite chili, färsk ingerfära, hoasin, fisksås osv. Woka i jättevarm panna, börja med kött och ta sedan bort det, woka grönsaker ganska kort tid och ha på lite vatten på det blir ånga och ha sen i köttet igen.

Vi skaffade en bra kokbok som hjälper en hel del i början.

• SVejsan

Talang

Att undvika djupfrysta/upptinade råvaror. Kryddpastor, buljong, majzena i rätt proportioner. Låt bli Olivoljan!

• Maverich

Tack! Bugar och bockar!

• tess021

Går en matlagningkurs i asiatisk mat just nu, till nästan alla "såser" är det i stort sett bara ostronsås, vatten och potatismjöl vi använder oss av. Kryddor också så klart, kanske lite soja och fisksås också efter smak. :)

• tess021

Kan säga som en tidigare också, INTE olivolja, vanlig matolja bara!

Svar på tråden Hur får man en wok att bli lika god som när man äter ute?