• grönfinken

tapet bakom glasskiva som stänkskydd

Jag har funderat på att sätta en glasskiva som stänkskydd i köket med en tapet bakom, istället för kakel. Hur sätter men fast en sådan? Har läst någonstans att man limmar fast den, men hur får man då bort den ifall att man vill byta tapet någongång. Går det inte bara att skruva fast den?

Ni som har en glasskiva, är ni nöjda med den, eller finns det något negativt?

Ni får gärna visa bilder

• Svar på tråden tapet bakom glasskiva som stänkskydd
  • Pallas Athena

Om du ska skruva fast den är det då inte mycket bättre med plexiglas eller någon annan plastskiva?

• Prinsessan Zelda

det finns små lister eller vad det heter med spår i som man sätter fast glaset i. finns på ikea, men de är ganska stora och fula, finns mindre varianter men vet ej vart. har bara hört talas om det.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • johandra

Vi har uppskruvat glas i köket...

Det är 4mmn härdat glas och skruven man använder heter rosett-skruv med tillhörande täckhatt på..Så vi har bara små silverpluppar som syns..Sen måste man silikona längs med bänkskivan också så det inte kommer in vatten den vägen..men det är bara att skära loss den dan man byter tapeten..

Hör av dig till din glasmästare,han har koll på allt sånt här..

Har däremot hört många som blivit avrådda av glasmästerier pga att det skulle bli damm bakom glaset..Det problemet har inte vi iaf!

Du kan se bild på vårt kök i mitt galleri..

Lycka till! Vi e toknöjda med vårt glas...sååååå mycket bättre än kakel!

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v32
  • grönfinken

Pallas Athena skrev 2007-10-15 19:41:19 följande:

Om du ska skruva fast den är det då inte mycket bättre med plexiglas eller någon annan plastskiva?
    Har hört att det blir fort repor i plexiglas och andra plastskivor, så därför tänkte jag att en glasskiva vore bättre. Ingen aning vad som är bättre...
  • grönfinken
    johandra skrev 2007-10-15 20:19:50 följande:
    Vi har uppskruvat glas i köket...Det är 4mmn härdat glas och skruven man använder heter rosett-skruv med tillhörande täckhatt på..Så vi har bara små silverpluppar som syns..Sen måste man silikona längs med bänkskivan också så det inte kommer in vatten den vägen..men det är bara att skära loss den dan man byter tapeten..Hör av dig till din glasmästare,han har koll på allt sånt här..Har däremot hört många som blivit avrådda av glasmästerier pga att det skulle bli damm bakom glaset..Det problemet har inte vi iaf!Du kan se bild på vårt kök i mitt galleri..Lycka till! Vi e toknöjda med vårt glas...sååååå mycket bättre än kakel!
    Tack för tipset! Jag ska kika in hos dig...
  • johandra

Plexiglas rekomenderas inte nej,mycket pga att de blir så repiga...Härdat glas är det bästa,det blir lite dyrare iom att man behöver hål i skivorna,men utan hål e det ju svårt aatt skruva upp den

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v32
  • Kika77

Vi var hos ett par bekanta i helgen som hade glasskiva och bara målat bakom. Huset var nybyggt och dom hade inte gjort det själva. Tyvärr hade den röda färgen inte torkat riktigt innan skivan sattes upp + att det var kvar byggdam bakom, slarvigt av dom som satte upp den. Men skivan satt bara på plats med hjälp av siliconlisten. Annars var det jättesnyggt.

• oxytocin
    Pallas Athena skrev 2007-10-15 19:41:19 följande:
    Neeej, plexi blir repigt! Hemlis Härdat glas ska det vara.
Svar på tråden tapet bakom glasskiva som stänkskydd