Elförbrukning?
Hur stor årsförbrukning har ni? Hur stort bor ni? Ingår vatten och värme i elräkningen?
Jag ska enligt räkningen förbruka 8300kWh per år på 50 kvm. Ingen aning om vatten och värme ingår. Framgår inte av hyresavtalet.
Hur stor årsförbrukning har ni? Hur stort bor ni? Ingår vatten och värme i elräkningen?
Jag ska enligt räkningen förbruka 8300kWh per år på 50 kvm. Ingen aning om vatten och värme ingår. Framgår inte av hyresavtalet.
jag bor på 88kvm och har en förbrukning på 3500 per år, vartten och värme ingår.
Bor i en 4:a på 125kvm och ska ha en elräkning på ca 4700kwh
Vi bor i en villa på 180kvm och elräkningen va väl på 12000kwh har jag för mig, med allt.
Bor du på 50kvm med den förbrukningen måste det nästan vara kallhyra = värme ingår INTE utan tillkommer liksom normal elförbrukning. Vatten kan ingå eller inte (fast aldrig i elräkningen, det blir en separat räkning i så fall). I vår nuvarande lgh ingår inte vatten men jag har hyrt med kallhyra innan och då ingick vatten.
Vi bor på 75kvm med kallhyra och har beräknad förbrukning 12000kWh, därför drar jag slutsatsen att den höga beräknade förbrukning du fått tyder på kallhyra.
Vi är 5 i familjen bor i en villa på 300 kvm med hel källare.
Vi gör av med 20.000 kWh/år i det ingår uppvärmning av huset, varmvatten samt hushålls el.
Jag svarade nyss i en annan tråd att den beräknade åtgången konsekvent alltid är ställd för högt av elbolagen, enligt min erfarenhet.
2006 bodde vi i en stor fyra, gamla energislukande vitvaror, gammalt härke till tvättmasking. Fortum tyckte vi skulle göra av med runt 8000kwh per år. Vi gjorde av med knappt 3000.
Nu bor vi något större, men har helt och hållet nya energiklassade vitvaror som vi använder på snålast sätt. Fortum tyckte att den beräknade årsförbrukningen skulle vara 22000kwh. Ja, tjugotvåtusen...
Hittills i år har vi använt ca 2200 kwh. Just det, runt 2000.
Så gå igenom dina elfakturor från förra året och kolla hur mkt el du använde då, har inget radikalt hänt i ditt liv så bör ju siffran vara ungefär samma. Lägg på några 100kwh för att vara säker och rapportera in din beräknade årsförbrukning.
Om vatten och värme ingår i ditt hyresavtal så ska det så att säga inte stå. Om du SKA betala för vatten och värme så ska det stå. Annars står det oftast något om hushållsel.
Enligt hyresvärden ingår värme och vatten.
Ja då har nog ditt elbolag tagit i för mycket!
Har nu läst av mätaren. Den står på 26200 istället för 28200 som de beräknat, så jag får en ny räkning. Skönt!