• C r e d o

Hur gör man för att tapetsera på redan tapetserad och målad vägg?

Väggen ät tapetserad på mittena av 90-talet, sedan målade vi om för några år sen. Vill ju ha nya tapeter, hur gör man då? Känns ju som att det är lönlöst att börja riva av tapeterna. Slipar man? Har hört talas om nån ångmaskin som man kan hyra/köpa.

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • Svar på tråden Hur gör man för att tapetsera på redan tapetserad och målad vägg?
  • Pumpalicious

Vi flyttade in i ny lägenhet för 2 veckor sen.
    Vardagsrummet var tapetserad med en struktur-tapet som man sedan målat på.
    Eftersom det var struktur på tapeterna var vi tvugna att riva dem, därefter spackla och slipa.
    Om tapeterna som sitter upp är i bra skick och sitter hårt mot väggen borde det ju gå att tapetsera över - men frågan är dom det inte är större chans att dom släpper då?
    Bättre att göra det ordentligt från början..

• Mamma Lamm

Det är bara att börja riva tyvärr...

• Christina W

Hej!
    Jag är utbildad målare..
    Antingen kan ni köpa ett medel på färgaffären som heter Tapet bort, (tror det heter så)
    Och lösa upp tapeten med, och sedan skrapa av den med en bredspackel.
    Då börjar ni från grunden sedan, men ni kan ändå behöva spackla lite på betongen.

Annars, om tapeten sitter okej, så skrapar ni först bort det som sitter löst, ALLA SKARVAR ska bort, upp emot taket, och ner mot trösklar ska bort, och ev lös tapet i övrigt. Sedan spacklar ni iaf 2ggr där ni tagit bort tapet, slipa emellan och efter med slippapper 80 första gången och ev. ett mjukare som avslutning, typ 120. Då har ni en fast slät yta att tapetsera på sedan. (Spackla även över alla ev. hål i väggarna, och slipa.)

Har ni övriga frågor kan du skriva till mig och fråga om du vill.

• josssan84

Spackla och slipa kanter samt hål om tapeten ser bra ut och inte har nån struktur i sig!

• C r e d o

Tack för era svar!

Christina W: Jag återkommer gärna när jag ska skrida till verket. Tänkte göra det när mannen är på resa så jag har nåt att hänga fingrarna i men det är kanske svårt att göra själv? Det är en del fula märken på tapeten så det kanske är lika bra att riva ner allting. Ska kolla på Colorama om de har Tapet bort.

• Knytets

jorå, var inne på colorama i helgen och där har dom tapet bort

Men då hade jag redan hunnit skrapa ner all tapet, duktig som jag e
    (varför göra det lätt när man kan göra det svårt )

där fick jag även tips om renoveringstapet/armeringstapet att lägga ovanpå.

Vet inte vad målasproffset säger hrä i tråden men jag antar att de ska kunna sättas direkt på tapet efetrsom dom går att sätta över strukturtapet, och då alltså slippa ta bort skarvar? men jag e ju nybörjare så de e nog bäst att fråga proffsen.

Sen tycker jag personligen att det är skönare att göra det ordentligt(speciellt när man som vi inte renoverar/målar om spec. ofta) så man vet vad man har på väggarna.
    Sen tror jag samvetet sover lättare av att veta att man gjort arbetet ordentligt, annars ligger man bara o gnager "nä fan, där skulle vi spacklat mer/slipat mer/målat mer/tagit bort tapeterna." osv De va mitt tips

Lycka till

Mingos skrev 2007-10-17 22:19:15 följande:
    Tack för era svar!Christina W: Jag återkommer gärna när jag ska skrida till verket. Tänkte göra det när mannen är på resa så jag har nåt att hänga fingrarna i men det är kanske svårt att göra själv? Det är en del fula märken på tapeten så det kanske är lika bra att riva ner allting. Ska kolla på Colorama om de har Tapet bort.
    //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • C r e d o
    Knytets skrev 2007-10-17 22:27:55 följande:
    jorå, var inne på colorama i helgen och där har dom tapet bort Men då hade jag redan hunnit skrapa ner all tapet, duktig som jag e (varför göra det lätt när man kan göra det svårt )där fick jag även tips om renoveringstapet/armeringstapet att lägga ovanpå.Vet inte vad målasproffset säger hrä i tråden men jag antar att de ska kunna sättas direkt på tapet efetrsom dom går att sätta över strukturtapet, och då alltså slippa ta bort skarvar? men jag e ju nybörjare så de e nog bäst att fråga proffsen.Sen tycker jag personligen att det är skönare att göra det ordentligt(speciellt när man som vi inte renoverar/målar om spec. ofta) så man vet vad man har på väggarna.Sen tror jag samvetet sover lättare av att veta att man gjort arbetet ordentligt, annars ligger man bara o gnager "nä fan, där skulle vi spacklat mer/slipat mer/målat mer/tagit bort tapeterna." osv De va mitt tips Lycka till
    Hehe, precis. Jag ligger ju redan vaken och tänker på hur jag ska lösa det bäst, blir nog inte bättre om man slarvar från början... Vill börja riva NU, men man ska ju kunna sova i rummet också. Blir det inte en massa damm och skit när man slipar sen? Eller tar "Tapet bort" bort allting? Våra vänner har precis renoverat och de använde sån där maskeringstapet eller vad det heter, men det blev INTE bra. Ser klumpigt och konstigt ut, enligt de själva också.
  • Knytets

alltså vi gör ju sovrummet och vi har bara lagt över en plastfilm som var 4x5m och dragit över den såfort vi jobbar i rummet. Sängen har vi då dragit ut i mitten av rummet.
    När man har småbarn kan man ju inte räkna med att renovering av ett rum tar en helg direkt(har jag nu lärt mig) och att ha en stor säng omonterad/monterad någonannanstanns tar MYCKET plats. Lika bra att ha kvar den. Bara det att vara noga med att rummet får iaf vädra någon timma innan ma går o lägger sig så man slipper de värsta ångorna.

Den va rätt schysst att ha där som bord åt roller-byttan när man skulle måla så man slapp hålla skiten eller ev springa upp i ner på stegen hela tiden när man målar längst taket.

alltså jag har aldrig lagt tapet eller liknande förut. Första rummet jag renoverat var mina döttrars rum och det målades bara direkt på gammal tapet(vilket jag såååå mycket ångrar nu)
    Men både jag o sambon är imponerade över hur snyggt det blev med renoveringstapeten.
    Så länge man är nogrann när man sätter upp den så funkar det ju. Den jag hade var ganska tjock, så den kunde man liksom trycka ihop skarvarna lite när man la varje "rulle" mot väggen. Så det var bara 1-2 skarvar som jag misslyckades med. Och då var det ju bara att spackla dessa innan det skulle målas. Betydligt lättare än att spackla hela väggen under som var helt skrovlig pgs gamla tapetrester.

Du kan ju alltid prova, gillar du det inte så är det ju bara att dra ner igen och göra nå annat

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
Svar på tråden Hur gör man för att tapetsera på redan tapetserad och målad vägg?