• Anonym

Har man generellt en månads uppsägningstid?

Ja, om man har en fast tjänst..är 1 månads uppsägningstid om man sjjälv säger upp sig det vanligaste? Jobbar så jag är anställdinom kommunen. Nån som vet?

• Svar på tråden Har man generellt en månads uppsägningstid?
  • mia1980

Det är en månad om det inte står något annat på anställningsbeviset. Kolla där.
    Finns ingen tid nämnd så är det alltid en månad.

Såra mig hellre med sanningen istället för att göra mig lycklig med en lögn!
  • Anonym

Vi har tre månader så det anser jag är normalt så kolla för företag kan ha olika regler beroende på ålder och hur länge man varit anställd.

• Ayya

Beror oxå på hur länge man varit anställd. Uppsägningstiden brukar öka ju längre man varit anställd. Iallafall om arbetsgivaren säger upp, kanske är annorlunda om arbetstagaren säger upp sig...

• anzita

Inom kommun, landsting och stat brukar man ha 3 månaders ömsesidig uppsägningstid efter 1 års fast anställning.
    Har man varit anställd kortare tid än 1 år är det 1 månad som gäller.

Är du osäker om vad som gäller ditt avtalsområde kan du kolla med din fackförening, eller kommunens personalavdelning.

• mia1980
    Ayya skrev 2007-10-16 13:09:11 följande:
    Beror oxå på hur länge man varit anställd. Uppsägningstiden brukar öka ju längre man varit anställd. Iallafall om arbetsgivaren säger upp, kanske är annorlunda om arbetstagaren säger upp sig...
    Det är inte så längre. Den regeln är nu bortplockad. Vet att dom inte får ha så enligt lag för det kollade det landsting jag jobbade för innan upp när 20 st sa upp sig på 2 månader... Alla, oavsett hur länge dom jobbat där, hade 1 månad. Var en stackare som fick 3 men det var för att han var anställd som tjänsteman och det stog specifikt 3 månader på anställningsbeviset.
  • wellah

sambon hade 3 mån men fick gå efter 1 om han ville

• Ayya

Vi sa upp 5 st på jobbet förra månaden. Vi gav dom 1 månads uppsägningstid... Blev ett jävla liv för enligt lag har dom rätt till 2 månaders uppsägning när de varit anställda så länge. Så det är inte bortplockat.

• Flizz
    Anonym skrev 2007-10-16 13:05:00 följande:
    Ja, om man har en fast tjänst..är 1 månads uppsägningstid om man sjjälv säger upp sig det vanligaste? Jobbar så jag är anställdinom kommunen. Nån som vet?
    Inom kommunen så är det vanligaste tre månaders uppsägningstid för fast anställda. Men kolla på ditt anställningbevis eller hör med personalkontoret.
  • mia1980
    http://www.nutek.se/sb/d/919

Ser här nu att det kan vara så att anställningstiden kan vara beroende på anställningens längd. Fast det är nog lite upp till arbetsplatsens policy.
  • Anonym

Oki, ja det beror kanske på om företaget är kollektivt anslutet eller inte... För det var facket som gapade på oss...

mia1980 skrev 2007-10-16 13:24:55 följande:
    www.nutek.se/sb/d/919Ser här nu att det kan vara så att anställningstiden kan vara beroende på anställningens längd. Fast det är nog lite upp till arbetsplatsens policy.
  • Anonym

Tack för svar. Försöker få tag på mitt fackförbund men det är inte det lättaste.

• Ayya

Oj blev visst anonym i mitt inlägg nr 10. Inte meningen

• Flizz
    Anonym skrev 2007-10-16 13:25:56 följande:
    Oki, ja det beror kanske på om företaget är kollektivt anslutet eller inte... För det var facket som gapade på oss...
    Ja, det hoppas jag verkligen att facket tog sitt ansvar när ni försökte mygla er till att kasta ut folk med bara en månads varsel!! Hoppas att de gapade riktigt ordentligt på er!!
  • abnocto

Enligt Tjänstemannaavtalet så är det det definitivt anställningstid och ålder som har inverkan. OCh det är enligt lagen. Och detta avtal skrevs i år coh gäller 3 år till. SEdan kan de säkert variera med vilket fack man tillhör.

• kath

Uppsägningstiden beror också på om du tänker säga upp dig eller om arbetsgivaren tänker säga upp dig. Som jag förstår din fråga tänker du säga upp dig och då är det 1 månad enligt lag men den kan förlängas enligt kolletivavtal eller enskiild överenskommelse ( ditt anställningsavtal). De flesta "arbetaravtal har en måands uppsägning när arbetstagaren säger upp sig och de flesta tjänstemannaavtalen har 2-3 månader när tjänstemannen säger upp sig.

När arbetsgivaren säger upp är det vanligen längre uppsägningstider.

Kolla i ditt anställningsavtal - din uppsägningstid framgår i det.

• Anonym

Har kollat med facket. Jag har 3 månaders uppsägningstid...Hoppas min arbetsgivare kan släppa mig innan om det blir aktuellt...

• Ayya

Ehh va? Va då mygla? Vad pratar du om?

Vi visste inte ens om att lagen fanns. Man har väl rätt att göra misstag, sen är det väl hur man hanterar misstagen som är mest intressant. Vi valde att säga upp folk som inte skötte sitt jobb och dels pga arbetsbrist. Vad skulle vi göra? Går ju inte att ha anställda när det inte finns nåt att göra.

Flizz skrev 2007-10-16 13:43:49 följande:
    Ja, det hoppas jag verkligen att facket tog sitt ansvar när ni försökte mygla er till att kasta ut folk med bara en månads varsel!! Hoppas att de gapade riktigt ordentligt på er!!
Svar på tråden Har man generellt en månads uppsägningstid?