• Emke

Vilken typ av febertermometer fungerar bäst?

Hejsan!

Tänkte fråga er som redan är föräldrar vilken typ av febertermometer ni rekommenderar att man köper om man vill ha en hemma tills bebisen anländer

Har själv hela tiden tänkt att en sådan där örontermometer verkar smidig men så såg jag nu på apoteket att de kostar 600! Tänkte då att en för armhåla kanske skulle fungera men då skulle den ligga där i 10min och det kanske inte alltid är så lätt att få barnet att ligga still så länge om man vill tempa?

Kort och gott: Förslag och rekommendationer på vad som fungerar alltså!

• Svar på tråden Vilken typ av febertermometer fungerar bäst?
  • gt98mbj

vet att Clas Ohlson har en napptermometer som jag tror heter DOSIS den är tydligen riktigt bra, dvs om bebisen tar napp

• shqiperi82

jag tycker att den örontermometern e för stor för små bäbisars öron. har en till min stora pojk (4 år) , till min dotter (8 mån) har jag en klassisk ändtermometer...

• iconic

En klassisk för rumpan ger säkrast resultat. Örontemp och napptemp och sånt visar ofta för högt. Kasssikern är dessutom billigast!

• iconic

klassikern ska det stå förstås

• THEA och Grodan

Jag har en digital från apoteket som kostade ca 100kr, använder den i rumpan, fungerar utmärkt.

Tilde 980430 och Alexander 070818
  • Emke

Ok! Tackar! Får kanske bli en klassisk rumptermometer iaf då

• Majan78

Har både en örontermometer och en "rumptermometer" från apoteket. Den är snabb, mäter klart på 40-90 sek. Perfekt för en bebis som vägrar ligga stilla... Lite dyr, nästan 200 kr, men bra. Örontermometern är inte riktigt bra för så små barn, den mäter inte exakt.

• Lotlas

Åh, vad bra! Vi har grubblat och funderat ett tag men inte kommit fram till något!

Finns det alltså rumptemometrar för små barn? Det känns så elakt att peta in den i rumpan på dem. Minns själv hur kul det var att ta tempen när man var liten.... När kan man börja med örontemp då? Funderar på att köpa den från Apoteket, men då kanske vi ska vänta med det alltså..?

Förlåt TS att jag snodde tråden....

• shqiperi82

Man kan ju ta lite vaselin/idomin på den innan man stoppar in den. Örontermometern kanske man kan använda från 2-3 år?? Vi köpte våran för något år sen i alla fall.

• Lotlas
    shqiperi82 skrev 2007-10-16 11:28:32 följande:
    Man kan ju ta lite vaselin/idomin på den innan man stoppar in den. Örontermometern kanske man kan använda från 2-3 år?? Vi köpte våran för något år sen i alla fall.
    Tack! Då blir det till att handla en rumptemometer på Apoteket nästa resa till stan!
  • No Saint

Har en för rumpan, tror den visar mest rätt. Men jag ska köpa en ny tänkte jag. Den jag har är 2 år och det tar över en minut innan den visar resultatet, dom nya tar visst inte mer än 10 sek tror jag.

• Lotlas
    Emke skrev 2007-10-16 11:32:59 följande:
    Lotlas: Bara trevligt
    Man vet ju aldrig..!
  • Nynaeve

jag har köpt en digital febertermometer för 129:- på Babyland den tar ca. 10 sek. och man kan mäta i mun, armhåla eller rumpa , jag brukar mäta under armen för det går superfort mycket smidigare än att vänta en hel minut när man har en sprattlande bebis

• shqiperi82
    Nynaeve skrev 2007-10-16 12:37:52 följande:
    jag har köpt en digital febertermometer för 129:- på Babyland den tar ca. 10 sek. och man kan mäta i mun, armhåla eller rumpa , jag brukar mäta under armen för det går superfort mycket smidigare än att vänta en hel minut när man har en sprattlande bebis
    men är du säker på att den visar rätt. min erfarenhet är att det visar bara helt rätt när man tar i rumpan på små barn. men jag vet inte?

• Nynaeve
    shqiperi82 skrev 2007-10-16 12:57:44 följande:
    men är du säker på att den visar rätt. min erfarenhet är att det visar bara helt rätt när man tar i rumpan på små barn. men jag vet inte?
    nä om jag e orolig och hon känns varm då är det bättre att ta i rumpan tror jag eftersom termometern alltid rör sig lite när man sticker in den i armhålan, brukar mäta lite då och då för att se vad hon brukar ligga på för temp, men denna termometer funkar för alla mätningar , så en sån som tar 10 sek. och att ta i rumpan rekommenderar jag iaf
Svar på tråden Vilken typ av febertermometer fungerar bäst?