• EmelieFiluren

Vuxen katt fräser åt nya kattungarna

Jag har en vuxen katt som blivit ensam efter att den andra blev överkörd. De var bröder och hade fått växa upp tillsammans och busa och ha sig. Nu kände jag att jag vill ge nytt sällskap till den så jag har två nya kattungar hos mig. Problemet är att han fräser och morrar och bara stirrar i försvarsposition mot dom små. När de kommer för nära är han på med tassen också. Den ena kattungen är väldigt skygg och gömmer sig hela tiden. Vänjer sig den äldre vid dom små? Hur lång tid tar det?

• Svar på tråden Vuxen katt fräser åt nya kattungarna
  • Fru U

Det tar alltid tid för katter att vänja sig vid varandra. Din äldsta katt har dessutom gått igenom ett trauma och är förmodligen lite känslig

Oavsett vilket så är det normalt att den äldre katten schasar till de små, han behöver visa att han är äldst och boss i familjen. Han är förmodligen inte lika leksugen som de små är heller, och han kanske t.o.m känner sig lite trängd när de är två

Vet att mina småkissar (visserligen 2år gamla nu) imellanåt gärna 'jagar' i par. En kommer framifrån o en bakifrån (ganska oschyst men kul att se) MEN de gjorde inte så när de var små. Efter tag så lärde de sig var gränserna hos de andra katterna låg och respekterade dessa för det mesta (kattungar måste ju testa gränserna om o om igen)

Lycka till

Live and let live
  • Annettiz

jag miste en katt för snart 2 år sedan, jag hade då 2 och dom hade varit tillsammans sen dom var 12 veckor så jag skaffade rätt snart en ny katt för att den som blev kvar inte skulle bli så ensam. det tog 2 veckor innan hon accepterade den nya. Dom sörjer som människor har jag läst, så du får tänka på att din katt saknar den som blev påkörd enormt och kanske bara ser de nya som dåligt substitut, men det ger med sig. Nu är mina bästisar och jag är glad att hon fick en ny vänn. Ge det bara lite tid så kommer det nog lösa sig. du får kanske ha ett öga på de små bara så din katt inte blir allt för hatisk mot dom =)
    lycka till

• Audrey G

Det kan ta tid för dem att vänja sig vid varandra, allt från två dagar till två månader.

Ett tips är att köpa Feliway dosa på Apoteket. Det är ett naturligt medel som gör katterna lite lugnare och man sätter dosan i elutaget. Har funkat fintfint för oss i samma situation.

Det viktigaste är att se till så kattungarna vågar äta, dricka och toa och att det inte uppstår blodvite. Riktiga kattslagsmål kan ge hemska sår.

Hoppas allt går bra!

• EmelieFiluren

Ja det är ju inte ens två veckor sen den andra blev överkörd. Det har nog blivit lite bättre under dagen. Min stora har vart framme och nosat lite på den ena fast sen fräst och slagits lite. Vill ju att det ska gå bra då jag tagit de nya för hans skull.

Svar på tråden Vuxen katt fräser åt nya kattungarna