• Anne69

När spola äggledarna?

Vår utredning visar att vi är "oförklarligt barnlösa". Vi har konstaterat att min ÄL är OK och att min mans spermier i det stora hela verkar OK.

Inser dock att mina äggledare inte har spolats under utredningen. Och det verkar många av er andra ha gjort? När bör det göras? Jag har haft tur genom livet och sluppit sjukdomar m.m. men visst kan de vara igenkorkade ändå? VUL visar att allt ser normalt ut - men säger väl ändå inget om passagen?

• Svar på tråden När spola äggledarna?
  • MissC

Hejsan! Jag och min man har för ett tag sedan avsluta vår utredning. Vi blev förklarade oförklarligt barnlösa. En kontroll av passagen i äggledarna ingick i denna utredning. Jag har inte heller haft problem med några infektioner. Min läkare berättade att många av hans patienter hade blivit gravida inom några månader efter spolningen. Detta trots att det inte varit något problem med passagen. För vår del hjälpte det dock inte. Vi är nu på väg mot vårt första IVF-försök. Om du känner dig osäker så tala med din läkare igen. Lycka till! Kram MissC

• Celin

Vi påbörjade utredning i november 04, mina ägglededare kollades för fri passage i december, detta efter VUL... sen efter det skulle vi försöka själva ytterligare ett halvår för BM sa precis som Miss C att det skulle kunna hjälpa till... men än så länge inget resultat. Vad jag undrar över våran utredning är i stället, alla som får utskrivet pergotime direkt, det ger väl också en extra skjuts till... även om min ÄL är ok, så varför har inte vi fått?? ... får väl se vad de säger nu när vi ska dit i april/maj (vi hamnar i kläm med sommarstängning, så vi får komma tidigare än 6 månader). Fråga er BM om varför ni inte har fått det. Lycka till! kram Celin

• uniMog

Vi påbörjade utredningen i feb/mars och gjorde spolningen i april. (och blev gravid en mens senare)

• Ninnie

Jag har inte gjort någon spolning och vet inte varför, för min läkare sa aldrig något om det. Hon kollade min ägglossning, min mans spermier och om de kom fram till rätt ställe. Sen fick vi göra en insemination men utan hormoner. Det fungerade inte och nu ska vi göra en ivf om förhoppningsvis 6 månader, OM inget annat händer.

Kram

• Lilla S

Jag gjorde en äggledarspolning i januari i samband med vår utredning. Precis som du har jag aldrig haft några underlivsproblem och spolningen visade som väntat på fri passage. Tyvärr uteblev den där graviditetseffekten som vissa här på FL har lyckats få.

Om jag var som du så skulle jag propsa på att få en spolning. Då vet du med säkerhet om felet ligger där eller inte. Spolningen skall göras mellan mens och äl.

Lycka till!
    L S

• Anne69

Tack för alla tips. Ska ta upp det med gyn nästa vecka o se vad hon säger. Kanske ska man göra det för säkerhets skull.
    Jag hoppas på att insemination blir nästa steg (fegar ännu ur lite när det gäller provrörsbefruktning). Och då vill man ju att det ska vara fri väg!

Svar på tråden När spola äggledarna?