• Edah

    Zonterapi för att starta förlossningen?

    Jag har hört att zonterapi kan starta en förlossning. Någon som har erfarenhet av detta? Var sitter dessa punkter och är det något som man själv kan göra?

  • Svar på tråden Zonterapi för att starta förlossningen?
  • embas

    Ahhhhhh har bf + 2 idag och hakar på här...
    Låter väldigt intressant! Någon som vet??

  • Saraan

    När jag var på graviditetsmassage för två veckor sen sa hon som jag blev masserad av att det är bra att massera under fötterna men att man inte ska massera vid hälsenorna för då kan förlossningen komma igång. Lite tidigt för mig att bli igångsatt då jag just nu är i vecka 28.
    Hon som masserade mig är utbildad zonterapeut. Hon sa att om jag hade vetat om henne förra gången jag var gravid hade hon antagligen kunnat hjälpa mig att få ifång förlossningen (jag belv igångsatt 17 dagar över tiden då).

  • angiee

    Jag va hos en dipl. Zonterapeut i v 38+4, är på övertid nu så det har inte funkat på mig iaf!
    Han sa dock att det fungerar på dom som har bebisar i magen vilka är REDO att möta världen, antar att min korv inte var redo då...  

  • Edah
    Saraan skrev 2007-10-16 12:56:19 följande:
    När jag var på graviditetsmassage för två veckor sen sa hon som jag blev masserad av att det är bra att massera under fötterna men att man inte ska massera vid hälsenorna för då kan förlossningen komma igång. Lite tidigt för mig att bli igångsatt då jag just nu är i vecka 28.Hon som masserade mig är utbildad zonterapeut. Hon sa att om jag hade vetat om henne förra gången jag var gravid hade hon antagligen kunnat hjälpa mig att få ifång förlossningen (jag belv igångsatt 17 dagar över tiden då).
    Då vet jag vad min man skall göra ikväll... Tack för tipset!
  • foxzy

    har oxå märtk att jag alltid får en massa starka sammandragningar en stund efter att min man masserat mina fötter på kvällarna... oxytocyn (stavas det så?) som frigörs kanske men inte tillräckligt för att bebben ska hajja vinken tydligen

  • Ananaspaj

    Tack för tipset...undrar om jag ska maila min osteopat och fråga efter exakt punkt????

  • embas

    Ja gör det Ananaspaj - be om hans pg-konto så kan vi ju bidra med en slant

Svar på tråden Zonterapi för att starta förlossningen?