• Anonym

nån som jobbar på securitas?

vad gör de för arbetstester när man söker dit?

• Svar på tråden nån som jobbar på securitas?
  • Anonym (vill oxå)

puffar för dig, jag vill också veta! Jag vill veta hur man gör för att få jobba där, ska man bara ringa och fråga??

• lottisen26

Jag har jobbat på Securitas i Stockholm i 4 år. Var beredd på att få ett arbete med långa pass och obekväma arbetstider. De flesta tjänster på Seccen är 12 timmars pass med helgtjänstgöring, dvs jobba 2-4 dagar/nätter och vara ledig 2-5 dagar/nätter på rullande schema. De måndag till fredag tjänster som finns kan vara svåra att få tag på. Om ni vill söka arbete här så skriver ni ut blanketten på hemsidan och skickar in. Psyktesten och diverse andra tester de gör är inte svåra om man är normal begåvad och inte knäpp :) Men lycka till!!! Jag lovar er att ni kommer få uppleva något nytt, för att arbeta inom Securitas går inte att jämföra med ett vanlig arbete, både på gott och ont....

• Anonym

ok...men är det svårt att få jobb där då?

• Anonym (vill oxå)

Jag är intresserad av att jobba på g4s, men hittar inga blanketter på deras hemsida...men lottisen, är det svårt att få jobb då??

• lottisen26

När man jobbar här så verkar det alltid vara kort om folk, så det borde väl inte vara så svårt tror jag. Men det beror väl på hur flexibel du är i dina krav på arbetstider och vart du vill utgå ifrån. Så sök!! Det är om inte annat en rolig erfarenhet att ha fått arbeta inom bevakning. Men var beredd på att jobba som ett djur! Det är inte ett jobb man sjukskriver sig från pga lite huvudvärk.

• gladlouise

fysiska tester..psykologiska tester m m...
    väldigt höga krav..
    min bror jobbar där.

• lottisen26

Jag har aldrig hört talas om något fysiskt test. Det enda du får göra är att gå till läkaren och kolla syn, hörsel och drogtest.

• Meowen

Jag skulle inte vilja påstå att det är allt för höga krav utan det snarare är krav som kontrollerar att du är normal begåvad. När du skickar in en ansökan är det en del grejjer som skall med, nu vet jag inte exakt vad det är förtjänst du tänker söka finns en del olika för vanliga väktare brukar grundkraven ungefär vara fyllda 20 och skolutbildning motsvarande gymnasiet, ordnad ekonomi (inga skulder eller liknande), man ska vara ostraffad och anses som en god medborgare. I många fall är det ett krav att man har körtkort men det går att få anställning iaf, kan jag själv intyga. Började jobba som stationär väktare och har precis gått över till att jobba internt inom företaget. Vill du jobba som teknikter/jourmontör eller liknande krävs någonform av el/teknisk utbildning.

Man måste ha ett stabilt psyke och klara av ensamarbete och inte bli uppstressad för minsta lilla för yrket innebär oftast långa arbetspass och mycket stress. Gällande psyket när du ex. jobbar som ronderings väktare, då du har många objekt som du skall till låsa/öppna, rondera osv, vilket oftast leder till tidspassning och stress. Du kan även föreställa dig själv på plats i en rad situationer, inbrott, brand, misshandel och olyckor. Bara för du bär uniform tror allmänheten ofta att du måste agera, men det är något man inte behöver men man får ett annat krav på sig.

Man skall vara vid en godhälsa och kommer under ansökningsprocessen även skickas på en hälsoundersökning där man även gör drogtest, kontrollerar syn, hörsel och allmän status. Med ansökan skickar man även in en kryssa fält angående sin hälsa, dåliga knä är absolut inte att rekommendera.

I ansökan bifogas även personbevis, intyg på historik på sjukfrånvaro, betyg från utbildningar, utdrag ur polisregister.

Om ansökan blivit intressant kommer du kallas på en intervju för att sedan skickas på att skriva de olika testen (den vägen det gick för mig) detta tar ungefär en halvdag. Du kommer skriva ett psyktest på 500 frågor där du svarar på samma frågor om och om igen, det kan vara frågor som älskar du din pappa? och hundra frågor senare: hatar du din pappa, och sedan 100 frågor senare igen: känner du avsky till din far?.

Därefter följer engelska och svenska test, svenska testet med synonymer på vad orden kan betyda, tror det är något liknande med engelska testet men jag minns det faktiskt inte. Du får göra ett test med massa olika tekniska och fysikliknande frågor, vilken sten blir svårat att häva? vilket håll åker båten om du drar rodret åt vänster, vilket kar innehåller mest osv. Sedan kommer vi till ett test där du får se på figurer i en särskild ordning och sedan skall sätta ut ytterligare två i samma ordning du får fyra eller sex alternativ att välja mellan. Sedan minns jag inte mer om vad testerna man gjorde var.

