• Lisenlisen

Vad avgör om det blir en "stor" bebis?

Väntar nu mitt andra barn vilken dag som helst. Denna gång har jag varken ätit eller rört på mig annorlunda än när jag väntade första barnet som blev en tjej på 3200g. Denna gång förväntas h*n väga 4200g... Kurvan ligger närmast den översta kurvan med denna bebis, förra gången sjönk magen till normalkurvan de sista veckorna. Hur kan det komma sig att bebis nr 2 kommer att väga ett helt kg mer? BM kände att det var väldigt mkt bebis i magen...

• Svar på tråden Vad avgör om det blir en "stor" bebis?
  • bluemountain

Jag frågade min bm om exakt det idag. Hon sa att de enda saker som påverkar är
    1. Om du röker så blir det ett mindre barn.
    2. Om du har diabetes/grav diabetes så kan det bli ett större barn.
    3. Hur bra genomflöde i navelsträngen och hur bra moderkakan jobbar påverkar mest.

• kron

Av någon anledning brukar barn 2 väga mer än nr 1. Annars är det nog genetik som bestämmer storleken. Även könet spelar roll - killar brukar vara lite större. Hur moderkaka och navelsträng fungerar är ytterligare en faktor.

• enilorac

Tycker att det måste ha lite med generna att göra också.... Men det kanske visar sig senare.

Kram C och C

• Lullan73

Min kurva ligger på den översta linjen och min BM har oxå sagt att "detta blir en stoor bebis", vilkert gjorde mig liite rädd! Var på xtra UL i veckan(är i v32) och frågade min läkare vad han trodde och berättade vad BM sagt. Han tyckte inte att man kunde känna storleken genom att känna på magen! Som exempel sa han att om man lägger en tennisboll under ett par täcken och känner och senare lägger samma boll under en madrass så blir det inte samma känsla. Kan kännas större om man har mycket fostervatten, fett mm.
    Vet ej, kanske så?

• Lisenlisen

Tack för svaren!!! Ja, nu återstår det väl att se om BM har rätt. Det lustiga är att hon sa att jag skulle få ett stooort barn med nummer ett, men som ändå blev ett normalstort barn (3200g). Hoppas verkligen iaf slippa klämma ut en fem kg bebis som en bekant fick göra....

• gloss

Min bm sa att det beror också mkt på hur du ser ut i din kropp. Jag som är pytteliten väger bara (48 kg i v. 29) kommer inte att få en stor bebis eftersom den anpassar sig till mammans kropp. Men sedan beror det ju självklart på om du har gravdiabetes eller andra "problem"

• Patsy Dee

Hehe, när jag var hos BM i måndags så uppskattade hon vikten till sisådär 4800 g.
    Helt sjukt mkt, iaf eftersom min dotter vägde 2190 när hon föddes...=)

Men vet inte riktigt vad som avgör.. och BM kan ju ha fel också. Får se..=)

• enilorac

Kan säga att SF-måttet på magen är inget att lita på..... Låg på översta kurvan med sonen och BM skojade lite om att det kunde vara en "5 kilos klump" men ut kom Colin 3055 g.
    Har man en kort överkropp växer ofta magen rakt ut eftersom där finns mest plats att växa på.

Kram C och C

• Pingu32

jag har läst att om man äter mycket kolhydratrik mat och mycket godis och liknande så har man ofta lite högre blodsocker än annars och då blir barnet större. Vet ej om det stämmer men kanske det finns någon sanning i det. Barnet skulle då lagra mer fett. Kanske inget fel i det. Men det måste ju vara kosten som gör att allt fler föder barn som väger 4 kg och mer.

• Gumman85

Med mitt första barn sa min bm att jag absolut inte skulle få ett stort barn eftersom att jag är kort och smal själv  (hon kände även på bebisen i magen) , gick dessutom inte upp mkt alls i vikt. När jag födde i vecka 35+6 så  vägde hon 3060g, villket alltså hade resulterat i en ganska så stor bebis om jag hade gått tiden ut! : )
    Nu i vecka 20 kontrollen så mätte hon inte magen med måttband, men kände med handen. Livmoderns övre kant ligger flera cm ovanför naveln (där den "normalt" ligger)
    Så detta känns inte alls bra! :/ dessutom har min vikt börjat skjuta i höjden, har visserligen inte gått upp speciellt mkt totalt ( v.23) men har bara nu på två veckor ökat 2 kg :(
    Säger man dessutom att barn nr på blir större så känns det jobbigt :(
    Bm sa också att man brukar gå upp mer i vikt andra gången...

