• minimalin

Föräldrapenning samtidigt som man studerar?

Hej!

När jag pluggade på komvux fick jag ta ut FP när jag inte hade lektion, och nu när mitt nästa barn kommer skulle jag vilja ha samma möjlighet men vet inte hur det fungerar på universitet. Om jag pluggar heltid, och får fullt studiestöd, kan jag ut FP när jag är hemma med bebisen och på helger?? Någon som vet?
    Vet ju att jag inte får ta ut mer FP är högsta beloppet som Csn godkänner, men jag tror inte jag kommer komma över det beloppet!

• Svar på tråden Föräldrapenning samtidigt som man studerar?
  • KaBe

Nej du kan inte ta ut någon föräldrapenning tyvärr....Jag pluggar halvtid och tar ut föräldrapenning halvtid +lörd. och sönd. För att få ta ut på helgen måste du ta ut minst 4 dagar föräldrapenning i veckan och en av de dagarna måste vara fredag eller måndag.

• minimalin
    KaBe skrev 2007-10-18 21:50:37 följande:
    Nej du kan inte ta ut någon föräldrapenning tyvärr....Jag pluggar halvtid och tar ut föräldrapenning halvtid +lörd. och sönd. För att få ta ut på helgen måste du ta ut minst 4 dagar föräldrapenning i veckan och en av de dagarna måste vara fredag eller måndag.
    Enligt fk så gäller detta inte om barnet är under ett år och inte heller vid lägstanivåbeloppet... enligt dom kan jag ta ut fp alla dagar i veckan som jag inte är på skolan om jag vill det, precis som jag gjorde när jag gick på Komvux.
  • minimalin
    Smulan8514 skrev 2007-10-18 21:14:06 följande:
    ska du plugga och vara föräldraledig samtidigt?
    Jag ska plugga och ta ut Fp samtidigt, för de dagar jag inte är på skolan utan hemma med bebisen... hade jag tänkt..
  • KaBe

Var säker på att kolla att det stämmer med CSN bara så att du inte åker på att betala tillbaka. På FKs sida står det så här:

Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag, trefjärdedels dag, halv dag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag. Du kan bara ta ut föräldrapenning för den tid då du vårdar barnet. Du kan alltså inte samtidigt arbeta eller studera.

Hel föräldrapenning enligt grundnivå eller lägstanivå kan du ta ut om du arbetar högst sju åttondelar av normal arbetstid. Det kan vara bra att känna till att för att få hel föräldrapenning enligt sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. Det gäller när den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre. Du kan alltid få föräldrapenning enligt grundnivån eller lägstanivån för arbetsfria dagar.

• KaBe

ops, postade för tidigt...

Om du sedan säger till Csn att du studerar heltid och får bidrag för det så kan det ju bli lite knasigt om du säger till FK att du bara pluggar ibland.

Lycka till i alla fall det är en jungel.....
    /Karolina

• cinah75
    KaBe skrev 2007-10-18 21:50:37 följande:
    Frågande. Inte måste du ta ut 4 dagar fp per vecka för att få ta ut på helgen. Det räcker med att du tar ut fredag eller måndag inkl helgen. Har jag flera pappa-bekanta som gör.
  • Caspersmama
    minimalin skrev 2007-10-19 08:41:32 följande:
    Jag ska plugga och ta ut Fp samtidigt, för de dagar jag inte är på skolan utan hemma med bebisen... hade jag tänkt..
    Okej bara undrade för jag ska hoppa på en ekonomutbildning på distans/halvfart men det tar 6 år så jag vill gärna ha en liten till innan och är lite velig om jag ska kunna läsa ett år på distans/halvfart med bebis hemma och sen lämna på dagis ev. eller om jag ska vänta till nästa HT efter det och bara vara föräldraledig, vet ju inte hur tung utbildningen är och hur många timmar jag behöver lägga/dag.. har du erfarenhet från plugg/föräldraledighet sedan innan?
  • minimalin
    Smulan8514 skrev 2007-10-24 19:16:45 följande:
    Okej bara undrade för jag ska hoppa på en ekonomutbildning på distans/halvfart men det tar 6 år så jag vill gärna ha en liten till innan och är lite velig om jag ska kunna läsa ett år på distans/halvfart med bebis hemma och sen lämna på dagis ev. eller om jag ska vänta till nästa HT efter det och bara vara föräldraledig, vet ju inte hur tung utbildningen är och hur många timmar jag behöver lägga/dag.. har du erfarenhet från plugg/föräldraledighet sedan innan?
    Ja, jag pluggade heltid på komvux och det var mkt hemma plugg och jag tog även med lilltjejen på skolan... det kommer nog bli jobbigare nu när jag läser heltid på univeristet, men som tur är så har jag prickat in det kanonbra med kurserna som infaller när nästa barn kommer =) Känns lite som ödet då faktiskt.. sista tentan är en hemtenta och sedan har vi bara två tentor på vårterminen! 1-2 föreläsningar i veckan och 1-2 obligatoriska träffar i månaden... det känns som det är något man klarar av att fixa med en bebis hemma! Missar man någon obligatorisk träff så får man ju bara en skrivuppgift att göra hemma sen... så... =)
  • minimalin

