• Lovable

Hur tar man bort flour i dricksvattnet?

Nu har det ju kommit nya rapporter om att det är alldeles för mkt fluor i vårat dricksvatten. Men hur får man bort det då?
    Jag har hört talas om något pulver man har i vattnet för att ta bort allt "skräp". Någon som vet vart man får tag på detta pulver och om det är ok för små barn att använda?

• Svar på tråden Hur tar man bort flour i dricksvattnet?
  • Atamon

Det här har diskuterats av och till Sverige också, men det är först när det kommer en studie från USA och Harvard som det blir rubriker. Gränsvärdet för fluourhalten har sänkts i och med att Sverige följt EUs riktlinjer, de nya gränsvärdena sattes utifrån att barn ska kunna dricka dricksvatten. Sedan är det beroende på om alla kommunla vattenverk hunnit med. Som jag förstod det som hastigast på nyheterna så var det fluourhalter som de som nu är tillåtna i Sverige som studerades i rapporten (annars hade man ju kunnat tänka sig att de har helt andra värden i USA).

Till att börja med så kan man koka vattnet. Gå in och läs på nätet vad som gäller vattnet i din kommun, det brukar skrivas in rekommendationer vad som gäller flourhalter och vatten till barn. De rekommendationerna är mest utifrån fläckar på tänderna (fluoros) som kan bli när barn dricker vatten med fluor i. Kommunerna följer rekommendationerna från Livsmedelsverket i detta.

När det gäller vattenrening så finns det produkter på både hälsokostaffärer och på nätet.

• Atamon

Det är bara att googla på vattenrening så kommer det upp alternativ
    Jag har inte kollat in sidorna rejält så jag vill inte rekommendera någon särskild, och då kanske göra reklam för dålig produkt

• Mizzz

"Till att börja med så kan man koka vattnet." Men inte försvinner väl flour när man kokar? Och om det gör det så skulle jag absolut hålla mig ifrån den gasen som bildas!!!

• Atamon
    Mizzz skrev 2007-10-16 18:27:18 följande:
    "Till att börja med så kan man koka vattnet." Men inte försvinner väl flour när man kokar? Och om det gör det så skulle jag absolut hålla mig ifrån den gasen som bildas!!!
    Jag antar att Sollefteå kommun inte är den enda kommunen i Sverige som har dessa rekommendationer angånde flour i dricksvattnet när det gäller barn och fläckar på tandemaljen.
    Det var bla det som jag syftade till när jag skrev koka vattnet

www.solleftea.se/nyheter/boendemiljo/5.23bb8d2610bf807007a800030340.html
  • Mizzz
    Atamon skrev 2007-10-16 18:31:11 följande:
    ag antar att Sollefteå kommun inte är den enda kommunen i Sverige som har dessa rekommendationer angånde flour i dricksvattnet när det gäller barn och fläckar på tandemaljen.Det var bla det som jag syftade till när jag skrev koka vattnetwww.solleftea.se/nyheter/boendemiljo/5.23bb8d...
    Fast var står det något om kokning?
  • Mizzz

Det enda jag kan hitta är att fluor kan man få bort via destillation av vattnet:

"Destillation tar bort fluor tillsammans med allt annat, återstoden är enbart absolut rent vatten. Fluor tillsätts ofta i dricksvatten i många länder för den goda effekten på tandhälsan. Dock finns det en viss debatt och vissa forskare rekommenderar att inte fluorera vattnet. Faktum är att fluor har största effekten på unga patienter och om du använder munsköljning och/eller fluortabletter istället kan du kontrollera mer exakt hur mycket fluor som används för varje individ och undvika överanvändning vilket kan ha negativa konsekvenser."

