• frejaloke

Hur stort rum behöver barn egentligen?

Har 2 barn som är 3 och 8 mån. Den stora tösen har ett rum som är 15 kvm. Men vi fattas ett rum så sonen sover i vårt rum som är 10 kvm. Vilket gör att jag inte sover så bra på nätterna. Vad tycker ni vi ska göra? Vi har 3 förslag. Antingen får barnen rummet som är 10 kvm. Inreder så att det passar båda. Eller så får dom det på 15 kvm och då sätter vi upp en vägg så dom får vars en del. En sista lösning är att flytta, men vad gör man när man trivs så bra????

Ngn som har bilder på avdelade rum?

• Svar på tråden Hur stort rum behöver barn egentligen?
  • polaris

Spontant tycker jag att 10 kvm till två barn låter väldigt litet. Ge dem i sådana fall det större rummet. Hur gör ni när de blir större och vill ha var sitt?

• Kenneth

När de är så pass små så behöver de ju inte så mycket plats, är mer när de kommer upp i åldrarna du bör börja fundera över någonting större.

Spädbarn sover inte, de ligger bara på laddning.
  • frejaloke

Jo men ska vi dela av det större rummet? Eller ha det som det är?

• imsan

Inred så det passar båda i rummet på 15 kvm, skulle jag gjort tillsvidare och se hur det fungerar.

Än så länge är ju den lilla så liten att det dröjer innan han har behov av ett eget rum.
    Ha en back med hans saker och ställ ut i vardagsrummet eller köket när storasyster vill va ifred bara.

• solstraalen

Jag anser att barnen ska ha största rummet/rummen. Dom tillbringar mest tid i sovrummen.

Mamma till Anton 9910-,Saga 0512- och Josef 0706-
  • Popi

Å andra sidan så är ett mindre rum tryggare för barnen ;).

Jag hade låtit barnen få rummet på 10 kvadrat, men helst hade jag nog delat 15kvadrataren mellan förälder-8månadersbarnet. D.v.s. att flickan fått 10 kvadratsrummet.

• Miew

Mina två delar på ett rum på ca 15 kvadrat. Jag har en liten våningssäng där den äldsta sover överst. Sen har de varsin bokhylla på sin egna vägg. Våningsängen skaffade jag när den yngsta precis fyllt 1. Då var den äldsta nästan tre. Det funkar jättebra. Man får pyssla lite mer med ett mindre rum, men det blir mysigt.

Viggo & Grys mamma
  • Tingelina

Jag tycker att det räcker med plats.. Har alltid delat rum med ett syskon. Med lillabror tills jag var kanske 10 år, han var 4 år yngre. Sen med lillasyster som är 8 år yngre än mig tills jag flyttade hemifrån som 20-åring. Och kan inte påstå att vi har känt oss trångbodda.

Så barnen tillsammans i det mindre rummet kanske? Förutsatt att stora barnet kan sova för lillabror. Men barn sover ofta djupare.

• Ussen

Mina barn (4,5 och 2,5 år) delar på ett litet rum på ca 10 kvm, det är grymt rörigt och stökigt och i en perfekt värld skulle de ha minst 20 kvm var...men det går inte när hela huset är på 73 kvm!

De stortrivs iaf ihop i detta lilla rum, och nu när vi ska bygga ut så darrade storebrors underläpp när jag berättade, glad i hågen, att snart får ni varsitt rum...

Allt går bara man vill!

• Emeeliee

Barnen ska ha största rummet då dom även använder det att leka i. Vår dotter på 15 månader har två rum som ligger brevid varandra bara en dörr emellan. Sover i ena på ca 20 kvm och har det andra som lekrum på ca 20kvm. I barnets sovrum ska det inte vara för mycket leksaker osv så dom får en lugn miljö och sover bättre. Kanske du kan ha två sängar i ena rummet och försöka göra lekrum någon annan stans tex ge dom en del av vardagsrummet??

• mjuffpuff

bor du i hus eller lägenhet?

ingen aning om hur man löser sådant.. förstår att du inte vll flytta om du trivs så bra, så ifall du redan har hus kanske det går att bygga ut?

vi tänkte byta upp oss till en trea och ge dottern det ena rummet, där även nästa barn kommer få vara tills vi köper hus.. men då kommer ju alla derass saker vara där med.. rummet lär ju vara då 10-15kvm, men det kanske är dumt?

Svar på tråden Hur stort rum behöver barn egentligen?