Jehovas vittnen
Jag har förstått att en vän tillhör Jehovas vittnen. Hon har aldrig sagt det rakt ut till mig men jag har noterat 3 saker som ändå tyder på detta och har därför lite frågor.
Först mina "bevis"
Hon har ett "nej till blod" kort i plånboken och anser att man kan överleva alla operationer med hjälp av blodfri kirurgi.
Halva bokhyllan är invaderad med Vakttornet och liknande litteratur.
När jag frågade hur dom skulle fira sonen som snart fyller 1år fick jag till svar att dom inte firar födelsedagar.
Mina frågor.
1: Varför firar man inte födelsedagar?
2: Innebär det att hon inte ens kan tänka sig komma och fika på min dotters födelsedag?
3: Ska jag bara nonchalera hennes sons födelsedag? Kommer hon ignorera min dotter? (då blir jag nästan arg)
Jag skulle inte säga något om hon erkände eller vad jag ska säga. Säga tex
" Vi firar inte födelsedagar då vi tillhör jehovas och dom anser att..... gud är blå och faller i från molnen om man firar dom" eller precis vad som helst...
Så ni som hoppat av och verkligen vet... varför är det så?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-28 09:50:27:
Det gör inget om andra ställer frågor i tråden men samtalet ska hållas på en respekterande nivå och jag accepterar inte diskussioner om vem som tror rätt/fel eller tolkar bibeln rätt/fel.
Om man ska ta till sån stil är man inte välkommen i tråden och om jag som ts får bestämma vem som har rätt/fel tro så blir det alla för jag tror på .... just det.