• Cs mamma

Jehovas vittnen

Jag har förstått att en vän tillhör Jehovas vittnen. Hon har aldrig sagt det rakt ut till mig men jag har noterat 3 saker som ändå tyder på detta och har därför lite frågor.

Först mina "bevis"
    Hon har ett "nej till blod" kort i plånboken och anser att man kan överleva alla operationer med hjälp av blodfri kirurgi.
    Halva bokhyllan är invaderad med Vakttornet och liknande litteratur.
    När jag frågade hur dom skulle fira sonen som snart fyller 1år fick jag till svar att dom inte firar födelsedagar.

Mina frågor.
    1: Varför firar man inte födelsedagar?
    2: Innebär det att hon inte ens kan tänka sig komma och fika på min dotters födelsedag?
    3: Ska jag bara nonchalera hennes sons födelsedag? Kommer hon ignorera min dotter? (då blir jag nästan arg)

Jag skulle inte säga något om hon erkände eller vad jag ska säga. Säga tex
    " Vi firar inte födelsedagar då vi tillhör jehovas och dom anser att..... gud är blå och faller i från molnen om man firar dom" eller precis vad som helst...

Så ni som hoppat av och verkligen vet... varför är det så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-28 09:50:27:
    Det gör inget om andra ställer frågor i tråden men samtalet ska hållas på en respekterande nivå och jag accepterar inte diskussioner om vem som tror rätt/fel eller tolkar bibeln rätt/fel.

Om man ska ta till sån stil är man inte välkommen i tråden och om jag som ts får bestämma vem som har rätt/fel tro så blir det alla för jag tror på .... just det.

• Svar på tråden Jehovas vittnen
  • Arokon

Varför Jehovas vittnen inte firar födelsedagar vet jag inte. Om det är så att hon är med i Jehovas så kommer hon inte komma och fira din dotters födelsedag, inte ens komma och fika.

Om de säger att de inte ska fira sonens 1-årsdag så är det ju så. Fråga henne rakt ut om hon tillhör Jehovas. Troligen är det så, jag tycker i alla fall att det tyder på det.

Själv har jag en farbror som är med i Jehovas.

• Fula Fisken

Jag tror det är så att dom firar inte födelsedag eftersom dom inte firar jesus födelsedag.
    Hon vill antagligen inte att du ska ge hennes barn någon extra uppmärksamhet på hans födelsedag. Och hon kommer inte att fira ditt barn.
    men deremot är det helt ok att komma med presenter andra dagar, men inte som födelsedagspaket eller julklapp.

• Bettanspettan

Dom firar endast högtider som påbjuds i bibeln, och det enda som uppmanas där är att fira minnet av Jesu död.
    Dom anser att födelsedagsfirande är av en hednisk ritual eftersom de två ggr det nämns i bibeln så är det bland folk som inte var kristna, Faraos födelsedag när den man som satt fängslad med Josef blev mördad och Herodes födelsedag, när Johannes döparen blev mördad.
    Eftersom det dessutom då skedde två mord på de enda födelsedagar som nämns så är det ännu mer tydligt enligt dom, att det är hedniskt och därför inget dom kan göra.
    Hon kommer nog inte komma på fika på din dotters födelsedag.
    Jag har lämnat JV för flera år sen, men har knappt vant mig än vid att få presenter på min födelsedag... Fast jag tycker det är jätteroligt att köpa paket till mina barn o baka tårta o så..

• enny signatur

Vrör är födelsedagen så viktig för dig?

Gällande blodtransfusioner har jag funderat ett tag på att inte tillåta detta. Min make har hittills fått mig att avstå (dvs inte anmäla att jag inte tar emot blod). Jag är inte JV.

Vakttornet litteraturen kan vara information, betyder inte att hon tror på det.

Jag firar födelsedagar, men vil undvika jul.

Alla är olika, så fråga

• Cs mamma

Varför min dotters födelsedag är viktig?
    Enkelt... för det var den dagen mitt liv fick en mening. Solen började skina, månen visade sig och stjärnorna glimmade starkare. Hon är mitt allt, jag älskar henne!

Många är vi som firar årsdagar av saker allt från bröllop till dom mer tragiska då vi hedrar minnet av tex 11september. Att inte fira min dotter tycker jag därför är väldigt hemskt.

• zimona

Men det är väl ändå inget som du behöver bli arg på din vän för?
    Precis som att det inte är något för henne att bli arg på om du inte skulle du gå på nån (som för henne är) en väldigt viktig JV ritual..

• Irme

Är väl inte så konstigt om hon är lite rädd för att berätta att hon är med i Jehovas vittnen (om hon nu är det). Hon vet nog vad folk tycker och hur negativt de flesta reagerar och det är ju inte så kul. Speciellt inte om hon precis har gått med och kanske känner sig lite osäker.
    Och om hon då vet hur viktigt födelsedagar är för dig.. så är hon kanske lite nervös för vad du ska säga?
    Du säger ju t.o.m att du skulle bli arg :(

Är väl inget att bli arg för. Respektera din vän och hennes val.

JV firar inte födelsedagar för att de tycker att man inte ska fira eller 'upphöja' någon människa, utan bara Gud. Plus några av de anledningar de andra i tråden angett.

Kanske hon vill komma och fika på din dotters födelsedag, men tror inte du kan förvänta dig någon present.
    Och du behöver väl inte ignorera hennes sons födelsedag, om hon inte uttryckligen ber dig att inte köpa något till honom, då tycker jag man ska respektera det och inte se ner på personen i fråga.

Hoppas du och din dotter får en trevlig födelsedag, med eller utan din vän :)

• Marylin

En sak som jag undrar över är det här med att inte ta emot blod när man är jehovas vittne. Dör man hellre/ låter sitt barn dö istället för att ta emot blod?? Och Varför??
    Inget påhopp detta, utan bara en undran ..

• enny signatur

gällande födelsedag så undrar jag varför ni behöver dela åsikt?
    jag blir ledsen om min mamma inte grattar mig, men det för att jag vet att hon tycker födelsedagar är viktiga.

Jag blir inte sur på den vän som av troende skäl inte firar födelsedagar. Samma som att jag ogärna önskar god jul.

• enny signatur

Marylin: Ja många JV dör/låter hellre sina barn dö än tar emot blod. Varför? För att de enligt gud inte får ta emot blod. Blod är smutsigt, men har för mig att själen sitter i blodet. Måste läsa på mer innan ajg utalar mig.. *brb*

på wikopedia fins följande "1 Moseboken 9:4: ?Kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta?; 3 Moseboken 17:14: ?Om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod, var och en som äter det skall utstötas?; och Apostlagärningarna 15:28-29: "Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt.""

Svar på tråden Jehovas vittnen