• Atamon
    Mizzz skrev 2007-10-16 21:36:49 följande:
    Fast var står det något om kokning?
    Det pratas om att i vissa områden så bör barn i åldrarna 0-2 år
    dricka vattnet obehandlat. Det kanske var det som jag tolkade nog det som kokning? Även om det finns vatten att hämta på upphämtningsställen, under tiden som vattenverken byggdes om.
    Men man kan ju installera fluorfilter också.
    Jag hade en länk som handlade om koka vatten och nu hittar jag den inte. Jag har så väldigt många länkar
    Men koka vatten med mycket flour i måste ju gå, eller? Eftersom det på många ställen förekommer naturligt mer fluor men inte så mycket att det blir giftigt.

Jag kan däremot delge två andra, som också handlar om flour om du är intresserad? Så letar jag vidare på den där om kokning, för nu blev jag mer intresserad själv. Nu har väl de flesta vattenverk hunnit åtgärdat detta med fluoret i och med EU bestämmelserna från 2004

www.halsoframjandet.se/020122flourdricksvtn.htm
    art-bin.com/art/sallstrom_sw.html
    www.karlstad.se/miljo/vatten/fluor.shtml
  • Mizzz
    Atamon skrev 2007-10-16 22:06:33 följande:
    et pratas om att i vissa områden så bör barn i åldrarna 0-2 årdricka vattnet obehandlat. Det kanske var det som jag tolkade nog det som kokning? Även om det finns vatten att hämta på upphämtningsställen, under tiden som vattenverken byggdes om.Men man kan ju installera fluorfilter också.Jag hade en länk som handlade om koka vatten och nu hittar jag den inte. Jag har så väldigt många länkar Men koka vatten med mycket flour i måste ju gå, eller? Eftersom det på många ställen förekommer naturligt mer fluor men inte så mycket att det blir giftigt.Jag kan däremot delge två andra, som också handlar om flour om du är intresserad? Så letar jag vidare på den där om kokning, för nu blev jag mer intresserad själv. Nu har väl de flesta vattenverk hunnit åtgärdat detta med fluoret i och med EU bestämmelserna från 2004www.halsoframjandet.se/020122flourdricksvtn.h...art-bin.com/art/sallstrom_sw.htmlwww.karlstad.se/miljo/vatten/fluor.shtml
    Ja, enligt slv skulle det vara åtgärdat 2003 (hitta nån sida nu när jag letade runt) så så länge man inte har egen brunn så är det någ inga problem.
  • Mizzz

För övrigt hitta jag att klor kan kokas bort (och det avdustar ocå efter ca 15-20 min om man låter vattnet stå)..

Kanske gäller det samma för fluor?

Men du får gärna skicka länken när du hittar för jag vet ju som sagt inte heller.. Tyckte bara att det lät lustigt med kokning

• Atamon
    Mizzz skrev 2007-10-16 22:10:47 följande:
    För övrigt hitta jag att klor kan kokas bort (och det avdustar ocå efter ca 15-20 min om man låter vattnet stå)..Kanske gäller det samma för fluor?Men du får gärna skicka länken när du hittar för jag vet ju som sagt inte heller.. Tyckte bara att det lät lustigt med kokning
    Jag tycker ju själv nu att det låter lustigt Jag kanske läste klor och tänkt på fluor? Men jag ska fortsätta kolla. Får väl passa på att rensa länkar samtdigt
    De som har behov får kanske införskaffa en destilleringsapparat
    www.smartstill.com/languages/sv/destillationsapparat.html

Som tur är bor jag i Sundsvall och här är vattnet klassat som naturligt mineralvatten (enligt Livsmedelverket)
  • moppet

Som jag förstår det så måste ni sätta in ett filter under köksbänken om ni vill ta bort fluoret. Vi kollade på det och det skulle kosta flera tusen kronor har jag för mig. Vi tog hem vatten i PET-flaskor från jobbet i stället. Men det förutsätter ju att det vattnet är ok, vi har egen brunn och därför skiljde det.

Svar på tråden Hur tar man bort flour i dricksvattnet?