Semesterdagar vid föräldraledighet
Hur funkar det? Får man semesterdagar fast man är föräldraledig?
Hur funkar det? Får man semesterdagar fast man är föräldraledig?
Ja, jag tror att de är så att de första 120 dagarna man är ledig är semesterdagsgrundande. I alla fall om man har kollektivavtal. Om man har 25 semesterdagar på ett år så får man ca 2 dagar i månaden, alltså bör man få ca 8-9 semesterdagar under sin f-ledighet. Så är det för mig i alla fall som är kommunalanställd.
nej, semesterdagar avräknas då du är föräldrarledig..om du tex har 24 på ett år och är föräldrarledig 6 månader så har du bara 12.....
Det är samma sak för mig som för Mumin, jag kommer att ha tjänat in ca 9 semesterdagar under min föräldraledighet....
Så ett tips är att spara några mammadagar att ta ut första sommaren.
Hmm... Tur att man börjar fundera på detta. Man vill ju inte jobba hela första sommaren för att man inte har nån semester kvar. Usch, det är mkt att tänka på...
Hur detta ligger till beror på hur det ser ut i just ditt kollektivavtal. Men du får semester för minst 120 dagar enligt lag. Enligt många avtal får man mer. Jag får full semester när jag är föräldraledig. Så kolla med ditt jobb.
Om man mitt i f-ledigheten tar en veckas semester då..? Börjar man om på dessa 120 dagar efter det? (antagligen inte, men man kan ju försöka..)
Eller om man skulle jobba en månad och sen fortsätta på f-ledigheten?
Lyckost dig som får full semester. Jag frågade mitt jobb, hon sa de första 120 dagarna är sem.grundande.
Nej, så kan man tyvärr inte göra....
Det är minst 120 dagars föräldraledighet "per barnsbörd" som är semestergrundande. Men som sagt - många har betydligt mer generösa avtal.
På mitt jobb (och vi har ej kollektivavtal utan detta läste sig vår ekonomiperson till i semesterlagen) så fick jag semesterdagar för de 120 första föräldralediga dagarna. Det blev 9 dagar för denna 4-månadersperiod.