• Anonym (Tips)

Hur visar ni varandra uppskattning?

Jag vill ha tips på hur ni visar varandra uppskattning i vardagen. Med två små barn i huset, dålig ekonomi, lite tid tillsammans har min man och jag blivit urusla på att visa varandra uppskattning. Vi grälar inte eller så, och är artiga mot varandra för det mesta (tackar för maten etc.). Men hur gör ni andra? Jag vill höra era bästa historier, men också de mindre bra (så jag åtminstone känner igen mig lite grann)!

• Svar på tråden Hur visar ni varandra uppskattning?
  • Zemiramis

Ja, det är inte lätt, man är trött och stressad etc.

Men vi brukar försöka tänka på att ge varandra beröm, tex vad bra att du kom ihåg att köpa mjölk, eller vilken god mat du gjort. Att alltid be den andra om något aldrig kräva.

Att försöka ge den andra lite tid för sig själv, tex. vi är bjudna på fest nu i helgen och det går utmärkt att ta med sig barnen och jag tror tom att det äldsta barnet skulle tycka det var jättekul men, jag låter min man gå själv så han får vara lite "barnfri" i några timmar. Nästa gång är det jag som får vara lite barnfri.

Vi ger varandra lite småsaker, inget dyrt, men vi köper lite godsaker till varandra eller småsaker som man vet att den andra uppskattar.

Nu efter den andra graviditeten känner jag mig väldigt trött, glåmig och inte ett dugg sexig. Det är höst och grått och så känner jag mig med. Min underbara man sitter då på nätet och beställer två läckra sexiga "nattlinnen" som jag får en helt vanlig dag. Det gjorde mig väldigt glad! Och trots att jag har lite mage kvar så kände jag mig urfin i klänningarna .

Lycka till!

• Anonym (Tips)

Tack för ditt svar. Det verkar som ni har hittat ett sätt att bevara kärleken. Häftigt med klänningarna! Min man har pratat om att beställa sexiga underkläder till mig, men ännu har jag inte sett till dem. Jag har också nyligen fött vårt andra barn och känner mig inte särskilt sexig med min randiga degmage... Att han dessutom håller på att jobba ihjäl sig på ett nästan dödsdömt företag gör inte vårt "problem" bättre!

Någon annan som har tips?

• Busflickan

Jag tror mycket på att visa varandra uppskattning i vardagen. Att ge varandra något helt oväntat och utan annan anledning än att man är glad att ha den andre som partner. Som att ge en nack/fot/rygg massage, hyra en film som man tror att den andre skulle gilla att se/har pratat om, att köpa något extragott att äta och fixa till det och kanske t.o.m. tända ljus en helt vanlig vardag. Komma med blommor eller ett gulligt kort. Vad som helst egentligen som visar att du bryr dej och uppskattar din partner är bra.

• Anonym (Tips)

Tack för dina tips! Jag önskar att vi kunde ha det så! Men då måste jag bearbeta maken först. Han är inte den som kommer på sånt av sig själv...

• Busflickan

Fy vad tråkigt det måste vara att aldrig få den uppskattningen. Men har du provat att konsekvent göra sånt åt honom? Prova att göra sånt kanske nån/några gånger i veckan under minst en månad för att se om du märker någon skillnad! Om inte annat så kanske din kära man blir lite mer kärleksfull tillbaks. Min sambo har alltid kommit med sånna små saker, typ handla något han vet att jag älskar men inte brukar unna mej själv när han handlar, eller komma med en ros. Helt underbart och mycket mer uppskattat än att bara få presenter för att man ska typ födelsedag/jul.

• puttekula

Håller med busflickan, vardagsmyset är viktigt. Med små och enkla medel kan man ändå göra saker för varandra utan att det varken kostar en massa pengar eller energi. MEN, it takes two to tango, båda parter ska ju helst jobba åt samma håll då

• Anonym (Tips)

Jag fick nyss en idé. Som du skrev så ska jag själv göra sånt åt honom en tid. Sen ska jag göra en lista på sånt jag vill att han gör för mig! Vi har diskuterat detta många gånger, så många att jag vet att det inte fastnar bara med att jag säger. Han brukar säga att han inte vet hur man gör, att han inte kommer ihåg det, att han inte tänker på det osv. Men nu ska jag som sagt göra en lista. En lista som han inte slarvar bort, glömmer bort eller förkastar. För att listan ska ha bästa möjliga effekt tror jag att jag borde posera (halv)naken på den, men den möjligheten har jag tyvärr inte...  

• Anonym (Tips)

Puttekula skrev sålänge jag funderade på mitt förra inlägg. Det stämmer bra det du skrev, it takes two to tango! Det är det som är en del av vårt "problem", han tänker så mycket på sitt jobb att det inte finns tillräckligt kvar för mig och vår familj... Men det ska jag ändra på med min lista!

• Anonym

mitt ex va helt hopplöst dålig på vardagsromantik! vi pratade mkt om det men han sa att han tyckte det va svårt att komma på saker å när han kom på saker var det ofantligt stora projekt och hamnade långt utanför den där mysiga vardagsromantiken man vill ha. så det blev att han inte gjorde ngt alls istället :( Och om jag kom med tips på saker han kunde göra så sa han att det kan han ju inte göra nu, för att då visste jag ju om det!?!?

det jag vill säga är att om du gör en lita som han kan ha i sitt nattduksbord å kika på och han gillar idén så ska du va mkt glad å lycklig :) Man får faktiskt ha bestämda dagar som man måste göra ngt mysigt! typ att du tar tisdag och han tar tors, sen när man har gjort det ngra veckor så brukar d rulla på av sig självt me minimys!

min nuvarande e helt uuunderbar när det gäller minimys å söta saker. jag känner mig så lyckligt lottad! förra veckan när ja va lite deppig kom han hem från ICA me en hel påse salta sillar :) Ja älskar salta sillar!!! kanske inte en hel påse, men ändå! jag blev super glad!

• kerstinsdotter

Vad många bra tips du har fått ts! Det är svårt när man har barn och ska få vardagen att gå ihop.

Jag brukar grabba tag i min mans läckra rumpa då och då bara för att påminna mig om varför jag tände på honom en gång i tiden. Många komplimanger, "jag älskar dig", små tjänster för varandra och att försöka få till lite vuxenmys åtminstone nån gång ibland funkar också för oss.

Svar på tråden Hur visar ni varandra uppskattning?