• hotten

Hur mycket fika för 60 pers? barnkalas

vi skall ha ett stort barnkalas, ca 40 barn å 20 vuxna, kanske några fler... så 60-70 pers (+ några plutte små som förmodligen inte ännu fikar)

vi skall börja med korvgrillning, å sedan gå in för fika, har 8 olika sorters småkakor, rulltårta, sockerkaka, bullar...

skall göra tårtbotten i långpanna, enl receptet blir en sådan (dubbel) för 24 pers. Tänkte göra 2 dvs för 48 pers.

men tårta brukar väll alltid bli över speciellt när man har annan fika oxå.. så vad tror ni räcker tårtan????

tar oxå gärna tips på hur mycket av alla sorter ni tror man skall ha... alla kommer ju inte ändå att ta från allt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-29 13:25:15:
    Alla verkade nöjda, ca 70 pers, gick 8 kg falukorv, av tårtspekulationerna här så kan medelas att det gick åt EN plåt och sedan för vårt eget fika lite av den andra!

dvs ca 25 bitars tårta räckte bra för 70 pers! fast sen fanns ju förståss 23 andra sorters fika oxå.. ( en mamma räknade he he)

• Svar på tråden Hur mycket fika för 60 pers? barnkalas
  • marsmamman

Jag tror absolut att tårtan räcker. Vi köpte en tårta för 70-80 personer när vi hade runt 120 gäster och det blev mycket över

• Majuni

Jag skulle ha gjort 3 tårtor.. om ni är närmare 70 pers så skulle jag inte göra tårta för 48....

• Majuni

Jag är alltid rädd att saker å ting inte ska räcka ... lyssna på marsmamman du

• Fru N07

Jag hade oxå gjort ialf 3 tårtor, jag ska alltid göra så att det blir över, är rädd att det inte ska räcka så nån stackare får vara utan.

(¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
  • Majuni
    Chadow skrev 2007-10-15 23:39:34 följande:
    Jag hade oxå gjort ialf 3 tårtor, jag ska alltid göra så att det blir över, är rädd att det inte ska räcka så nån stackare får vara utan.
    Ja... jag är också sådär.... hellre för mycket än för lite..
    skulle tycka det va såååå pinnsamt om det inte skulle räcka... min mamma brukar säga, det räcker så länge det räcker... men jag vill vara på den säkra sidan!
  • Fru N07
    Majuni skrev 2007-10-15 23:44:17 följande:
    Ja... jag är också sådär.... hellre för mycket än för lite..skulle tycka det va såååå pinnsamt om det inte skulle räcka... min mamma brukar säga, det räcker så länge det räcker... men jag vill vara på den säkra sidan!
    När vår första son hade 1-årsdag så skulle vi beställa tårta från kondis, jag ringde in & betällde 2 ganska stora kommer inte ihåg till hur många pers, men sen efter en stund började jag tveka & beställde en till.
    Vi var 24 personer totalt & jag hade nog tårta till 40 pers.

Behöver jag skriva att det blev mycket tårta över....
    (¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
  • hotten

grejen är ju just det att jag alltid har aldeles för mycket.. å ville försöka vara lite mer lagom i år.. dels för att det är så mycket att göra å det finns ju inte oändligt med plats heller att förvara tårtrorna över natten..

fler mer erfarenheter av tårt ätande främmanden?

• JeaJea

40 st är ju barn, de äter ju inte speciellt mycket tårta om det finns så mycket kakor och annat.

• JeaJea

lagom?

korv
    8 sorters kakor
    rulltårta tårta

För mig låter det väldigt mycket.

Vi brukar ha
    korv/hamburgare/köttbullar
    en sorts kakor typ vaniljvaffers eller Tom & Jerrykex
    kanelbullar
    tårta
    ev marängsviss om inte barnen vill ha tårta. Bara att ta fram isåfall.

Svar på tråden Hur mycket fika för 60 pers? barnkalas