• Spartacus

att känna sparkar i vecka 13 enligt fl.

såhär står det under vecka 13 här på fl.

Vecka 13 20 okt - 26 okt 2007
    Kroppen: Nu är gränsen för den andra trimestern och då är det rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamående och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att urskilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.

men enligt alla som har erfarenhet så känns det som tidigast kanske i vecka 16...

är det någon som känt så extremt tidigt?

• Svar på tråden att känna sparkar i vecka 13 enligt fl.
  • Shininganne

Jag tror mig ha känt rörelser i v 13 när jag var gravid med min dotter. Det var på kvällen när jag hade lagt mig, det fladdrade liksom till på samma ställe en lång stund och upprepade gånger. Så jag tror nog att man kan känna om man har lite tur.

• Jack Bauer

Jag kände redan i v 12 med min dotter. Först var jag osäker på att det verkligen var just fosterrörelser men efter hand blev sprattlet starkare och tydligare och i efterhand vet jag säkert att det var fosterrörelser som jag kände. Den här graviditeten vet jag ju hur det ska kännas och jag kan ärligt säga att jag redan nu i v 10 kan känna svagt sprattel om jag ligger ner och koncentrerar mig

• Sol

Jag är i vecka 13 nu och tror jag känner av bebisen. Med sonen kände jag i vecka 18.

Mamma till Leo född januari 06 och gravid, Bf april 2008
  • enilorac

Jag kände som lite sprattel i slutet av v13 nu med min andra graviditet. Men jag vet också att jag har moderkakan i bakvägg och då är det lättare att känna tidigt. Med mitt första barn kände jag i v20 första gången...

Kram C och C

• Wosh

Väntar mitt andra barn nu och kände 2 sparkar i v 12.
    I helgen kände jag något hårt sticka upp från magen(snett ner från naveln), jag tryckte försiktigt på det och det försvann. Saken var rund och ca 3-4 cm i diameter. Tror faktiskt det var ett litet huvud=)

• Jungblom

Jag tror, utan att för den skull veta, att första barnet känner man att det är fostret så att man vet med säkerhet att det är barnet senare än i sin andra grav. för att då vet man hur det ska kännas och kan där med särskilja det från vanligt magbubbel.

Ni får rätta mig om jag är helt ute och cyklar men jag tror det iaf.

• Omorfia

Är i v. 18 och har inte känt något som går att definiera som fosterrörelser. Om jag ligger ner och koncentrerar mig känner jag bara min egen puls i magen.

• habibty81

Jag är också i v 18 och har inte känt något än. Hoppas att det börjar röra på sig där inne snart.

• linhen

v. 14 kände jag min tredje. Tre på tre år så kroppen är väl van...

• Zperox

jag kände i v.13 Men inte med första!

• Freida

Är i v 14 nu... å igår kväll kände jag ganska kraftiga rörelse nere i lillamgen upprepade gånger (kanske fem) i rad... då var jag nästan säker:D

• SoulChild

jag kände i v 13... fast småååååååååååå små bubbler i magen typ.. vart stor tidigt också :S...

• Pernilla o Ronny

Jag har känt rörelser i vecka 13 med både Wilma och bulan i magen just nu. Så nä de är väl inte tidigt? Det kan ju vara svårt att skilja på fosterrörelser och tarmar, men det här har varit bebisen alla gånger!

• Miha

Jag kände rörelser i v 10+. Bara en gång, sedan någon gång per vecka ett tag. Inga sparkar bara fladder. Fullt möjligt mao.

• Jellan

Kände första i v 14, nu gravid i v 17 med andra, kände i v 14 med den här bebisen oxå. Inga sparkar, mer lite krafs och pill när jag böjer mig fram en stund och så.
    Den här är lugnare i magen, känner inte varje dag, med sonen höll magen igång dygnet runt redan från början. =)

• Gumman85

vecka 13 med båda barnen : )

• solrosen00

jag har börjat känna nu är i v12.... väntar tvillingar, min förra tvilling graviditet känne jag oxå tidigt. första barnet kännde jag runt v 16-17....

• AnniPanni

Jag kände av sprattel innan v13 med min yngsta o bebben i magen.
    Den här graviditeten hade jag livmodern halvvägs till naveln i v12

• Trossens mamma

Visst kan man det speciellt om man är omföderska

Mamma till Lova och Alvin
  • Bei Bei

Jag är i v 12 och tycker mig ha känt sprattel i minst en vecka nu. Det är vårat andra barn så jag vet ju hur det "ska" kännas...

♥ Ronja ♥
Svar på tråden att känna sparkar i vecka 13 enligt fl.