• MolleMalin

Knöl i bröstet en vecka vid amning?

Upptäckte en knöl typ mittemellan brösten för en vecka sedan... Den gör inte ont. Ammar på heltid. Sökte dr o han trodde då att det hade m amningen att göra o att den skulle försvinna. Var den inte borta e en vecka skulle jag söka igen. Nu har det som sagt gått en vecka o jag ska ringa o beställa en ny tid imorgon. Ngn som varit m om ngt liknande?`Tycker det är jätteläskigt o kan snart inte tänka på ngt annat!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Knöl i bröstet en vecka vid amning?
  • snowdrop

Jag fick en knöl i sidan av höger bröst när jag ammat ca tre veckor. Den var öm först men sedan gick det över och den slutade ömma helt. Fick veta att det troligtvis var mjölk som kapslats in efter en lättare stockning som annars gått över av sig själv. Knölen var mandelformad och kändes som en mjölkkörtel. Det tog ca 2 veckor innan den började minska i storlek och efter ca en månad var den helt borta.

De sa till mig att om den bara minskade i storlek var det ingen fara, men jag skulle inte tveka att kontakta vården igen om du är orolig. Knölar i brösten är läskigt.

I've got nothing to do today but smile
  • Granada

Jag fick ömma knölar i armhâlorna de första veckorna jag ammande. Sedan försvann det. Enligt barnmorskan var det ev en lätt/början till mjölkstockning. Knölar är ganska vanligt men det är sällan nât farligt sâ oroa dig inte i "förskott".

• MolleMalin

Tack för era svar! Hade också knölar i början men nu är hon ju 2,5 mån. De knölarna gjorde ju dessutom ont o det gör inte denna. Men den är STOR! O om det hade varit en "farlig" knöl hade den ju inte blivit så stor så fort. Jag borde ju känt den innan isf. Ringer dr imorgon hursomhelst så de kollar upp det ordentligt m biopsi. Ingen idé att göra mammografi el ul när man ammar tror jag. Ser bara mjölk då!

Tack än en gång!

• ladysoul77

Jag gick och kollade upp en knöl i bröstet för 2 veckor sedan. Helammar min dotter som är 2,5 månader. Det visade sig vara en mjölkcysta! 2 ml mjölk "drog "de ut med en spruta. Helt ofarligt.

• Catta040610

Jag hade en knöl i bröstet redan under graviditeten, som bm sa var en mjölk knöl. Sedan på bb sa det likadant. Men när jag sedan var hos Dr när lillkillen var en mån, för att jag skulle sluta amma. Rekomendera hon mig att kolla upp den. Fick tid nästan direkt för mamografi, som i sin tur ledde till operation. Jag hade tur att det var en godartad knöl. Så jag tycker absolut ma skall ta knölar på allvar och inte bara tro att de är mjölk knölar.

Svar på tråden Knöl i bröstet en vecka vid amning?