• Neo

Slemhosta, grönt snor... Vad är det?

Dottern, 7 mån, har varit snuvig sedan i tisdags och haft grönt snor sedan i torsdags. Hon har hostat lite granna och ibland har det kommit upp slem. Ingen feber. Vad tror ni det kan vara? Min mamma trodde bihåleinflammation när jag talade nyss med henne, så då blev jag lite fundersam. Jag trodde bara att det var en vanlig förskylning. Men har de grönt snor då??

• Svar på tråden Slemhosta, grönt snor... Vad är det?
  • Themis

Grönt snor är en mycket förenklad indikation på bakteriell infektion, som kan följa i kölvattnet på en virusinfektion som ju förkylning är.

(Man kan ha bakterieinfektioner utan att ha grönt snor också men det är inte det vanligaste)

Om hon inte har feber eller väldigt besvärlig hosta så läker hon nog ut det själv, men ring gärna BVC och kolla om de tycker att ni ska ta prover. Även om man inte har direkt feber och känner sig sjuk så ska man kolla upp sådant om man snorar grönt längre tid än 7-10 dagar, även som vuxen.

• Neo

Stort tack!!! Nu tycker jag att det verkar börja avta, så jag hoppas att det ger sig av sig själv.

Svar på tråden Slemhosta, grönt snor... Vad är det?