Anna Lisa skrev 2007-10-15 23:38:12 följande:
Jag kan verkligen ingenting om varken målning eller tapetsering, jag har bara hum om saker och ting. Därför spottar jag ut trådar just nu Och det finns ju så mkt kunnigt folk här på fl :-*Det jag vill veta:* Var börjar man med tapetseringen, i mitten/i kanten?* Hittade en tak och väggfärg på bauhaus för 99 kr. Är det något man kan måla över med en annan färg sen eller kommer färgen lossna? (Kolla
www.bauhaus.se deras erbjudande på färg står det vad det är för ngn)* Man ska väl tvätta av ytan man ska måla, bl a ska det målas i köket med os och rök i väggarna. Finns det någon bra hemmagjord tvätt eller måste man köpa ngt speciellt?* Har tänkt att måla över en tapet, hur gör man då? Ska man tvätta av tapeten? Ska man spackla i kanterna?Det var det jag kom just nu men det kommer säkert mera! Tack på förhand!!
I kronologisk ordnign.
*Breror på vad tapet det är, enfägad så kvittar det, mönsterpassning, kan det kvitta om det inte finns lodräta linjer,... Tipset är att börja vid en lodrät vägg (skratta lagom, dom är inte lika självklara som alla tror..., bygg på därifrån. Vidare så är det bättre att tapetsera mot fönster, då syns inte skarvarna lika mycket om du tapetserar överlott, kant i kant så gör det mindre skilnad men det är svårare.
*Är det en väggfärg så fungerar den alldra höggst troligt, utomordentligt bra på väggar! Se bara till att ytan inte är flottig, då får du använad någon form av primer eller målartvätt (användarråd står på förpakningen...)
*Se ovan...
* Ja, det bör spaklas! Om du känner en ojämnhet med fingrarna så syns den när det är målat....
Det är en del jobb att få det snyggt, å det brukar landa i kostnad ungefär det dubbla mot vad man hadde tänkt sig. Ett litet tipps är att maskera med maskeringstejp noga och dra bort dito tejp innan färgen torkat, ibland kan nya lister vara såpass billit att det inte är värt jobbet med att skarpa och måla om, utan det är bara att köpa nytt (lite beroende på hur ansträngd ens ekonomi är...)
Billigate ställena jag vet...
På byggmax finns lister från ca 7skr/meter.
Du behöver maskeringstejp, ca 10skr/rulle på ÖB (en rulle =50m)
Penslar och roller med tråg, ca 75skr på ÖB
Lycka till!!! / G