• Linduzzz

Finsk Lapphund!

Någon mer som har Finsk Lapphund här???!
    Vore kul att tjöta lite om dessa underbara varelser!!

• Svar på tråden Finsk Lapphund!
  • olpansfamilj

en fråga, många säger att dom är jätte skälliga, är dom det?

• TheMilky
    olpansfamilj skrev 2007-10-16 11:57:14 följande:
    en fråga, många säger att dom är jätte skälliga, är dom det?
    Nej. En hund som skäller massor är upplärd av sin ägare. Ingen hund föds till att skälla massor, det är nåt vi odlar på dem genom att inte ta reda på vad hunden behöver.
  • TheMilky

Är uppvuxen med Svensk Lapphund, och har nu en Finsk Lapphund/Alaskan Malamute tik på 8 år.

• Lehen

HejSvejs!!
    Vi har 2 finska lapphundar & snart har vi 4.

• Lehen

Våra är inte skälliga, dom blir vad man gör dom till.
    Det när vi som är ledare & lär våra hundar hur dom ska uppföra sig.

• olpansfamilj

jaa, det var det jag misstänkte, har en granne vars hund skäller hela dagarna i kalix huset...sååå jobbigt och när jag frågade honom  så sa han jaa tyvärr det tillhör den här rasen=(
    Det var därför jag undrade.....

• Moi

Japp!!! Jag är en underbar liten Finsk Lapphundshane på 1½ år som heter Milo

• Moi

Ang. att Finsk lapphund skulle vara skällig!? Snarare tvärtom måste jag nog säga!

• Linduzzz

Tjaaa...min åsikt om skällandet är att VISST det är en renvallare i grunden. Vallhundar KAN ha lite lättare för att använda skallet i vissa situationer. Men det är i allra högsta grad en uppfostranssak!!
    Visar man från början att man inte accepterar det så blir det aldrig ett problem.

Vad kul att det finns fler Lappisar här!!! Finns det tom någon från Black Blossoms kennel eller var är ni ifrån???

• Moi
    figurehead skrev 2007-10-18 17:54:41 följande:
    Jäkligt fina vovvar måste jag säga.
    Jag vet!

• Gisney

Jag har en tik på ca 5 år. Elektra från Månskimrans och hennes mamma heter Black Blossom Miss Kiara. Bilder på min tik finns i mitt galleri.

Min dam hade lätt att skälla som liten vid minsta ljud men det får man ju fostra bort. Nu skäller hon endast när t ex det kommer någon/några till gården eller när det knackar/ringer på dörren men det har vi velat. Bra för människor att veta att här finns det hund!

• Moi
    Gisney skrev 2007-10-19 09:22:38 följande:
    Jag har en tik på ca 5 år. Elektra från Månskimrans och hennes mamma heter Black Blossom Miss Kiara. Bilder på min tik finns i mitt galleri.Min dam hade lätt att skälla som liten vid minsta ljud men det får man ju fostra bort. Nu skäller hon endast när t ex det kommer någon/några till gården eller när det knackar/ringer på dörren men det har vi velat. Bra för människor att veta att här finns det hund!
    Är din tik syster till Månskimrans Enigma?

Eniga (Eijah) är min Milos mamma, isf är din tik min vovves moster
  • Gisney
    Moi skrev 2007-10-19 10:31:43 följande:
    Är din tik syster till Månskimrans Enigma?Eniga (Eijah) är min Milos mamma, isf är din tik min vovves moster
    Stämmer mycket bra :)
  • lllll

Åh, jag älskar rasen! Min granne har en och den är såå vacker

• Moi
    Gisney skrev 2007-10-19 10:35:22 följande:
    Stämmer mycket bra :)
    Vad roligt!
  • Gisney

Moi - Har du nåt kort på din Milo? Vet ju att Enigma var någorlunda lik Elektra men betydligt mörkare i sin färg för min är mer grå :)

• Moi
    Gisney skrev 2007-10-19 11:23:52 följande:
    Moi - Har du nåt kort på din Milo? Vet ju att Enigma var någorlunda lik Elektra men betydligt mörkare i sin färg för min är mer grå :)
    Nej tyvärr inte här, sitter på min arbetsdator, har mina bilder i digitalkameran och väntr på att min laptop levereras. Men i slutet på nästa vecka kan du få se bilder om du vill

Milo och din tik är lika. Väldigt lika. Milo är mer grå än sin mor. Jag tittade på din vovve och det är lätt att se att det rinner samma blod i ådrorna Häftigt!!
Svar på tråden Finsk Lapphund!