• Annemone

Nykastrerad katt HJÄLP!!!

Har idag kastrerat vår honkatt. Hämtade henne vid 16-tiden och på sjukhuset berättade man att hon varit mycket aggressiv och inte velat sova efter uppvaket. Trodde det skulle bli bättre när vi kom hem, släppte ut henne direkt ur buren, men hon var helt galen. Lyckades utan att ta i henne få henne tillbaka in och tillslut somnade hon. När hon vaknat igen så var hon lugn och vi kunde klappa försiktigt och hon mös, hon fick även mat ur hand och vatten på sked medans hon låg.. Lät buren stå öppen och tillslut gick hon ut igen, men blev likadan... Fick in henne igen och där är vi nu. Hon har ej kunnat gå på lådan och det går inte att försöka lyfta henne för då anfaller hon helt rabiat...

Funderar på att låta henne vara själv i hallen i natt (då det är minst med möbler som hon kan hoppa upp på) med mat låda och madrass.. Är detta ok???

• Svar på tråden Nykastrerad katt HJÄLP!!!
  • Eldoro

Jag tror att du tänker rätt, det är nog bara att låta henne vara tills hon lugnar sig. Det kan ju vara så att hon har väldigt ont efteråt och då vill katter oftast gå undan och vara ifred. Mina katter var båda väldigt groggy efteråt, och ville helst vara ifred. Men ha henne som du sa, för jag tror att de inte bör hoppa med såret. och se till att hon inte slickar på såret.
    Hoppas hon snart mår bättre.
    kram

• mammutten81

Låt henne sova själv, hon mår nog väligt dålig, har mycket, mycket ont, och kan nog därför inte gå på lådan.
    Ställ vatten m.m nära henne och gör som ni tänkt.
    Hon blir nog lugnare till i morgon.

Lycka till!

• simme

Hejsan
    min kattflicka var likadan när jag tog hem henne, det fanns bara en sak att göra och det var att låta henne vara ifred och ha det så lugnt som möjligt, efter ca tre dagar så började hon bli sig själv men inte förrän vi tog bort tratten när läkningen tillät det så kunde hon på allvar lugna ner sig man märkte på henne att den var jobbig för henne. men det tar tid och det måste man ge dem. Det med att hoppa gjorde hon inte helt frivilligt eftersom det naturligtvis gjorde ont.
    hoppas det går bra för er, kram Simònah

• Annemone

Nu har hon iallfall blivit "snäll" dock är hon mycket arg över "dumtratten" hon tvingas bära. Hon försöker hela tiden tvätta sig, men slickar i tratten. Dock så försöker hon sittande nå såret vilket blir till följd att hon trycker in tratten i såret vilket inte är så bra. Började blöda lite igår så jag ringde upp till sjukhuset, men de trodde inte det skulle vara någon fara. Längtar till detta är över för det är verkligen inte roligt att se henne så här!!

Tack för era svar!

• simme

Samma med min Berit, tratten var det största bekymret, svårt att komma åt maten och tvätta sig (speciellt såret) läkningen tog lite längre tid eftersom tratten kom åt såret så det blev lite irriterat men det är ingen fara.
    Var tvungen att byta ut bandet som de hade använt för att knyta fast tratten eftersom hon lyckades att "klia" av sig den tillslut. Jag började bli tokig på att höra ljudet av hennes förtvivlade krafsande på tratten i hennes försök av att få av den.

• Isfjord

Min erfarenhet är att det bara är bra att stänga in dem i ett mindre rum första dagarna. Färre saker att skada sig på och mindre ytor att städa från eventuell sårvätska efteråt.
    Använd gärna en kattunge/utställningslåda eller annan låda med låg kant. Du kan även skära ner kanten på en vanlig låda så att det blir lättare för katten att kliva i lådan.

• Beloved

Tänk på att katten varit under narkos dvs drogad och de kan snetrippa rätt hårt under och efter uppvakandet. Bäst är att låta henne få vara i buren där hon känner sig trygg och inte får för sig att hon ska ut och slåss eller vad de gör.

• FIAPIA

Hej!
    Låt katten vara för sig själv ett tag hon har förmodligen väldigt ont. Min katt var inte så aggresiv efter operationen men hon fräste och morrade några gånger och uppträdde som om hon var rädd. Jag funderar lite över det här med om de ska slicka sår eller ej. Min katt hade inte någon tratt och har fått slicka som hon vill. Såret har läkt jättefint och det har inte varit några komplikationer.
    FIAPIA

• Annemone

FiaPia

Ja, det där har jag också funderat på och enl sjukhuset så var det jätteviktigt att de inte tvättade såret, men jag vet när vi kastrerade vår katt när jag var yngre och bodde hemma så var det bara bra eftersom veterinären tyckte att de höll såret rent själv... skumt hur de ändrar sig fram och tillbaka!

• Isfjord

Finns olika motsägelsefulla åsikter bland experter inom alla områden.

• fantasy

annemo, här är det olika om man behöver tratt eller inte beroende på vilken veterinär man går till..
    Testa och ta av den och se om det verkar gå bra, för som sagt så är katter otroliga på att tvätta och hålla såren rena bara dom får en chans! Katten är ju ett av våra renligaste djur!
    Kolla bara så att hon inte sliter i stygnen..

• Inexsana

Det finns Ett elastiskt tubförband som används för fixering av kompresser på apoteket, köp det, klipp ut hål för benen, och gör en kroppsstrumpa, då kan katten få vara fri från tratten. Men köp inte en som är för trång bara.

• Gingerale

det är INTE att rekomendera att låta katten slicka på såret. min veterinär sa att man inte behövde krage när jag kastrerade den första katten, och det slutade med att det blev en allvarlig infektion i såret som tog lång tid och kostade mycket pengar att behandla.
    min nya veterinär sa nu att det är absolut förbjudet att de slickar på såret. trots att katter är väldigt renliga så har de bakterier som i munnen som inte hör hemma i ett nyopererat sår, det kan gå väldigt illa!

• Eldoro

Ja det stämmer de har en massa bakterier i munnen som är skadliga, plus att deras tungur är ju extremt sträva! De får absolut inte slicka i såret. Det var vad veterinären sa till mig då båda mina katter kastrerades!

• mejram

Åhhh, lilla pluttekraken. Kommer ihåg mina stackars missar när de blev kastrerade - det är en ganska hjärtknipande situation....

• Annemone

Hon har iofs fått av sig tratten vid 2 tillfällen och hunnit börja tvätta innan vi sett det. Hoppas inte det har varit allt för skadligt. Såret har dock börjat läka lite nu (2 av stygnen helt). Fick klä kragkanten med en mjuk sportsocka för hon tryckte in trattkanten i såret så det blev lite irriterat!

Titta gärna in i mitt album och ni kommer att se världens sötaste ev också suraste

Svar på tråden Nykastrerad katt HJÄLP!!!