• lionez

Tvättmaskinen luktar unket!!

Min tvättmaskin har börjat lukta unket i trumman. Det verkligen luktar i hela badrummet. Och jag stänger aldrig luckan när jag har tvättat klart, den får alltid stå öppen. Nån som har förslag på vad det kan vara och vad jag kan göra åt det???

• Svar på tråden Tvättmaskinen luktar unket!!
  • helle 73

kör den en runda utan tvätt i 90 grader... Brukar jag göra då och då.. =)

• Tutilure

Har du kört den tom någon gång? I 95 grader?

Om man målar fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Baby T

ta ut tvättmedelsfacket.... ofta blir de mögel i det längst in i det.... skura det med diskborste,,,, o även området där tvättmedelsfacket sitter i... brukar bli helt svart av mögel..... de är säkert därifrån lukten kommer...

• lollas

Hallå!
    Jag brukar tomköra tvättmaskinen i 90 grader och lite klorin lite då och då. Det kan bildas mögel i slangarna och tvättmaskinen men om du gör så ibland så dör alla bakterier.

• 2 ska bli 3 är nu 4

dags att köra en tom 90 graders maskin kanske... jag brukar köra mina frotte handdukar som jag använder till städningen 1 ggr i månaden i 90 grader.

• lionez

Ok då ska jag testa att köra den tom med lite klorin så får vi se om det försvinner. Tack för alla svar!

• mimmi 1

När du kör en tom maskin på 90 gr. ta och häll i en halv flaska ättika, en sån där liten fyrkantig... ättikan tar bort dålig lukt som blildas av de mikroorganismer som i sin tur bildas och förökas av tvättmedelsrester och sköljmedelsrester....

råkar du ha fått dålig lukt på kläder, som inte går bort ,trots tvätt, så lägg dem i blöt med ättika i vattnet, och tvätta som vanligt sedan, då försvinner lukten....

• Shadilly

Kolla också om maskinen tömmer ordentligt. Om det är massor med sköljvatten som står kvar i maskinen kan det gå fort med unken lukt.

• lionez

Jag har testat att köra med klorin först coh sen i 90grader med tvättmedel och den luktar fortfarande lite unket.

• Plupp07

I vissa fall kan ju tvättmedlet orsaka lukten.
    (Jag har för mig att Råd&Rön hade en lista över tvättmedel och tvättmaskinen.)

Det där med 90 grader mm funkar inte alltid.

• Baryk

Håller med Baby T - oftast är det kvar tvättmedelsrester som ligger bakom själva lådan o luktar... inte fräscht alls! Har du dragit ut lådan o rengjort?

• mimmi 1

Jag säger det igen.... ättika!!!!!

Svar på tråden Tvättmaskinen luktar unket!!