• Kevlarsjäl

Har svårt att äta fisk - tips?

Vet att det är nyttigt att som gravid få i sig omega-3 och omega-6 men jag har så svårt att äta fisk just nu. Tycker det är svårt att veta vilken fisk jag kan äta och inte. Var och kollade efter tillskott men de jag hittade fick man inte äta om man var gravid. Är det någon som har tips på vad man kan göra som gravid för att få sig omega-3 och omega-6?

• Svar på tråden Har svårt att äta fisk - tips?
  • Linda1976

Om du läser på www.slv.se så är det jättelätt att veta vilken fisk du kan äta (Det är i princip alla).

Tonfisk (på burk) i röra med creme fraiche, bostongurka och senap

Laxpudding med smält smör (ÅH!!! så gott)

Makrill i tomat på knäckemacka...

Men gillar du inte fisk är det svårt att tipsa

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kevlarsjäl

Jo, jag har läst på Livsmedelsverket. Problemet är att vi på jobbet många gånger har fisk som jag inte vet varifrån den kommer... då avstår jag. Och tonfisk och makrill har jag svårt för nu när jag mår illa och så. Lax funkar ju men det kan man ju inte leva på...

Tänkte om det var någon som visste några bra tillskott som man får äta när man är gravid.

• Lola Jämtland
    Kevlarsjäl skrev 2007-10-16 13:59:03 följande:
    Jo, jag har läst på Livsmedelsverket. Problemet är att vi på jobbet många gånger har fisk som jag inte vet varifrån den kommer... då avstår jag. Och tonfisk och makrill har jag svårt för nu när jag mår illa och så. Lax funkar ju men det kan man ju inte leva på... Tänkte om det var någon som visste några bra tillskott som man får äta när man är gravid.
    Men då frågar du väl varifrån den kommer?
    Vad är det för slags fisk?
    //Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • Kevlarsjäl

Nej, eftersom jag inte velat skylta med min graviditet tidigare så har jag inte frågat utan valt något annat. Ibland står det vad det är för fisk (pangasius, hälleflundra, sej, etc) men ibland står det inte.

Lola Jämtland skrev 2007-10-16 14:00:10 följande:

Men då frågar du väl varifrån den kommer? Vad är det för slags fisk?
  • Lola Jämtland
    Kevlarsjäl skrev 2007-10-16 14:02:14 följande:
    Nej, eftersom jag inte velat skylta med min graviditet tidigare så har jag inte frågat utan valt något annat. Ibland står det vad det är för fisk (pangasius, hälleflundra, sej, etc) men ibland står det inte. Lola Jämtland skrev 2007-10-16 14:00:10 följande:
    Ok....
    //Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • Jungblom

Omega 6 och omega 9 finns också i nötter.
    Omega 3 kan du få i dig genom fet fisk, så som lax, makrill och tonfisk (tonfisk på burk).

• Kevlarsjäl

Ah, nötter, det kan jag äta. Tack!

Jungblom skrev 2007-10-16 14:05:30 följande:
    Omega 6 och omega 9 finns också i nötter. Omega 3 kan du få i dig genom fet fisk, så som lax, makrill och tonfisk (tonfisk på burk).
  • Jannamia

Pumpafrön och linfrön innehåller omega 3.
    Köp helst kallpressad olja och häll en 2 teskedar på sallad eller drick naturell.

Svar på tråden Har svårt att äta fisk - tips?