• Lisenlisen

Kruxet är bara att mitt socker har legat på bra nivåer hela tiden. Liksom förra gången... Kanske slumpen som avgör

• ennie

Gener och vad du äter påverkar. Äter man mycket (onyttigt) får barnet extra näring (precis som vid diabetes, barn till diabetiker får ju oftast mer näring eftersom dibetiker inte kan ha samma låga blodsockervärden som friska = större barn). Det där med att barnet anpassas efter mammans storlek stämmer INTE. Jag är smal i mig själv, ganska lång men smal. Fick en dotter på > 4 kg sist och hon föddes 14 dagar för tidigt!!!! Den här knodden jag bär på nu är stor för tiden, större än min förstfödda var i samma vecka och hon var stor.

• alegria

När jag var 18år så fick jag min första dotter hon vägde 4265 så hon var ju stor. Men allt gick jättebra förlossningen var inga problem.Fick bara sy två stygn.Väntar nu mitt andra barn och oroar mej inte alls för att den ska bli stor. Jag tror inte att du behöver oroa dej så mycket för vikten på barnet om den inte är VÄÄÄÄLDIGT stor förstås. Det går säkert bra ändå. LYCKA TILL!

• LyNxQ

Jag låg ganska högt på sf-kurvan hela tiden, däremot tyckte jag inte att min mage såg speciellt stor ut.
    Jag åt ovanligt bra hela graviditeten och jobbade fram till 1,5vecka före förlossingen. Blodsockret låg på normalt värde vid alla kontroller
    BM uppskattade vikten till 3,5-4kg
    4 dagar före BF kom det ut en klumpunge på 4,7kg
    Jag är förresten ganska normalbyggd..

Har en jobbar som är liten och tunn (jag antar det, men jag har bara sett henne med jättemage, det var på bf-dagen)
    Förra barnet hon fick var tydligen en stor klump på över 4,5kg.

• gumsemumsan

Vill bara lägga in en liten åsikt här. Jag kollade på det norska programmet "Jordemoren" (tror jag d hette). En serie som följer ett gäng BM på en förlossningsavdelning i Norge. Där kommer det in en liten späd, tror det är en thailändska, som föder en stoooor bebis på ca 4500 kg. Så bara för att man är liten själv kan man få ett stort barn. Det har ju en hel del med mannens kroppsbyggnad att göra med. Pappan till hennes barn var en normalbyggd norrman, ca 180. Så tja.

• Josen

Hej!!
    Min första (en kille) vägde 3165g när han föddes.
    Min andra (en kille) vägde 4615g. Stor skillnad alltså.
    Tvåan är lik pappa och den första är lik mig.
    Kan tillägga att jag är ganska liten 163 cm lång och väger ca 51 kg. Så visst kan en liten människa föda ett stort barn. Även om det var tufft iallafall för mig.
    Väntar nu barn nummer tre så hoppas denna blir ett mellanting.

• MammasÄlsklingar

Min dotter e född i vecka 39 med planerat snitt.
    Vägde 5580 54 lång.. genetiskt .. + super bra flöde e det enda dom kunde komma på.
    Jag hade inte grav d..

• MammasÄlsklingar

Jag vägde 59 kilo o 170 lång då jag vart gravid ..

• CLT

Jag o min sambo är "normalstora", jag vägde 2,7 kg när jag föddes o sambon 3,3 kg...Vår dotter vägde 5450g o var 58 cm lång när hon föddes...Knappast genetiskt, antagligen ett enormt bra flöde i navelsträngen...
    Hade inte grav. diabetes.

• MammasÄlsklingar

Det var visste genetiskt o göra med också.. dock inte i alla fall.. min mamma vägde 5 kilo när hon föddes jag 4,3 tex ..
    O fick en stor bebis på 5580 ..
    Men visst d har nog mycke med flödet o göra också.

CLT skrev 2007-11-09 10:27:34 följande:
    Jag o min sambo är "normalstora", jag vägde 2,7 kg när jag föddes o sambon 3,3 kg...Vår dotter vägde 5450g o var 58 cm lång när hon föddes...Knappast genetiskt, antagligen ett enormt bra flöde i navelsträngen...Hade inte grav. diabetes.
Svar på tråden Vad avgör om det blir en "stor" bebis?