• edonsdagidag

Klarar ni av er månadskostnad?

Hur höga månadskostnader har ni egentligen? Vi har precis köpt en bostadsrätt och kommer att få lite extra höga månadskostnader nu i början i alla fall. Eftersom en av oss är student ett tag till har vi fått blanda in GE Money Bank och Bluestep för att kunna köpa. Tanken är att så fort båda har jobb ska vi lägga över lånen på SBAB.

Men, iaf: jag är nyfiken på hur höga månadskostnader folk har och framför allt: hur mycket pengar återstår när allt är betalt? På grund av lite andra lån kommer vi nu i början att ha lån- och boendekostnader på ca 20 000 kr i månaden. Det kommer att vara värt det, men för mig är det oerhört mycket pengar.

Hur har ni andra det?

• Svar på tråden Klarar ni av er månadskostnad?
  • popcornplaya

Vi har räkningar på ca 10000 varje månad + eller - ett par tusenlappar. Vi lever på en inkomst just nu då jag är arbetslös och det krånglat med a-kassan och det går på nått sätt ihop.

Men det är ju inte roligt direkt, man kan aldrig göra nått kul och måste planera matinköp in i minsta detalj. Har som tur är inga lån och det är jag så glad över.

• Gorban

Vi är höginkomsttagare med villa och två bilar samt del i båt. Men vi kommer inte upp i 20000 kr i månaden när det gäller lån och boendekostnader.

• Marlean

Låter verkligen som en massa pengar, snabblån utan heltidsjobb är ingen höjdare och ger höga räntor ju.

• Runguska

Vi bor i hyresrätt med en ganska låg månadskostnad och kostnaden för den plus el hamnar runt 4000 i månaden. Vår totala inkomst är i nuläget ganska låg, 9000 efter skatt så ganska mycket går till boendekostnader och resten till mat, försäkringar och andra räkningar.

Det positiva är väl att det kommer att kännas som ett rejält lyft när vi väl får det bättre!

• Pumpkin

Vi har räkningar på ca 15000kr varje månad, där boendet utgör drygt hälften och resten består av bensin, CSN-lån, fack/a-kassa och försäkringar. Utöver det blir det mat på ca 2500-3000kr. Så nånstans mellan 17-18000 inkl mat då. Sen har vi nästan lika mycket kvar.

Jag ska inte använda den här tråden till att säga vad jag tycker om att nyttja Bluestep och GE Money Bank, men 20000kr i räkningar är väldigt mycket på en lön och studielån/bidrag, tycker JAG. Men huvudsaken är väl att ni klarar er.

• Lainan

Våra genomsnittliga månadsutgifter ligger på 12´500 kr. Bor i villa.
    Vår genomsnittliga månadskostnad är dock "endast" 9´500 kr.
    (Beräknat före matinköp, bensin och kläder)

Beräknat på månadskostnaden är det denna fördelning;
    Boende ca 40%
    El & drift knappt 20%
    Telefoni & TV drygt 15%
    Försäkringar & dylikt ca 25%

Våra kostnader utgör knappt 30% av våra genomsnittliga nettoinkomster - i dagsläget. Vi anser att vi har en bra ekonomi med goda marginaler. Våra beoendekostnader (inkl el&drift) uppgår till ca 5´700 kr - avsevärt mycket mindre än era 20'000 kr. Hade vi haft denna kostnad hade jag varit rädd.

• hejlis

Lån och boendekostnad: ( inkl. ränta, amortering, bostadrättsavgift, el & hemförsäkring) ca 9000:- ( allt detta men om man räknar exkl. amortering, som är "frivillig", ca 6000:- / månad ) Bor i bostadrättsradhus 3 mil utanför Stockholm.

• lastchristmas

Självklart klarar vi av vår månadskostnad, annars hade vi aldrig köpt hus. Ränta, amortering och all drift ligger på ca 10 000 kr/mån. En ganska hög månadskostnad tycker vi men det är helt klart värt det eftersom vi verkligen vill bo i hus. Skulle aldrig lägga 20 000 kr/mån för en lägenhet men det är ju upp till var och en.

Efter boende, räkningar och mat är betalt brukar vi ha ca 10 000 kr kvar att lägga undan, renovera för och/eller bara skoja bort

• suzzit

Vi skulle aldrig ha råd med 20000 i lån och boende kostnad.
    Vi har dock 2 barn, men sitter på 2 heltids tjänster båda 2.
    Vi har utgifter på runt 20000 med alla räkningar och lån och det är för mig alldeles för mycket. Snart är CSN och ett "skitlån" s avbetalat så då blir det ett par tusen mindre i månaden.

Jag antar att den som jobbar av er har saftig lön. Lycka till iallafall...

• suzzit

Oj vad konstig det lät med 2 heltids tjänster vardedera =)
    Så det kan bli.

Jag menar att båda har heltidstjänster.

• Virriga Vera

Hur gör ni för att hamna i de summorna? Vi är 2 vuxna. Villa, 2 bilar, 2 motorcyklar, 1 husvagn. Vi pendlar bägge två. Vi ligger väl i snitt på 10-12 000 i utgifter var månad, men det är ett snitt på hela året.

• Enamorado

Vi har räkningar, inkl mat, bensin, boende, lån, ränta, sparande mm mm på 17 000:-/månaden.
    Vi har ungefär 33 000:- tillsammans i nettoinkomster.
    Vi har 16 000:- kvar till nöjen.

• coolemadde

vi ligger på ca 17 000 i månaden.. som alla andra kan de vara - ett par tusingar eller +

en inkomst 2 vuxna ett barn.

betalar 5000 på huset, 1500 på bilen sen en massa andra räkingar som el vatten, sopor, telefon ,tv osv..

• juzze

våra fasta månadskostnader ligger på runt 6-7000 per månad (varav hyra 4500), plus att sambon pendlar för 3000 per månad. Jag är student, han har fast jobb. 20000 för boende låter sjukt mycket. men om ni tycker det är värt det och är hundra på att ni klarar det så är det ju upp till er. =)

Svar på tråden Klarar ni av er månadskostnad?