• Rigor

    Är banan en bra "gå ner i vikt" frukt?"

    Hur är det egentligen?

    Blir man tjock eller smal av att äta en banan eller två om dan?

    Är det en kaloribomb eller en fiber&hälsochock för kroppen?

  • Svar på tråden Är banan en bra "gå ner i vikt" frukt?"
  • Tigertofflan

    Som jag förstått är banan en av de "sämre" frukterna om man vill gå ner i vikt...  


    Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • beEMbe
    Tigertofflan skrev 2007-10-16 20:27:28 följande:
    Som jag förstått är banan en av de "sämre" frukterna om man vill gå ner i vikt...  
    beEMbe skrev 2007-10-16 20:27:43 följande:
    Jag har läst att den håller igång ämnesomsättningen.
    Ja man kan ju bli förvirrad av mindre, men jag vågar inte äta banan så ofta
  • solrosfrö

    Den är bra eftersom den mättar. Det är det det går ut på om man vill gå ner i vikt, att visserligen äta mindre men att se till att det man äter mättar. Logiskt!

  • Sundström

    Banan innehåller mer socker än annan frukt. Inom viktväktarna så ger det t.ex. 1 point och nästan all annan frukt ger inget alls.

    Men glöm aldrig bort att det är bättre att äta en banan än annat sött och gott godis. Banan innehåller mycket annat bra och om man tränar samtidigt som man vill gå ner i vikt så är banan jättebra återhämtningsfrukt efteråt.

  • sataya

    den är inte så bra om man vill gå ner i vikt nej.. den är rätt fet med har jag för mig.. men som tidigare så innehåller den socker..

    vill dock bara påpeka att det inte är en frukt utan ett bär;)


    Lilla
  • Sundström

    Så här står det inne på www.livsmedelssverige.org om banan

    Näringsvärden: Energi 97 kcal/405 kJ, Vatten 74 g, Protein 1,0 g, Fett 0,5 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 21,8 g, Kostfiber 1,7 g, Kalium 395 mg, ß-karoten 48 µg, C-vitamin 9  mg.

    Dessertbananer innehåller 74% vatten. Mjölbananer innehåller 66% vatten. Energiinehållet i mjölbananer är därför högre än i vanliga bananer. Mjölbananer innehåller mer stärkelse, i gengäld är sockerinnehållet lägre

  • Andreas wåtz

    Hej

    Enligt min egen erfarenhet så bör man inte oroa sig för att gå upp i vikt med banan, bara för att det har ett högre innehåll av kalorier ca 100 kcal per banan. Jag äter 10 bananer om dagen som mest och det händer inget med min vikt.

    http://www.biglife.se/se/h%C3%A4lsa/frukter/banan-928423

    Ät fler bananer  och pröva själv om du märker någon skillnad på din vikt.

    Du kan dessutom känna att du mår bättre av banan.

    Ha det bra

    Andreas
     

  • RåttanRat

    Jag skulle börja svara..insåg sedan att tråden är sex år gammal :P

  • Gryntroll

    Som nämnts tidigare är det ganska mycket kalorier i en banan (ca 100 i normalstor). Men det är det även i ex ett äpple (ca 80 i mellandtort) och ett päron (ca 90 i mellanstort) också. En clementin (ca 35) är det lite i men du känner dig ju mättare av de andra frukterna så du blir kanske nöjd på en... jag tar hellre en morot än en frukt numera just för att det är så mycket kalorier i mycket av frukten.

  • Gryntroll
    RåttanRat skrev 2013-10-31 19:39:04 följande:
    Jag skulle börja svara..insåg sedan att tråden är sex år gammal :P

    Där ser man...
Svar på tråden Är banan en bra "gå ner i vikt" frukt?"