• siggie

Vad rekommenderar ni för dubbdäck till bil som mest kör i SKåne??

Japp, dags att köpa nya vinterdäck! Ingen billig historia, runt 8000 spänn verkar vara medelpris med däck och plåtfälg, eller? Bor i Skåne och söker däck som framför allt har bra egenskaper på is och slask, dubbdäck mao.....Vad tror ni om Gislaved Nordfrost 5? Vilka bör man absolut hålla sig borta ifrån? Läser ju skräckhistorier om däck som tappar dubbar efter 50 mil på asfalt.....jag kör mycket bil.....TIPS och GODA RÅD önskas!!!

• Svar på tråden Vad rekommenderar ni för dubbdäck till bil som mest kör i SKåne??
  • LillTållon

Fråga däckhandlaren vad han rekommenderar

• Gorban

Gislaved Nordfrost har alltid fått bra kritik i tidningarnas däcktester. Likaså Nokian Hakkapelitta. Michelin X-ice är ok också. Dubbdäck är en liten marknad så där finns inte så många riktigt dåliga däck. Värre är det med dubbfria. Där finns en del skumma asiatiska märken som bedömts som helt otillräckliga i testerna.

8000 kr för fyra däck med plåtfälg tycker jag låter lite i högsta laget. Du köper inte däcken på märkesverkstaden va? Däck med fälg kan du köpa på nätet också till bra pris.

Jag bor i Halland och kör alltid mina bilar på dubbfria däck. Vi har tort eller blött väglag nästan hela vintern. Sällan is och slask. Förra vintern hade vi knappt minusggrader. De nya friktionsdäcken är nästan lika bra på is som dubbdäcken nu. Förutsatt att lite dubbar har varit där och ruggat upp. Sedan är det ju en miljöfråga också.

Jag kör genom Tyskland på vintern med en av bilarna och då måste jag ha dubbfria däck.

• Gemini1

På ren blankis är det bara dubb som biter, men är det mestadels barmark så kan friktionsdäck vara bra.

Har stora erfarenheter av Bridgestone Blizzak, ett kanondäck enl. mig (var iaf klassledande på den tiden jag körde med dem). Men nuförtiden kör jag enbart dubbdäck, tycker det känns tryggast så (Bor i mälardalen om det har någon betydelse).

Ang. dubb som lossnar, köper man ett bra märke och kör in däcket som man ska (50-100 mil utan hård acceleration, hårda inbromsningar/kurvtagningar) lossnar inte dubben.

• siggie

Tack för era svar! Det blev Michelin X-Ice north till slut, och jo, jag handlade dem hos fordhandlaren..priset för fyra däckk med plåtfälgar samt förvaring av sommardäcken blev strax under 8000.....dyrt ja, men till mitt försvar lägger jag att jag ska föda när som helst och pallar helt enkelt inte leta runt, vill ha däcken på NU BUMS.......klent försvar jag vet.....

• Gorban
    siggie skrev 2007-10-17 08:13:12 följande:
    Tack för era svar! Det blev Michelin X-Ice north till slut, och jo, jag handlade dem hos fordhandlaren..priset för fyra däckk med plåtfälgar samt förvaring av sommardäcken blev strax under 8000.....dyrt ja, men till mitt försvar lägger jag att jag ska föda när som helst och pallar helt enkelt inte leta runt, vill ha däcken på NU BUMS.......klent försvar jag vet.....
    Tycker jag inte är klent. Ska du snart föda så ska du inte behöva krångla med däck.
Svar på tråden Vad rekommenderar ni för dubbdäck till bil som mest kör i SKåne??