Alltså sista tentan denna termin... har BF den 13 januari och hemtentan är den 18 januari =)

• ajnas

Du har rätt till FP för den tiden du vårdar barnet. Om du lämnar barnet till en barnvakt för att studera, har du inte rätt till FP under den tiden. Om du bara har någon enstaka föreläsning och då tar barnet med dig, har du rätt till FP.

Jag läste på halvtid/distans vid universitetet med CSN samtidigt som jag hade FP. Jag blev kontaktad av FK som undrade om det var jag som vårdade barnet, och när jag förklarade läget var det inga konstigheter.

Kom ihåg också att man har rätt till extra bidrag från CSN om man har barn!

• devega
    ajnas skrev 2007-10-24 19:31:30 följande:
    Du har rätt till FP för den tiden du vårdar barnet. Om du lämnar barnet till en barnvakt för att studera, har du inte rätt till FP under den tiden. Om du bara har någon enstaka föreläsning och då tar barnet med dig, har du rätt till FP.Jag läste på halvtid/distans vid universitetet med CSN samtidigt som jag hade FP. Jag blev kontaktad av FK som undrade om det var jag som vårdade barnet, och när jag förklarade läget var det inga konstigheter.Kom ihåg också att man har rätt till extra bidrag från CSN om man har barn!
    så du hade aldrig några lektioner? hur mycket studielån kunde du ta ut? kan man ta bara bidragsdelen? jag är sugen på att läsa en distanskurs till våren och eftersom jag måste ta ut mina första 180 dagar med lägsta nivån så skulle jag behöva lite klirr i kassan.
  • Blossi

Jag pluggar på heltid men ibland har vi inte lektioner hela dagen men den tiden går åt att plugga. Ifs beror det kanske på vad man pluggar, hsh kollade jag med fk förut och då sa hon att jag borde bara ta csn då det kan hända att man blir återbetaltningsskyldig.

• minimalin
    Blossi skrev 2007-10-25 21:47:52 följande:
    Jag pluggar på heltid men ibland har vi inte lektioner hela dagen men den tiden går åt att plugga. Ifs beror det kanske på vad man pluggar, hsh kollade jag med fk förut och då sa hon att jag borde bara ta csn då det kan hända att man blir återbetaltningsskyldig.
    Det är ju konstigt att man bli återbetalningsskyldig om de säger att man kan ta ut fp samtidigt... det är ju riktig dubbelmoral isf!
  • Blossi

Man ska tydligen vara fattig som studen.

minimalin skrev 2007-10-26 11:55:06 följande:
    Det är ju konstigt att man bli återbetalningsskyldig om de säger att man kan ta ut fp samtidigt... det är ju riktig dubbelmoral isf!
  • ajnas
    devega skrev 2007-10-25 21:44:31 följande:
    så du hade aldrig några lektioner? hur mycket studielån kunde du ta ut? kan man ta bara bidragsdelen? jag är sugen på att läsa en distanskurs till våren och eftersom jag måste ta ut mina första 180 dagar med lägsta nivån så skulle jag behöva lite klirr i kassan.
    Nej, kursen jag läste var helt baserad på Internet, inga träffar med obligatorisk närvaro eller föreläsningar. Jag tog inget lån, utan bara bidrag. Allt som allt fick jag runt 1200 i månaden från CSN, har jag för mig.
Svar på tråden Föräldrapenning samtidigt som man studerar?