• Anonym (feg)

Vågar inte sälja på tradera

Ja, rubriken låter säkert jättefånig men jag besväras av det verkligen...

Jag och sambon plockade ihop jättemycket saker i mars-april som vi (jag) skulle sälja på tradera så kunde vi få in semesterpengar. Det är väldigt mycket saker om jag får säga det själv och skulle nog säkert ge en hel del pengar.

Jag har fotat allt och skrivit om det men nu knasar det sej. Social fobi gör att jag verkligen bara vill hålla kontakten via mejl. Och sen är jag så himla konflikträdd och har läst om alla hemska köpare (och säljare såklart) som finns på tradera och är orolig för att råka ut för en sådan. Var man än ska sälja så kan man ju råka ut för detta och måste diskutera och dividera. Det är okej med mej sålänge det är vänligt och sansat, men det finns ju inga garantier. Och jag vet och känner ju att det är löjligt att det blivit ett SÅ STORT hinder...

Min sambo har lagt detta ansvaret på mej för han varken orkar eller hinner i sitt hektiska schema och det är jag som "hållt i allt" fram tills nu ändå.

Snart lutar det åt att jag slänger allt istället för det är trist att se alla grejjer i skåpet varje dag och vet att det är mycket pengar men att jag är så himla feg.

Finns det någon som kan lugna mej och kanske ge mej den berömda knuffen med lite positivitet?

• Svar på tråden Vågar inte sälja på tradera
  • Elli47

Skriv i dina annonser att enbart mejlkontakt gäller så är det problemet ur världen! Jag har själv aldrig sålt något men köpt en hel del och all kommunikation har skett via mejl eller sms.

• Albasmamma

Jag har bara positiva erfarenheter från tradera, har både köpt och sålt grejer där. Du behöver inte alls ha så mycket kontakt med köparna, det räcker ju med ett kort samtal. Tycker inte att du ska slänga grejerna, lycka till!

• 7småtroll

Jag var likadan innan jag började sälja! Visst kan man råka ut för omöjliga köpare men oftast går det väldigt bra allting.

Ang konatkten med köparna så har du den via mail. När en auktion gått ut packar jag varan/varorna och väger det, mailar köparen om slutsumman (vinstsumma + porto) och vart pengarna ska betalas in. Jag brukar även be köparna maila mig när de satt in pengar på mitt konto så jag kan hålla utkik.

När pengarna är inne på kontot skickar jag paketet och när köparen lagt omdöme och godkänt varan lägger jag omdöme också.

Visst tar det lite tid att lägga upp auktioner och hålla koll på allt men kul är det också och tyvärr lite beroendeframkallande!

• Karamellfabriken

Jag har både sålt och köpt massor av saker på tradera.
    Endast EN gång har jag haft personlig kontakt med en köpare och hon ringde bara för att tala om att pengarna var insatta på kontot.
    Detta är väl ett utmärkt sätt att sälja saker på om du lider av social fobi. Om du beskriver varorna på ett ärligt sätt blir det sällan konflikter.
    På det bara.

• honky tonk blues

hej.. jag har också en lite mildare form av socialfobi.. ja har sålt massor på tradera sen ca 4 år tillbaka, å endast vid ett tillfälle har jag haft verklig kontakt med en person..

vad är du rädd för?
    skriv bara i annonserna/auktionerna att dom får maila vid frågor, ditt nummer behöver du ju inte ge ut, samt att ingen avhämtning sker utan endast post.. (heller ska du sälja möbler också?)

skulle det bli något problem så kan ju din sambo i det fallet ringa upp personen kanske? egentligen är det bäst om du gör det själv för att komma ett steg på vägen, men nu vet jag inte hur du hanterar din fobi så det angår inte mig...
    sen är det väldigt sällan affärerna går illa där, eller att man träffar på någon problem person.

• kaksmulan

Gör upp en strategi och håll dig till den!

Nu har jag ju inte sålt saker på tradera men väl på blocket och så här gör jag:
    1) De som verkligen vill köpa sakerna får maila mig sitt telefonnummer och så ringer JAG upp (det brukar jag skriva i annonsen redan så de vet det...)
    2) När jag pratar med dem så ser jag till att de förstår vissa saker tex:
       *De köper grejen i befintligt skick
       *Jag skickar inga saker förän de betalat, eller så kör jag det med bussgods och då betalar de när de hämtar ut saken
       *Blir de missnöjda över saken så är det inte mitt ansvar, köpt är köpt
    3) Om det är flera som vill köpa grejen så kör inte jag med budgivning utan den som först kommer och hämtar den (alt betalar den) får köpa. (fast det kanske inte är något problem när man vill sälja på tradera...)

Lycka till! Jag hoppas att du vågar sälja grejerna, det finns säkert många som behöver dem samt är det säkert välkomna pengar så här innan jul...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • tsunami

Jag har nyligen börjat köpa saker på tradera. Det har fungerat bra varje gång, iaf än så länge. Det är klart att du inte ska slänga sakerna. Våga, du ska se att det kommer gå jättebra!

