• Anonym

Rodnar väldigt lätt

Finns det någon hjälp att få? Jag rodnar för minsta lilla grejj. Är en glad person som alltid varit lite blyg, men nu pga. av att jag rodnar så fort jag öppnar munnen så vågar jag knappt säga någonting alls och känner mig heller inte glad längre. Det känns så tragiskt.. och jag är orolig att bli deppad pga. av detta. Det är en fruktansvärd jobbig känsla när jag känner att jag håller på att rodna. Blir bara värre och värre och jag undviker situationer där jag riskerar att rodna. Jag försöker tänka bort att jag rodnar när det händer, men det är omöjligt. Går inte fokusera på något annat än hur pinsamt det är att jag blir knallröd då jag rodnar. Tänker på det här nästan hela tiden. Vad göra?

• Svar på tråden Rodnar väldigt lätt
  • Anonym (en till)

Här är en till....
    Undviker det mesta jag oxå, vill inte ens ha håret uppsatt fast jag tycker om det..
    Dessutom blir jag väldigt svettig o röd i ansiktet lätt, skitjobbigt!!! Lider verkligen av det....

• Anonym (en tjej)

Det finns ett läkemedel som heter PROPRANOLOL som förhindrar rodnad i ansiktet då det fungerar blodtryckssänkande.

Läs gärna mer om det på www.fass.se

Det har hjälpt mig OTROLIGT mkt!!

Fråga gärna mer om du undrar!

Kram

• Anonym

Tack för svar! Jag vill helst slippa ta medicin. Men blir det inte bättre snart så är det nog ett måste ändå. Andra tips på hur jag ska undvika att rodna mottages tacksamt! Jag gruvar mig för jobbet imorn.. det blir ju bara värre och värre och jag är rädd att folk pratar om hur röd jag blir hela tiden. Det jag inte förstår är att jag lättare rodnar för folk som jag känner litegrann och som jag vet att jag inte borde rodna för. Då går det bättre med främlingar. Konstigt. Blir så ledsen då jag inser hur begränsad jag blir. Skulle så gärna vilja vara den personen jag brukar vara innan det här blev så illa som det är nu. Vågar inte bjuda på mig själv ett endaste dugg för att jag är rädd att säga fel grejj samtidigt som jag rodnar och då framstå som ännu mera töntig (eller vad man nu ska kalla mig). Ond cirkel känns det som.

• Anonym (Jag)

jag har aldrig varit blyg och har alltid varit social o väldigt oblyg. Så kring 20 års åldern så började jag rodna, för att jag jobbade på ett flachit jobb där en kille var på mig att jag var kär i min chef (vilket jag ej var). Det utvecklades till att jag ej kunde se min chef utan att rodna. Sen höll det i sig till 25 när jag fick mitt första barn. Jag undvek gamlaklasskamrater, kunde ställa mig o titta i första bästa skyltfönster när någon jag kände gick förbi. jag rodna när jag träffa kolleger på stan. Det enda jag ej drog mig för var att tala i grupp o för stor grupp, trotts att ajg viste att jag skulle koka innombords o bli knallröd. Jag började sluta fokusera på det och tänka att hjärtats slag dämpas, o ofta så sa jag : ojdå nu rodnar jag. ....

När jag fick mina barn kunde jag liksom gömma mig bakom dem o fokus var ej på mig längre. det hjälpte. Nu rodnar jag då o då. Jag har via en coach lärt mig hantera det genom att jag / vi programmerat hjärnan på att jag kan styra min rodnad. När jag vill sänka den skruvar jag ner, som man gör på en radio. Det har hjälpt. Mitt problem är att jag vill arbeta som ledare o då e man i strålkastaren. Det kan bli lite jobbigt.

• Jambosana

Rodnar också väldigt lätt. Rödflammigt cokså, inte så snyggt. Jag hjälper naturen på traven genom att använda id mineralpuder, för det dämpar alla rodnader. Lite hjälp iallafall.  

• Jessika M

Hade också detta problem innan jag började på antideppisar, nu är det helt borta, tack och lov.

Svar på tråden Rodnar väldigt lätt