• Anonym (farligt?)

har glömt ge min dotter ad-vitamin droppar i över 6mån e de farligt?

Detta e säkert hel fel katerogi men vill vara anonym då jag känner mig  som dålig mamma nu
    Min dotter blir 2år i daga rna & precis när jag va till kyskåpet såg jag ad-dropparna & kom på att jag inte har gett dom till henne på över 6månader och dom hade gått utt oxå bäst före datum va i augusti
    Kan nått hända me henne nu ?
    Kanske löjligt men blev rädd
    Orolig mamma

• Svar på tråden har glömt ge min dotter ad-vitamin droppar i över 6mån e de farligt?
  • Anonym

Jag har inte heller gett min son speciellt ofta när han var yngre, men han klarade det, tror inte att det är så farligt om man missar det.

• Rebecka75

Tvivlar på att något händer. Köp nya o ge ett tag om du vill, annars är det ju bara tom 2 år de ska ges nuförtiden.(i vår kommun iallafall).
    När två av mina bröder var små drack de ur en hel flaska tillsammans o det enda läkaren sa var att de inte behövde få några droppar på över ett halvår....

• Anonym (Jag)

min son har inte fått ad droppar på 1½år alltså aldrig.

• Anonym (ad)

Min sambo är adopterad (svensk) och hade en trasslig uppväxt i största allmänhet. Han fick inga ad droppar alls och har ett värdelöst mörkerseende. Jag tycker mig se ett samband...

• Anonym

Min dotter är 11 månader och jag har inte gett henne ad droppar sen hon var 2½år. Jag tror itne att det är någon fara med att inte ge de. Som förr fanns de inte och människor levde ändå.

• Lisa1980

Förr var rekommendationen till 1 år, som ändrades för några år sedan till 2.
    Jag tror inte det gör så mycket att du missat, är du orolig så prata med bvc.

~Mina Underbara Barn Pontus 4 och Saga 2 och Lille Casper~
  • pulmones

Blir barnet lite skevt vet du vad det beror på.... haha, skoja bara!!. Det är säkert ingen fara!!

Avitaminet ska dom tom ta bort då vi får i oss det ändå....Dvitaminet får man i sig i solen och ute är ni ju .

Jag är också lite dålig mamma ibland, mina barn får se på tv 2 timmar per dag!!! och dessutom så glömmer jag AD dropparna lite nu och då jag med

Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • timberhochmandie

Nej, säkert inte. Vi slutade ge ad-droppar i förtid eftersom vi kunde tänka lite själva... Titta på mängden a- resp. d-vitamin i dropparna och sedan lägger du till det som finns i välling, gröt och annan mat barnet får i sig och jämför med rekommenderad daglig dos för ett barn. De flesta barn behöver förmodligen inte ad-droppar - i alla fall inte a-vitaminen. Det blir rent ruskiga mängder a-vitamin när barnet är i den åldern att det kanske äter både välling, gröt och ersättning.

• Anonym (farligt?)
    pulmones skrev 2007-10-15 20:15:30 följande:
    Blir barnet lite skevt vet du vad det beror på....haha, skoja bara!!. Det är säkert ingen fara!!Avitaminet ska dom tom ta bort då vi får i oss det ändå....Dvitaminet får man i sig i solen och ute är ni ju.Jag är också lite dålig mamma ibland, mina barn får se på tv 2 timmar per dag!!! och dessutom så glömmer jag AD dropparna lite nu och då jag med
    Rebecka75 skrev 2007-10-15 20:06:43 följande:
    Tvivlar på att något händer. Köp nya o ge ett tag om du vill, annars är det ju bara tom 2 år de ska ges nuförtiden.(i vår kommun iallafall).När två av mina bröder var små drack de ur en hel flaska tillsammans o det enda läkaren sa var att de inte behövde få några droppar på över ett halvår....
    ok  jag vet inte hur många år  de e här
    Lisa1980 skrev 2007-10-15 20:13:36 följande:
    Förr var rekommendationen till 1 år, som ändrades för några år sedan till 2. Jag tror inte det gör så mycket att du missat, är du orolig så prata med bvc.
    Ja för att stilla min oro får jag fråga på bvc ska dit i november men kanske får ringa innan
  • Anonym (farligt?)

anonym 3; Varför har du aldrig gett ad-droppar?

Svar på tråden har glömt ge min dotter ad-vitamin droppar i över 6mån e de farligt?