rockmind skrev 2007-10-15 14:17:32 följande:
Tack för svaret!Vi har provat lite välling på kvällen innan amningen. Dock har han ingen bra sugteknik på flaskan ännu, så han lyckas inte få i sig så mycket, han tuggar mest på flaskan. Men vi fortsätter träna. På dagen äter han gröt till frukost och en burk puré vid lunch. Resten är amning. Man skulle kanske utöka maten på dagen med ytterligare en burk. Han är ju en stor kille, väger ca 10 kg.
Det tycker jag låter förnuftigt. Min son började äta bara mat när han var 3 månader o vägde då 8.1 kg....stora barn kräver mkt energi och som den läkaren sa som jag prata med. Han behöver mat mkt av riktig mat!
Det är inte bara en måltid som du säger utan över hela dagen att han får så att han blir ordentligt mätt varje gång han äter så att när kvällen kommer att han fått så mkt energi och när som han behöver för att sova gott.
Vid 6-7 månader så kan man börja utse ett framtida mönster med frukost mellis lunch mellis middag mellis kvällsmål.
Som sagt pröva och se vill han äta "riktig" mat så är det ju ingen nack del, du kan ju amma ändå som ex. mellan mål o frukost o kvällsmat typ.