• Lady Bling

Vilken gröt är nyttigast?

Ni som äter gröt, vet ni vilken gröt som är nyttigast?

• Svar på tråden Vilken gröt är nyttigast?
  • Thursday

Av vilka då? Jag äter alltid havregrynsgröt, med linfrön, rågkross och vetegroddar i. En sked äppelmos och lättmjölk till det. Det tycker jag är nyttigt!

• Lady Bling

Tack för ditt svar Idispidis!

Typ av havregryn, ris, mannagryn grahamsmjöl, rågmjöl, majsmjöl osv. Alltså dom där man inte tillsatt annat själv. Då blir det ju självklart nyttigare också om man även har i exempelvis linfrön, rågkross och vetegroddar som du skriver.

• Mellanmjölkens land

Risgryns och mannagrynsgröt har jag hört att de inte är särskillt nyttiga, inte de man köper färdiga i alla fall. Havregrynsgröt är väl rätt nyttig, speciellt om man kör med nån fiberberikad variant. Resten har jag ingen aning om. Blir det inte mer välling om man använder mjöl? *nyfiken*

• Ellah

Fiberberikad havregrynsgröt äter jag och tycker jag är jättenyttig.

Hirsgröt ska visst vara nyttig, har hirs hemma men har aldrig kommit till mig att prova.

• Hoshi

Åhh en gröt-tråd! Jag ääälskar gröt. Jag har precis börjat med dinkel-gröt, alltså gröt på dinkelgryn som ser ut som vanliga havregryn. Ibland blandar jag med lite havre. Älskar det med äpplemos till och låglaktosmjölk! *dreglar*

• Ellieott

havregrynsgröt är nyttigt, men det har jag tröttnat rejält på!

Hur smakar dinkelgröten?

• jagodu

Skulle nog tippa på att det är typ quinoa-gröt eller nåt sånt. Mycket protein så det tillsammans med en smörgås ger dig helt klart den allra bästa frukosten.
    Men det är inte så gott.

Här äter vi fiberberikad havregrynsgröt m krossade linfrön, skivad banan och kanel, det är också en väldans bra start på dagen.

Hm, du kanske inte menar till frukost förresten... :o)

• Hoshi

Dinkelgröten blir inte lika "slemmig" som havregröten. Dinkelgrynen håller sig fastare. Smakar mer än havren, annars ungefär samma smak.

• Hoshi

Tips: Istället för fiberberikade havregryn kan man blanda havregryn och rågflingor och vetekli själv. Blir billigare plus att man kan variera mängden av de olika delarna! Ibland blandar jag i vanlig musli också - smarrigt!

• Lussekatten87
    rågmjölsgröt är nyttigt.
    ~.:* Vecka 33 *:.~
Svar på tråden Vilken gröt är nyttigast?