• MariaK80

student, bostadslån?

Hej.

Jag undrar om någon vet om man som ensamstående kan få bostadslån hos någon bank? Är det någon som har fått det, hos vilken bank..?

Jag har hört olika saker från olika håll..men det verkar finnas hopp..
    Bor nämligen i en trång lgh och vill ha större för barnens skull..

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden student, bostadslån?
  • Mizz Turko

tror att det är omöjligt, speciellt med den stigande räntan och osäkerheten i bostadsmarknaden nu så är bankerna rätt så försiktiga med att ge lån

• MariaK80

är det skillnad på att vara sjukskriven och student, jag menar trovärdigheten alltså?
    Om man har en borgenär eller tar bostaden som säkerhet, finns det ändå ingen chans tror ni?

• Mizz Turko

om vi säger så här, så fick min man och jag ett nej från banken och ändå så har han och jag fast tjänst... anledningen till nej var att vi hade min studieskuld på csn och att jag hade frågat en annan bank om bostadslån....

å ändå så klarade vi kalylerna med stora marginaler...

men det är väl olika, om ni bor i mindre ort, småstad i sverige så är det nog troligt att ni får lån -men i sthlm och så tror jag att det är svårt även om man har borgenär, för det kollar dem inte först

• Miss Lau

Jag tror att det är väldigt svårt. Om du inte har en medlåntagare som har en bra inkomst. Jag studerar och ingen bank vi pratat med räknar studiemedlet som inkomst överhuvudtaget!

• helleappel

Vi har bostadslån fastän jag är student. Men då har jag en sambo som drar in pengar. Vårt första lån var på ca 630 000 (3 år sedan) och vi är nu i tagen av att köpa radhus och det lånet kommer att vara på ca 1 000 000. När vi fick det första lånet så fick vi först nej hos Swedbank och sedan Ja hos Nordea.
    Jag tror att det är bra att kolla med olika banker, men om du endast har studiemedel och ingen annan som kan stå som säkerhet för lånet så kan det nog bli svårt...

• Amicus verus est rara avis

Kan bara tala för mig, vi fick inget lån (endast 600 000.-) trots sambons fasta inkomst sen 13 år tillbaka, anledningen var att mitt studielån inte räknades som fast inkomst. Nu frågade vi bara på två banker, kanske finns det "snällare" banker som vill låna ut. Å andra sidan ska man ju inte låna pengar som man inte har råd till heller, så det kanske var bra att vi inte fick låna, nu vet jag ju inte vilken situation du är i exakt, ekonomiskt.

• helleappel

Självklart så måste man klara av att betala det lån som man vill ta. Och så även bankens kalkyler, även om man kan tycka att de är orimliga i vissa fall.
    Men fråga på banken kan man alltid göra. Man har ju liksom ingenting att förlora på det, för att fråga är ju faktiskt gratis.

Svar på tråden student, bostadslån?