• Reindeer

Längre förkyld vid graviditet?

Är nu inne på min tredje vecka med snor å hosta... var hos läkaren för en vecka sedan då jag trodde att jag fått luftrörskatarr... men allt så så bra ut... som hon sade!
    Har sedan arbetat fram till idag... och hostat hysteriskt hela tiden... känner mig dessutom seg och tjock i huvudet och resten av kroppen... Jag hörde något om att man ofta drabbas av kraftigare och långvarigare förkylningar när man är gravid?!

Vad har ni andra för erfarenheter av att vara förkylda vid gravidtet... blir man mer förkyld och håller det i sig längre?

• Svar på tråden Längre förkyld vid graviditet?
  • Lisa79

Åhh va jag känner igen mej!
    Jag va rejält förkyld och hade en hemsk hosta dom sista 2-3 månaderna innan barnen kom.
    Jag fick 3 penicilinkurer, stark hostmedicin, Bricanyl att inhalera men inget hjälpte..

Min BM sa till mej att kroppen i första hand tar hand om barnet (eller i mitt fall, barnen) och ser till att dom mår bra och vi mammor kommer i sista hand. Kroppen kanske inte har ork att ta hand om dej just nu helt enkelt..

När jag fått mina små skruttar tog de bara ett par dagar så va jag frisk..

• Alpina

Jag minns att jag var förkyld och hade lite temp i 3 veckor, det var ngngång när ja hade typ v 14-16. Jag var också till doktorn, men vad kan man göra? Men man e ju nog så hispig när man e gravid så helst skulle man ju inte alls se någon snor då! Men ja tror nog att det är vanligare att man får längre förkylningar, men vissa e ju jättefriska under grav. Så det e vel individuellt det också!

• Tettan

Inte precis vad du vill höra, men när jag väntade tvillingarna så var jag dunderförkyld i 11 veckor... Jag fick en speciell nässpray och så fick jag hostmedicin utskrivet.

Enda positiva med det var att den ständiga huvudvärk jag hade under den graviditeten var snäll nog att hålla sig frånvarande just under dessa elva veckor...

Ordinationen från doktorn var att jag skulle hålla mig hemma från jobbet och vila, så skulle förkylningen gå över fortare, men ni vet ju hur man är...

• Jolinsmamma

jag åkte på på 2 dunderförkylningar under de 3 första månaderna under denna graviditet. Den ena höll i sig i typ 3-4 veckor, och jag drog på mig luftrörskatarr och fick äta penecillin. Det ville verkligen inte ge med sig. Och sedan får jag höra att kraftiga infektioner och hög feber i början av grav. kan skada fostret! Blev ju hur nervös som hellst!! Nu hade jag inte så hög feber, men en infektion hade jag ju. Men allt har ju verkat bra med bebisen hittills så jag hoppas inte att det ska ha påverkat något. Har bara 4 veckor kvar nu och jag är lite rädd för att dra på mig en förkylning såhär i slutet...men min kropp kanske tyckte jag hade nog med dom i början

• Modesty2000

Jag blev inte ofatre förkyld under graviditeten men däremot tog det aldrig slut! Jag tror den hängde i under 3 veckor och hostade så mycket att jag fick "ryggskott" i ett revben (upptäckte jag när jag efter förlossningen fortfarande hade ont i ett revben och gick till naprapaten). Skaffa hostmedicin är mitt tips!

• Modesty2000

Kan inte se hur långt gången du är i din graviditet men jag hade det som värst ca v 34-35...

• Lyckligajag78

Är i v 26 och har varit förkyld de sista två månaderna. Ingen höjdare då jag hostade konstant i två veckor. Sambon trodde jag fått lunginflammation... Verkar inte heller gå över..

• Höstäpplet

Jag brukar nog vara extra frisk när jag är gravid. KOnstigt nog. Kanske bara slumpen. Fick kräksjuka dock vid förra grav.

• Reindeer

Sådär... kom precis hem från vårdcentralen.... och jag hade fått lunginflammation... så nu är det antibiotika och vila som gäller...  konstigt att "tanten" sade att allt såg fint fint ut förra veckan??? *grrr*

• Reindeer

Jag är i vecka 28 ...  men det verkar vara allt eller inget som gäller för oss gravida...

antingen är man kärnfrisk... eller så drar man på sig rejäla virus å bakterier... *usch*!!

Svar på tråden Längre förkyld vid graviditet?