• gemelli

Är det farligt att ha för lågt blodtryck?

Om, vad är då förlågt?

• Svar på tråden Är det farligt att ha för lågt blodtryck?
  • oxytocin

Nej, det är bara fördelar, förutom att man kan bli yr och svimma.

• Wildis81

det är bättre att ha lågt än för högt har jag alltid fått höra, har lågt själv. Men däremot ka det va farligt med lågt om du svimmar på olämpliga ställen och slår i huvudet. Man blir ju lätt svimfärdig och yr....

• abnocto

Jag har lågt blodtryck och det är som övriga säger, var försiktig när du reser dig upp. Sedan har man lättare för att frysa då blodet inte rusar runt lika snabbt.
    Normalt lågt är nog ca 120/60. Börjar man ha 110/50 anses det nog som väldigt lågt då får man äta mycket lakrits coh salt och röra på sig mer.

• oxytocin
    gemelli skrev 2007-10-16 12:33:00 följande:
    Jag är höggravid i vecka 38 och hade 95/65 igår...Hmmm ja svimmfärdig känner jag ju mig hela tiden.
    Jag har haft 60 i undertryck som lägst under graviditeten, och då svimmade jag och var yr nästan konstant. Inte så trevligt. Fast bättre än att ha 95 i undertryck, som jag hade vid ett av bm-besöken. Fundersam
  • oxytocin
    abnocto skrev 2007-10-16 12:30:04 följande:
    Jag har lågt blodtryck och det är som övriga säger, var försiktig när du reser dig upp. Sedan har man lättare för att frysa då blodet inte rusar runt lika snabbt.Normalt lågt är nog ca 120/60. Börjar man ha 110/50 anses det nog som väldigt lågt då får man äta mycket lakrits coh salt och röra på sig mer.
    Om lakrits är bltr-höjande vet man inte riktigt. När jag hade som lägst tryck (60 i diastoliska som sagt) åt jag MÄNGDER med lakrits VARJE dag. Så det var inte höjande för mig iaf.
  • annca

Hmmm... Jag är 35, väger 88 och hade sist 96/69, och då var jag nygravid.
    Och jag känner mig aldrig svimfärdig, ens när jag resre mig kvickt. Däremot är jag *ständigt* frusen...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Jekyll

Som du säkert vet är det vanligt att ha lågt blodtryck under graviditeten. Detta är "normalt" och är en del av den naturliga åkomma som kommer til uttryck när man är gravid. Det växande barnet pressar mot vena cava inferior vilket medför att den venös tillbakaströmninen till hjärtat minskar och därmed hjärtats förmåga att generera ett "normalt blodtryck.
    Vad du än gör så börja inte äta massa salt och lakrits som blir rekommenderat av andra på denna tråd.
    Redan som gravid ställer kroppen om sig på många olika sätt, hormoner, blodvolym mm är bara några av dessa. Att tillföra kroppen salter och lakrits för att öka sitt blodtryck har en rad negativ effekter på både barn och mamma. Ökta salter i blodet kan disponera för blodproppar, vilket redan den gravida mamma är disponerad för, listan är lång.
    Din kropp regulerar detta själv, så börja inte med massa husråd!

• gemelli
    Jekyll skrev 2007-10-16 13:08:54 följande:
    Som du säkert vet är det vanligt att ha lågt blodtryck under graviditeten. Detta är "normalt" och är en del av den naturliga åkomma som kommer til uttryck när man är gravid. Det växande barnet pressar mot vena cava inferior vilket medför att den venös tillbakaströmninen till hjärtat minskar och därmed hjärtats förmåga att generera ett "normalt blodtryck.Vad du än gör så börja inte äta massa salt och lakrits som blir rekommenderat av andra på denna tråd.Redan som gravid ställer kroppen om sig på många olika sätt, hormoner, blodvolym mm är bara några av dessa. Att tillföra kroppen salter och lakrits för att öka sitt blodtryck har en rad negativ effekter på både barn och mamma. Ökta salter i blodet kan disponera för blodproppar, vilket redan den gravida mamma är disponerad för, listan är lång.Din kropp regulerar detta själv, så börja inte med massa husråd!
    Tack...

Men däremot trodde jag det var vanligare att få högt blodtryck under graviditeten...
    Men där ser man
  • Jekyll

Blodtrycket kan öka. Men detta är ofta i förbindelse med en evt (pre)eklampsi, vilket åtföljs av proteinuri(protein i urinen) och andra symptomer/tecken. Så ett hög blodtryck resulterat av en graviditet kan tyda på sjukdom.

• cleopatra2

Jag har en väldigt lågt blodtryck,fryser jämnt och är ofta yr i huvuden annars är det inte farligt tror jag.

• oxytocin
    gemelli skrev 2007-10-16 13:11:35 följande:
    Tack...Men däremot trodde jag det var vanligare att få högt blodtryck under graviditeten...Men där ser man
    Enligt de läkare och bm jag pratat med brukar bltr vara som lägst kring v 20 för att ligga som högst under slutet av graviditeten. Tycker du ska vara glad som bara har ett undertryck på 65 trots att du ska föda "när som helst"!
  • annca

Hur räknar man ut viklket tryck man "borde ha" för sin ålder, längd, vikt etc?

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • gemelli
    oxytocin skrev 2007-10-16 13:57:11 följande:
    Enligt de läkare och bm jag pratat med brukar bltr vara som lägst kring v 20 för att ligga som högst under slutet av graviditeten. Tycker du ska vara glad som bara har ett undertryck på 65 trots att du ska föda "när som helst"!
    hihihi ja jag får vara glad för det då

Men min tanke slog mig när jag väl ska föda, att hur ska det gå att föda då det snurrar i huvudet hela tiden fort jag anstränger mig Fundersam

Men trycket kanske går upp en aning under själva förlossningen?
  • oxytocin
    annca skrev 2007-10-16 13:59:20 följande:
    Hur räknar man ut viklket tryck man "borde ha" för sin ålder, längd, vikt etc?
    Finns inga "mallar" men undertryck på över 90 räknas som högt.
  • abnocto

Det var jag som nämnde lakrits och salt men det var innan ts sa att hon var gravid.
    Jag är inte med barn och äter extra av dessa saker för att försöka få upp blodtrycket. Om det hjälper vet jag inte men alla förslag måste testas.

• cleopatra2
    abnocto skrev 2007-10-16 14:37:05 följande:
    Det var jag som nämnde lakrits och salt men det var innan ts sa att hon var gravid. Jag är inte med barn och äter extra av dessa saker för att försöka få upp blodtrycket. Om det hjälper vet jag inte men alla förslag måste testas.
    Jag äter väldigt mycket salt och lakrits,men det hjälper ingenting.
  • oxytocin

Väldigt mycket salt är inte alls bra för kroppen.

Svar på tråden Är det farligt att ha för lågt blodtryck?