• Anonym

va har ni för BMI?

jag e 176 cm lång,väger 75 kg,,har bmi på 24,5 o överviktig e man om man har bmi f¨rån 25 o uppåt så enligt de e jag övervikitig om jsa går upp 2 kg typ,,hallå eller,,jag e alltså på gränsen te övervikt,,hur kul känns de?va har ni för BMI?

• Svar på tråden va har ni för BMI?
  • Anonym (...)

är 171 och väger 77 och har ett bmi på 26 

Alltså man kan inte stirra sej blind på bmi:et, det är väl inget man presenterar sej med eller ens avgör hur man mår och känner sej.  Folk kan inte se vad man har för bmi och kommer inte skrika överviktig efter en för att man har lite över 25.

Känn efter vad du tycker om din kropp och hur du mår...skit i bmi.

• AnneSophie

Men du kan självfallet inte bara ta hänsyn till BMI-värdet! Det är ju ett rätt grovt värde.

Har man tex mycket muskler så kan värdet bli väldigt skevt.
    Det är bara ungefärligt.
    Det finns personer med relativt högt BMI som ändå kan se otroligt slimmade ut.

Vill du veta mer exakt så ska du räkna ut andel kroppsfett i procent. Lite osäker på vart detta kan göras, men antagligen på ett riktigt gym eller på vårdcentral.

Personligen har jag nog ett, för min längd räknat, för högt BMI, men tja...så är det. Jag mår bra.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • signaturbyte

Om man har mycekt muskler så gäller inte bmi:et riktigt heller har jag läst. menmen. finns det nån sida man kan räkna ut sitt bmi? Var inne på en för längesen men kommer inte ihåg vad den heter.

• signaturbyte

Kommer iallafall ihåg att jag kan gå ner till 54kg och fortfarande vara normalviktig - enligt den där uträkningen.
    Va snygg jag hade sett ut då eller nja.

• mooon

Jag har något på 30.. väger ca 90 kg till mina 167 cm men jag är inte fet, knappt tjock bara tränat en hel del i mitt liv. Har nog en hel del muskler, kan lätt ta 120 kg i benpress..

Tycker inte om BMI, speciellt inte nu när man blir gravid och BM bara säger ens BMI och inte tittar på en utan bara på dom där siffrorna.

• Rostis

hoho.... mitt BMI är 38,3 och jag är väl inte tjock hehehe.....

• Taffer

Jag har ett bmi på ca 27. För några månader sedan hade jag ett bmi på ca 23 och kände mej fortfarande överviktig, men min mage vill itne försvinna så...

• sataya

jag har bmi på 22,6 just nu och då är det ju både bebis, muskler och fett som jag väger så det stämmer ju inte riktigt..

Lilla
  • Anonym

hur räknar man ut bmi???e 160 och väger 51.

• Schnauser

Är 1.72 och har ett BMI på 23.7. Vill ner till 21 och måste då gå ner 8 kg.

Cibi condimentum fames
  • meic

Mitt ligger på 17.4... men jag har gått upp från 16.5 och kämpar vidare för att gå upp mer, inte alltid så lätt det heller...

• skrattigtjej

jag har bmi mellan 28-32 mellan åt, beroende på när ja väger mig.
    men jag har mer vatten i kroppen än fett..
    fett procenten är ändå ganska hög ca 30% och den ska ligga på ca 20... ha ja för mig.. och sedan vattnet är på 40 nåt..

• Fialia83

Roligt att du tar upp den frågan , var nämligen på inskrivningen i mån hos MVC , jag är 172 och vägen 68kg , jag har c.a 38 i storlek på kläder lagom .. min Bm sa att jag var på gränsen till överviktig och att jag ska tänka på vad jag äter under denna graviditet för högst gå upp 15 kg sa hon ... alla gapar typ när de hör vad jag berättar för jag är verkligen inte överviktig!!!
    jag tycker att BMI är ett gammalmodigt sätt att kolla om man är överviktig .. inget att lita på..enda sättet är att kolla om man är överviktig är ju att kolla hur mycket fettmassa man har ....BLÄ för BMI

Svar på tråden va har ni för BMI?