• Mammatilltretroll

Yrslig, huvudvärk och stel i nacken...

Senaste veckorna har jag varit helt dimmig i huvudet..
    Jag har huvudvärk till och från, mest ensidig på höger sida av huvudet.
    Dessutom är jag väldigt stel i nacken. Öm i nacken när jag böjer huvudet bakåt och framåt, dock ingen påverkan när jag böjer huvudet sidleds. Men det känns liksom som om nacken är mycket svagare än vanligt på något vis..
    Sen är jag otroligt trött - när jag ligger i sängen och ska gå upp känns det nästan som om jag vore förlamad i delar av kroppen...men jag lyckas alltid resa mig upp och när jag väl är på fötter så känns det okej bortsett från tröttheten.
    Sen sist då, så känner jag mig dimmig, lätt yr i huvudet.. Lite ostadig, men ingen direkt karusellyrsel utan snarare liksom bara salongsberusad...

Det enda jag kan tänka mig att detta kan bero på är att jag inte sovit en sammanhängande nattsömn på snart ett år utan alltid vaknat 3-6 gånger..
    Men varför skulle det börja visa sig som yrsel först nu?

Lite orolig blir man måste jag ju erkänna, även om det säkert inte är någon fara... Rolling Eyes

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Yrslig, huvudvärk och stel i nacken...
  • Ch Belair

Yrsel kan bero på så många olika saker, det bästa är att gå till en läkare och göra en ordentlig undersökning.

• ebben

kan vara blodtrycket,hjärnhinneinflammation pga fästing eller nåt.
    järnvärde eller infektion i kroppen.
    be bvc sköterskan ta prover då du är dit med barnet nån gång! enkelt att passa på då-om du nu har småbarn?

• snickerboa

tänker också stress eller hjärnhinneinflammation

• Hallonröd
    Hallonröd skrev 2007-10-15 18:05:48 följande:
    Läs här och jämför med dig själv. Behöver ju inte vara nåt men jag skulle nog söka läkare iallafall www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp...
    Eller ring sjukvårdsupplysningen nu och berätta dina symptom, de kan nog råda dig rätt
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • iii

Du har kanske ont i nacken för att musklerna är spända? Eller att något har hamnat fel, kanske klämt en nerv? Alla de symptomen du räknar upp kan mycket väl komma från nacken.

• Linda30

Det skulle kunna vara borrelia

• Mammatilltretroll

usch, tänk om det är borrelia...
    Jag är ju i Frankrike på semester nu och är borta i 9 dagar och det känns inge kul att gå till en läkare här nere och försöka förklara mina symptom på engelska för en läkare som typ bara pratar franska...

• iii

Men skulle du ha borrelia måste du ha blivit fästingbiten. Har du blivit det?

• Mammatilltretroll

inte vad jag vet men tydligen kan man blivit biten utan att veta om det...

• Mammatilltretroll

men man kan väl inte dö av borrelia? jag får helt enkelt gå till läkaren när jag kommer hem om 9 dagar...

• TA25

kan det inte bara vara ren stelhet för att du har sovit dåligt och kroppen bara är extremt trött? om du får sova ordentligt ett par nätter så tror jag att du kommer att bli bättre, jag skulle inte hetsa upp mig så mycket, det är bara en vanlig reaktion som blir när man sover för lite

• iii

Man brukar ju märka om man blivit biten, men visst man kan ju ha missat det.

OM du mot all förmodan skulle ha borrelia så dör du inte utav det, det går att behandla till 100%. Vissa får neurlogisk borrelia, som kan ta en tid att återhämta sig ifrån men det är inte speciellt vanligt. Så oroa dig inte, du har ju inte haft dina symptom alltför länge. De symptomen kan passa in på 1000 olika sjukdomar, oftast är det inga allvarliga sjukdomar.

Gå till läkaren och be dom ta blodprover, men jag rekommenderar dig verkligen att kolla upp ryggen hos en kiropraktor också, för som sagt, det kan orsaka dessa symptomen och är relativt lätt att åtgärda

• Mammatilltretroll

Det är verkligen en otäck känsla iallafall.. att känna sig som om man inte har kraft i armarna och benen..
    Som nu, jag får verkligen vilja skriva här för att fingrarna ska lyda :evil:
    Och armarna känns som spagetti..
    Sen får jag otrevliga illamående attacker också... :(

• iii

Jag vet hur det är, det är väldigt obehagligt
    Du tar inte några mediciner? Jag har haft problem med konstig yrsel pga mediciner, trots att de inte stod som biverkning.

• MalleNalle

Hej!
    Jag har inte läst hela tråden, men vill iallafall säga att min man fick yrsel, ont i huvudet, nacken tinnitus, trötthet mm mm. Vi har varit hos olika läkare hela sommaren. Det började i början av Juni, sen varit lit till och från. Han har nu tagit alla tester man kan ta typ. Vi tänkte också på borrelia, testet visa inget men vi ville iallafall ta ett rygmärgsprov som är det enda SÄKRA sättet att testa. När vi satt hos läkaren så sa hon att det är ett jättejobbigt test, och hon trodde absolut INTE att det var borrelia, för då skulle han knappt kunnat sitta upp, så ont har man då. Iallfall om han gått med et så länge som 3 månader. Han har nu gjort hjärnröntgen...det visade inget!!
    Nu har han blivit kallad till en öron, näsa, hals läkare den 3e maj 2008!!!!!
    Vi har nog fattat under tidens gång att dessa symtom borett på inre stress. samma symtom som borrelia. Han har inte känt sig stressad men det har varit alldeles för mycket på det privata

• MalleNalle

oj, fortsätter här.
    planet. Men barnlöshet, allvarliga sjukdomar, renovering av huset mm.
    Han har sakta men säker blivit bättre efter att ha sovit mycker (ca 8 timmar varje natt) Ätit regelbundet och varierat, motionerat lagom och tagit det lugnt!!

Yrsel kan man få av massor av anledningar! Kontakta en öron,näsa hals läkare om du vill utreda yrseln. Annars tror jag att detta kommer ge med sig, det låter inte jätteallvarligt, men jag är ju ingen läkare. Man kan lida av stress fast man inte vet om det.

Lycka till!

• Linda30

Min son hade borrelia för ett par år sedan vi visste inte om att han haft en fästing,och han hade ingen cirkel som man tydligen får vid fästingbettet heller.Han var stel i nacken med vanliga influensa symtom.

Svar på tråden Yrslig, huvudvärk och stel i nacken...