• Solbina

Hokifile?? Svar snabbt snälla!!

Hej

Jag köpte idag en fiskgrattäng, Felix dill. Det stod att det var Hokifilé. Vet ni om det är ok att äta den fisken?? Det står att det är ett bra alternativ till torsk. Är rädd att jag äter en fisk jag inte borde.
    Någon som vet??

• Svar på tråden Hokifile?? Svar snabbt snälla!!
  • Solbina

Hej igen.
    Jag har sökt om info om hoki-fisken på livsmedelsverket. Kan ni se ur texten här om ni tror att den går att äta?

Hoki ersätter utfiskad torsk

Nu lanserar Findus en ny fisksort vid namn hoki.

Hoki är en djupvattensfisk som fångas i Nya Zeeland. Det blir den första certifierade, miljömärkta fisken i Sverige. Smak och utseende på hokin, på latin Macruronus Novaezelandiae, påminner i hög grad om torskens. Och priset utlovas bli ungefär detsamma.

Certifieringen av hokin görs av Marine Stewardship Council, förkortat MSC, och fisken får sedan miljömärkas med MSC-symbolen. Det är i dag den enda miljömärkningen för den internationella fiskeindustrin. Organisationen grundades för några år sedan av Unilever och Världsnaturfonden för att hitta en lösning på problemet med utfiskade hav. I dag är organisation fristående.

• backa05

Hoki går bra att äta när du är gravid. Den lever i stora kalla hav. Dessutom kan du vara trygg när du köper varor från de stora etablerade mattillverkarna.

• Solbina

Tack så hemskt mycket!! Tur för mig för jag har redan den i ugnen!!
    Du är bäst!!!

Svar på tråden Hokifile?? Svar snabbt snälla!!