• rockmind

Hur ofta äter era 6-7 månaders på natten?

Min son är 6,5 månad. Han har sedan någon månad tillbaka börjat äta oftare på natten än innan. Nu ammar han 3 ggr per natt. Först trodde jag att det kanske var någon tillväxtperiod, men det verkar inte så eftersom han fortsatt på samma sätt i över en månad nu.

Är nyfiken på hur andras barn i samma ålder äter och sover på nätterna? Tar gärna emot tips om hur man får honom att äta mer sällan på natten, en gång borde ju räcka... Han sover oftast bara 3 timmar i sträck innan han vill amma igen.

• Svar på tråden Hur ofta äter era 6-7 månaders på natten?
  • Miss Congeniality

Pröva med att ge honom lite välling på amningen sista gången du ammar på kvällen. Ex. ammar du 23 ge lite välling på det så att han känner sig extra mätt. Eller så kan du börja att ge lite gröt på kvällen.

Jag tycker personligen att få barn över 6 månader klarar sig på enbart amning. Ammar du bara? Kanske han behöver få lite mer mat överlag för att bli mättare över hela dagen.

Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • rockmind

Tack för svaret!

Vi har provat lite välling på kvällen innan amningen. Dock har han ingen bra sugteknik på flaskan ännu, så han lyckas inte få i sig så mycket, han tuggar mest på flaskan. Men vi fortsätter träna.

På dagen äter han gröt till frukost och en burk puré vid lunch. Resten är amning. Man skulle kanske utöka maten på dagen med ytterligare en burk. Han är ju en stor kille, väger ca 10 kg.

• Miss Congeniality
    rockmind skrev 2007-10-15 14:17:32 följande:
    Tack för svaret!Vi har provat lite välling på kvällen innan amningen. Dock har han ingen bra sugteknik på flaskan ännu, så han lyckas inte få i sig så mycket, han tuggar mest på flaskan. Men vi fortsätter träna. På dagen äter han gröt till frukost och en burk puré vid lunch. Resten är amning. Man skulle kanske utöka maten på dagen med ytterligare en burk. Han är ju en stor kille, väger ca 10 kg.
    Det tycker jag låter förnuftigt. Min son började äta bara mat när han var 3 månader o vägde då 8.1 kg....stora barn kräver mkt energi och som den läkaren sa som jag prata med. Han behöver mat mkt av riktig mat!

Det är inte bara en måltid som du säger utan över hela dagen att han får så att han blir ordentligt mätt varje gång han äter så att när kvällen kommer att han fått så mkt energi och när som han behöver för att sova gott.

Vid 6-7 månader så kan man börja utse ett framtida mönster med frukost mellis lunch mellis middag mellis kvällsmål.

Som sagt pröva och se vill han äta "riktig" mat så är det ju ingen nack del, du kan ju amma ändå som ex. mellan mål o frukost o kvällsmat typ.
  • Miss Congeniality

han är föresten gudomligt söt.

• Frisören

Min dotter är drygt 6 mån och sover hela nätter. Jag ammar henne så ofta hon vill dagtid, blir oftast två ggr/ dag alltså morgon kväll men annars får hon mycket mat, så mycket hon någonsin orkar äta, för att hon ska klara nätterna. Hon är en tungviktare och jag har kämpat med att sluta nattamma för att hon åt sig nätterna igenom och snuttade om vartannat!
    Jag skulle ge gröt som sista mål om han inte vill ha flaska och amma precis innan han somnar. Annars håller jag med det som redan skivits=)

• Modesty2000

Min loppa har inte ätit på natten sedan hon var 5 månader. Hon vägrar både välling och ersättning ur flaska så vi kör på gröt och mat i mängder. Hon ammar vid 7 och lite till mellanmål på eftermiddagen men det är allt.

• rockmind

Miss Congeniality: Tack :)

Ja, det låter ju helt klart som att maten under dagen har betydelse för hur barnen står sig under natten. Ikväll fick jag i honom 80 ml välling och sen ammade han efter det, så vi får se om det gör någon skillnad.

Frisören: Hur gjorde du för att sluta natt-amma? Räckte det med mer mat under dagen, eller gjorde du nåt särskilt när hon vaknade på natten också, typ klappade om henne istället för att ta upp och ge bröstet, eller nåt annat? *nyfiken*

Modesty2000: Hur nära inpå att hon ska sova får hon gröt? Jag tycker att det verkar svårt att ge gröt ifall han är för trött, verkar vara smidigare om det kunde funka med välling när han är jättetrött.

• Veratyra

Nattamningen slutade jag med när sonen var 5 månader.

• Ms Ellie

Åhh vad avis jag blir herregud... min son är 6.5 månad o vaknar stup i kvarten om natten, o han ammas inte alls längre utan går helt på pureér, välling, gröt o allt..... snark, jag är trött!

tips på o sluta ge honom välling på natten, är det bara o vägra o bära omkring på honom i några nätter tills han "fattar" ?
    min andra son som nu är 2 år hade vi aldrig dessa problem, han sov hela nätter från 0 månader typ... :((

• Modesty2000

För oss har det varit ganska enkelt att styra upp kvällsmåltiderna eftersom hon är en riktig rutinbebis. I början gav jag henne gröt på kvällen vid 18-18.30 men jag har fått henne att sova bättre då vi ger mat vid samma tid. Tricket är att inte ge henne mat när hon är alltför trött så ibland får hon ta en powernap vid 17.30-18 tiden för att hon ska orka äta ordentligt. För mig känns det helt ok att inte köra med välling men hon har å andra sidan aldrig somnat med tex bröstet i munnen så det är väl en vana. Ikväll lade pappan henne och jag glömde bort att ge en sista kvällstutte så nu får jag sova med BH och inlägg i natt och det är mest för myset och glutenintroduktionen som jag fortfarande ammar...hon verkar ju uppenbarligen inte bry sig :D!

• Modesty2000

Jag hängde förresten i en jättebra tråd medans jag slutade nattamma...sök på "pepp för oss som håller på att sluta med nattamning" (eller liknande...)

• Nattluven

Testa att ge gröt, det gjorde susen för oss.

• Nattluven

Testa att ge gröt, det gjorde susen för oss.

• Frisören

Jag gav henne vatten i flaska och hon tog ett par klunkar och sedan var det bra. Jag har även kurat henne med AW shn och det har funkat super. Men jag tog det stegvis istället för allt på en gång. Först sluta nattamma sedan sluta bära runt och nu somna om själv. Men vi kör med buffning och ramsa som sagt och det har funkat!!!!
    Innan dess så sov hon ju vid bröstet och om jag försökte ta bort henne så grät hon. Ingen av oss sov särskillt bra=(

Svar på tråden Hur ofta äter era 6-7 månaders på natten?