• Me o Mike

Men ALLT kan ju inte skötas via mail!! Man måste ju träffas och göra affären!! Men se till att allt med pris är KLART innan den kommer och köper! Så det bara är att ta pengarna och sen hej då.. Det som kan vara jobbigt är just dom som vill pruta! Så gör klart för dom att det är prutat och klart!

• Lovisa1973

Här köper och säljer vi med på Tradera och all kontakt går via mail. Någon enstaka gång har jag haft telekontakt men 99,9% av alla gånger är det endast mail....Har aldrig varit några problem.

Vill ge dig en liten "knuff" så du vågar *ler*

• Hannah76

När jag har köpt och sålt på tradera har all kontakt varit per mail, varaorna har ju skickats och pengarna överförts. En säljare har jag träffat, för att vi bodde i samma stad, då tyckte jag att det var lättast att hämta det jag köpt där.

• philmKarin

Hej!
    Jag har också sålt en massa junk på Tradera och det är aldrig nån som ringt. Det är ju bara den som vinner auktionen som får ditt telefonnummer till skillnad från på blocket. Då har ju jag iofs bara sålt grejer som går att skicka med posten.
    Nån gång har ju folk mailat och frågat om de får hämta grejen själva och det har de fått göra men om du inte vill det så kan du ju skriva i annonsen att du bara skickar t.ex.

Lycka till - gissar att du kommer bli beroende som jag

Mamma till Tyra - 2006.08.22
  • Hannah76
    MulleNuh skrev 2007-10-17 13:03:44 följande:
    Men ALLT kan ju inte skötas via mail!! Man måste ju träffas och göra affären!! Men se till att allt med pris är KLART innan den kommer och köper! Så det bara är att ta pengarna och sen hej då.. Det som kan vara jobbigt är just dom som vill pruta! Så gör klart för dom att det är prutat och klart!
    Man kan ju inte pruta på tradera, priset är ju redan klart.
  • Me o Mike

haha ja jag kom på det! Tänkte på blocket där jag alltid säljer allt!

Hannah76 skrev 2007-10-17 13:13:38 följande:
    Man kan ju inte pruta på tradera, priset är ju redan klart.
  • Anonym (feg)

Vad skönt faktiskt att höra era positiva svar och positiva erfarenheter! Glad 
    Och det känns tryggare att veta att nästan alla oftast bara har mejlkontakt.

jag har funderat på det där med att ha en ganska så bra "lista" i beskrivningen där man verkligen skriver ner vad som gäller, även om det blir övertydligt, bara för att "sålla" eventuella problem. Som att jag inte tar ansvar om de blir missnöjda eller om varan skadas eller kommer bort... Låter det bara otrevligt eller är det en bra idé?

Det kommer inte vara så stora eller tunga saker att det inte kan skickas iaf, tack och lov får jag nog säga =)

• Hannah76
    MulleNuh skrev 2007-10-17 13:15:01 följande:
    haha ja jag kom på det! Tänkte på blocket där jag alltid säljer allt!
    Tänkte nästan det, där är det ju många som vill hålla på opch pruta - även när man gjort upp om priset i telefon innan. Lite tröttsamt.*L*
  • Me o Mike

JO tack.. Men fan va jag tycker det e kul att hänga på blocket!

Hannah76 skrev 2007-10-17 13:16:46 följande:
    Tänkte nästan det, där är det ju många som vill hålla på opch pruta - även när man gjort upp om priset i telefon innan. Lite tröttsamt.*L*
  • Dessie

Jag har bara positiva erfarenheter från Tradera - har både sålt & köpt en del.
    Nja, en då som vi fick maila till några ggr innan h*n satte in pengar på kontot.
    2 har vi träffat - 1 som bor i samma stad som oss och 1 som bor på ett "ställe" som vi ändå skulle till.

• kaksmulan
    Anonym (feg) skrev 2007-10-17 13:15:27 följande:
    Vad skönt faktiskt att höra era positiva svar och positiva erfarenheter!   Och det känns tryggare att veta att nästan alla oftast bara har mejlkontakt. jag har funderat på det där med att ha en ganska så bra "lista" i beskrivningen där man verkligen skriver ner vad som gäller, även om det blir övertydligt, bara för att "sålla" eventuella problem. Som att jag inte tar ansvar om de blir missnöjda eller om varan skadas eller kommer bort... Låter det bara otrevligt eller är det en bra idé?Det kommer inte vara så stora eller tunga saker att det inte kan skickas iaf, tack och lov får jag nog säga =)
    Jag tycker inte att det är "otrevligt" bara för att du preciserar vad som gäller. Tvärtom så är det väl en BRA grej att göra så att man kan hänvisa till det ifall det nu mot all förmodan skulle bli krångel...
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
Svar på tråden Vågar inte sälja på tradera