• mamma i november

ekologisk mjölk

Hej
    Jag kom just på att vi bara har ekologisk mjölk här på jobbet och jag som har tänkt att jag skulle bli nyttig och dricka mjölk. Nu blev jag lite nervös, det är något med ekologisk mjölk men det är väl bara att man inte får tillföra vitaminer. Den är väl inte opastoriserad eller vad det heter?

• Svar på tråden ekologisk mjölk
  • Stare

Vad jag vet är den lågpastoriserad, men den är dock pastoriserad. Det kanske står något om det på Arlas hemsida!

Jag tror inte att man behöver oroa sig, jag dricker själv ekologiskt då min pojkvän tycker sådant är viktigt!

• Vanna

Har aldrig hört att ekologisk mjölk inte skulle vara bra. Allt hänger så vitt jag vet på att den är pastöriserad, och inte direkt från kossan...
    "Vanlig" mjölk är förresten också lågpastöriserad (kollade just).

• Bebis i november

I ekologisk mjölk finns ingen a-vitamintillsats vad jag vet, det kan inte vara dåligt med tanke på att för mycket a-vitamin kan vara skadligt för babyn! Glada kor=glada bebisar!

• citronella

Man får inte sälja opastoriserad mjölk i Sverige

• Tossan79

Skulle precis säga att all mjölk är väl pastöriserad? Åtminstone är det så i Finland....

• soraya

Ekologisk mjölk är pastöriserad och därför säker.
    Det är riktigt att opastöriserad mjöl inte får säljas i Sverige, så det behöver man inte oroa sig för.
    Det "ekologiska" ligger väl mycket i att kossorna behandlas på ett visst sätt, bor lite bättre, mer fritt bete och foder som inte är alltför fullproppat med antibiotika och annan skit.

• mejram

Den ekologiska mjölk som är lågpastöriserad är så vitt jag vet den "gammeldagsa", den andra är precis som vanlig mjölk bara att kossorna inte får antibiotika och äter kravodlat foder.

• Norma Jean Baker

Ekologisk mjölk är precis som "vanlig" mjölk. Skillnaden är hur man hanterar korna. Grejen är att de ska äta kravfoder och de får ha sina små kalvar lite längre hos sig efter kalvning. Kalven får alltså dia ett par dagar innan man tar bort den från mamman och börjar mjölka kon. Mjölken som sedan tas från kon behandlas lika som annan mjölk som inte kommer från denna typ av mjölkproduktion. Man blandar dock inte mjölken med varandra. Detta handlar mer om en etiskfråga kring djurhållningen. Jag tycker detta är bättre men de finns de som säger att separationsångesten blir större för kon när hon hunnit knyta an till kalven vilket en ekologisk ko hinner göra. Korna råmar helt enkelt mer efter sina kalvar när man tar dem ifrån dem. Men så fungerar det med mjölken...sedan får var och en avgöra vad den tycker verkar rätt. Faktum är att den mjölk vi dricker i vilket fall som helst egentligen är avsedd för kornas kalvar, vilka inte får något annat än ersättning eller slaktas.

• mamma i november

Tack för era svar nu blev jag lite lugnare på den punkten åtminstone.

• Spirea

I ekologisk röd mjölk finns mest orginal vitaminer kvar. Ju mer fett man tar bort desto mera syntetiska vitaminer måste de tillsätta.

Svar på tråden ekologisk mjölk