• Lishon

I vilken ordning renoverar man?

Vi ska lägga golv i alla rum och måla alla väggar i vårt nya hus. I vilken ände börjar man egentligen? Börjar man med att måla eller börjar man med golven? Vi ska också ev. slipa ett trägolv och när är det bäst att göra det? Ska man börja med det med tanke på allt slipdamm som blir? Berätta gärna hur ni gör.

• Svar på tråden I vilken ordning renoverar man?
  • Jiie

Börja med väggarna... så slipper ni maskera golv o sånt, gör ju inget om man sölar färg på golven liksom!! Så gjorde vi iaf!

Lilleman - Alexander/Felix/Filip/Max - Bäst Före 13/12
  • AnneSophie

Jag skulle säga: slipa, dammsuga noooga, måla, lägga golv.
    Man kan såklart lägga golv först också, men då måste man täcka det noga innan man målar.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • strojes

Vet ej om det är rätt ordning men om jag ska måla väggar och byta golv i ett rum skulle jag börja med att måla väggarna för då behöver man ju inte vara så noggran när man målar längst ner vid golvet. Men som sagt vet ej om det är helt fel enligt de som kan renoveringar. Och som du skrev skulle jag också börja med att slipa golvet för allt damm som blir då och sedan måla.

• Plumsan

Håller med Jie ovan! men när en firma renoverade vårt hus så gjorde de tvärtom och jag var jäötterädd att det skulle sabba de nylagda golven.

• MammaLottisGottis

Jaha då får väl jag gå i motsagd riktning. Vi la golven först, sen målade och tapetserade.
    Eftersom man kanske lätt skadar väggar om man lägger nytt golv typ Pergo eller trägolv. Så gjorde vi alltså Golv, väggar samt lister.

Kramisar

• Lishon

Ok. Hur menar du att man kan skada väggarna när man lägger golv?

MammaLottisGottis skrev 2007-10-17 09:53:10 följande:
    Jaha då får väl jag gå i motsagd riktning. Vi la golven först, sen målade och tapetserade. Eftersom man kanske lätt skadar väggar om man lägger nytt golv typ Pergo eller trägolv. Så gjorde vi alltså Golv, väggar samt lister.Kramisar
  • Pojkmamma

Tyvärr skall ni nog behöva måla taket också. Det är så tråkigt. Taket först, sedan väggarna och sist golvet.

• Lishon

Ok. Hur menar du att man kan skada väggarna när man lägger golv?

MammaLottisGottis skrev 2007-10-17 09:53:10 följande:
    Jaha då får väl jag gå i motsagd riktning. Vi la golven först, sen målade och tapetserade. Eftersom man kanske lätt skadar väggar om man lägger nytt golv typ Pergo eller trägolv. Så gjorde vi alltså Golv, väggar samt lister.Kramisar
  • Lishon

Ja just det. Taket måste också målas förstås och alla lister och socklar.

Pojkmamma skrev 2007-10-17 09:54:59 följande:
    Tyvärr skall ni nog behöva måla taket också. Det är så tråkigt. Taket först, sedan väggarna och sist golvet.
Svar på tråden I vilken ordning renoverar man?