När resultatet är klart blir man oftast kallad till ytterligare en intervju och där efter får man veta svaret, i större städer brukar man säga att de flesta som gör testerna får anställning, om det ligger någon sanning i detta vet jag dock ej.

Tänk på att i ansökan skall det skickas med två-tre referenser, dessa lär ganska säkret bli uppringda så förebered dem på vad som kan komma och se till att välja rätt, de spelar för en del rekryterare ganska stor roll..

Som tidigare nämt är schemat på ganska långa pass. Det är oftast att man jobbar i 12 timmar men det behöver inte alls vara så,min första tjänst var på bara tre timmar, mån-fre. Normalast är att man jobbar 12 timmar på 5-2 eller 5-4. Vilket innebär i första fallet att du jobbar fem dagar ena veckan och två andra, ex: jobb måndag,tisdag, ledig onsdag, torsdag, jobb helgen och nästa veckan jobb onsdag, torsdag. Liknande med 5-4 därman jobbar fem dagar, ledig fyra, jobba fyra, ledig fem osv. På 5-2jobbar man varann helg, men på 5-4 jobbar man två helger, ledig två. Efter vad jag har uppmärksammant.

Funderar ni mer är ni välkommna att fråga ;)

• Anonym

Dels gör de kreditupplysning på dig,då du inte får ha några batalningsanmärkningar.
    Sedan psykologika tester.
    Man kan tro att det gäller att ha "topp" på allt...men så är inte alltid fallet. Vissa tjänster är ju ganska slentrianmässiga och då söker de ju inte en kreaktiv person som vill vara med där det händer....De söker mer en person som "är nöjd" med att det inte blir några större utmaningar.
    Instruktionsförståelsetest är också en viktig del av deras tester...
    Samt att jag vet en del som fått lämna intyg från försäkringskassan angående deras sjukfrånvaro de sista åren...

I mina ögon har Sec skitlöner....

• Anonym (vill oxå)

Tack meowen för bra info! Funkar det likadant på alla bolag?? Som sagt, tänkte söka till g4s, bor i skåne. Jag antar att jag bara kan ringa lokala kontoret och fråga var och till vem jag ska vända mig? Hoppas på det bästa. Tack än en gång :)

• Meowen

Kan inte svara så mycket för andra bolag, men har även gjort g4s tester och de var en droppe i havet om man jämför med securitas. Tror jag var där sammanlagt i 1,5 timme. De flesta större bolag har väl någon form av tester.

Det ska nog bara vara att ringa och kolla och lycka till :)

• Anonym (anna)

Jobbat på Securitas sen 1998, och har nog testat alla avdelningar. Tar tid att hitta det man gillar, men det är värt att testa olika områden....

Håller med Meowen i det hon/han skrev.

Testerna är just personlighetstester, engelska, svenska, drogtest och hälsokontroll (syn, hörsel m.m.) Såna tester görs ju på många företag nu för tiden....blivit allt vanligare. Din ekonomi kollas, så att du är "ordnad", även brottsregistret så klart. Beroende på vart du kommer jobba kan de även kolla dina anhörigas ekonomi (exempel om du jobbar på skyddsobjekt) osv.

Var som sagt beredd på 12-14 timmarspass i många fall....stillasittande/begränsad rörlighet är vanligt när du måste sitta vid en monitor eller bevaka en dörr...

Du har nästan alltid uniform, förutom om du jobbar inne på själva kontoret eller är civil butikskontrollant.

Jag är nu bara extraanställd på Securitas, för kände att 9 år räcker...och har gått vidare och jobbar med helt annat....

• Anonym

om man vill gå de olika väktare-utbildningarna innan man söker jobb, art sk aman titta efter då? alltså var finns utbildningarna?

• Anonym (x)

Nackdelen är att de privata väktarutbildningarna får du själv betala medan bevakningsföretagens utbildningar är gratis om du blir anställd.
    Har du kollat på bevakningsöretagens hemsidor?Där står det om utbildningarna.

• Anonym (anna)

Men dyrt, bättre att företaget utbildar dig.

Bara de större företagen utbildar, så mkt som jag vet...

• Tobbe P

Om man skulle kugga något av proven, t.ex i engelskan?! Vad kommer hända då om man kuggar något av proven?!

Svar på tråden nån som jobbar på securitas?