• Tesssan

Torkad frukt

Jag har undrat en sak ett tag nu. Hur ligger det egentligen till med torkad frukt rent nyttighetsmässigt?
    Om man tar tex viktväktarna så är ju frukt oftast 0 points. Men en liten bit torkad frukt är 0,5 points.
    Ändras nåt i frukten när den torkas..rent näringsmässigt. För om inte borde ju tex. en torkad aprikos vara lika mycke som en otorkad.. d vill säga 0. Men nu är den ju 0,5.
    Är det kanske så att man tillsätter något i frukten när den torkas? tex. socker?

• Svar på tråden Torkad frukt
  • Lotlas

Jag tror att det är så att man tillsätter socker, men jag är inte säker! Kul att se om någon vet!

• Dimitra

Vissa frukter sockrar man för konserveringens skull men just aprikoser är naturella, i alla fall alla märken jag tittat på.

Jag röstar på Sisu i Expedition Effell 2007, gör du?
  • Tesssan

jag brukar köpa både torkade jordgubbar, päron, äpplen, å ananas.. älskar torkad frukt..
    så dom e sockrade då?
    vill ju inte trycka i mig massa å tro att d e nyttigt å så e d lixom inte alls d..

• Tesssan
    Dimitra skrev 2007-10-17 16:41:07 följande:
    Vissa frukter sockrar man för konserveringens skull men just aprikoser är naturella, i alla fall alla märken jag tittat på.
    varför blir d mer kcal i en torkad än i en otorkad då?
    eller är det samma fast bara konstigt hos just viktväktarna?
  • Dimitra
    Tesssan skrev 2007-10-17 16:48:51 följande:
    varför blir d mer kcal i en torkad än i en otorkad då?eller är det samma fast bara konstigt hos just viktväktarna?
    Menar du just aprikoserna nu? Kan det ha nått med mängden att göra? Att tex 100 g vanligt frukt har 0 points men 100 g torkad har 0,5? Är ju en avsevärd mängdskillnad mellan färsk och torkad. Om inte så har jag tyvärr inget svar

Jag har aldrig räknat points i hela mitt liv så jag borde egentligen inte ens gissa Fot i munnnen
  • Tesssan

10 gr torkad frukt är 0,5 points..

egentligen bryr jag mig inte om poinsen, utan mer om fruktens innehåll "ändras" eller om man tillsätter socker..

• Tesssan

jag menar inte just aprikoser utan all sorts torkad frukt.

men d e ju bra å veta att något inte tillsätts i dom iaf men då fattar jag ännu mindre varför dom är onyttigare rent kcal mässigt än otorkad..

shit va snurrigt d blev nu.. haha

• Dimitra
    Tesssan skrev 2007-10-17 16:58:35 följande:
    10 gr torkad frukt är 0,5 points..

egentligen bryr jag mig inte om poinsen, utan mer om fruktens innehåll "ändras" eller om man tillsätter socker..
    Ja nu vet du, oftast tillsätts socker men inte i allt Aprikoser och äppelringar (de där som är mjuka och sega) är utan.

Om pointsen är generell med all torkad frukt så förstår jag att det går upp eftersom majoriteten sötas. Men om det är specificerat så även till de osockrade känns det ju lite märkligt, det håller jag med om Fundersam

Hoppas nån kommer in i tråden och bringar klarhet
Svar på tråden Torkad frukt