Är det farligt att ha för lågt blodtryck?
Om, vad är då förlågt?
Om, vad är då förlågt?
Nej, det är bara fördelar, förutom att man kan bli yr och svimma.
det är bättre att ha lågt än för högt har jag alltid fått höra, har lågt själv. Men däremot ka det va farligt med lågt om du svimmar på olämpliga ställen och slår i huvudet. Man blir ju lätt svimfärdig och yr....
Jag har lågt blodtryck och det är som övriga säger, var försiktig när du reser dig upp. Sedan har man lättare för att frysa då blodet inte rusar runt lika snabbt.
Normalt lågt är nog ca 120/60. Börjar man ha 110/50 anses det nog som väldigt lågt då får man äta mycket lakrits coh salt och röra på sig mer.
Jag är höggravid i vecka 38 och hade 95/65 igår...
Hmmm ja svimmfärdig känner jag ju mig hela tiden.
Hmmm... Jag är 35, väger 88 och hade sist 96/69, och då var jag nygravid.
Och jag känner mig aldrig svimfärdig, ens när jag resre mig kvickt. Däremot är jag *ständigt* frusen...
Som du säkert vet är det vanligt att ha lågt blodtryck under graviditeten. Detta är "normalt" och är en del av den naturliga åkomma som kommer til uttryck när man är gravid. Det växande barnet pressar mot vena cava inferior vilket medför att den venös tillbakaströmninen till hjärtat minskar och därmed hjärtats förmåga att generera ett "normalt blodtryck.
Vad du än gör så börja inte äta massa salt och lakrits som blir rekommenderat av andra på denna tråd.
Redan som gravid ställer kroppen om sig på många olika sätt, hormoner, blodvolym mm är bara några av dessa. Att tillföra kroppen salter och lakrits för att öka sitt blodtryck har en rad negativ effekter på både barn och mamma. Ökta salter i blodet kan disponera för blodproppar, vilket redan den gravida mamma är disponerad för, listan är lång.
Din kropp regulerar detta själv, så börja inte med massa husråd!
Blodtrycket kan öka. Men detta är ofta i förbindelse med en evt (pre)eklampsi, vilket åtföljs av proteinuri(protein i urinen) och andra symptomer/tecken. Så ett hög blodtryck resulterat av en graviditet kan tyda på sjukdom.
Jag har en väldigt lågt blodtryck,fryser jämnt och är ofta yr i huvuden annars är det inte farligt tror jag.
Hur räknar man ut viklket tryck man "borde ha" för sin ålder, längd, vikt etc?
www.vardguiden.se/Article.asp
Där står det om blodtryck.
Jag har hört att man nu forskar på samband mellan ökning av demenssjukdommar och lågt blodtryck..
Det var jag som nämnde lakrits och salt men det var innan ts sa att hon var gravid.
Jag är inte med barn och äter extra av dessa saker för att försöka få upp blodtrycket. Om det hjälper vet jag inte men alla förslag måste testas.
Väldigt mycket salt är inte alls bra för kroppen.
jag pendlar mellan 90-100/60 i blodtrycket.