• Joma

Bada badkar gravid?

Hej!

Jag är gravid i v 14 och ÄLSKAR att ta ett avkopplande bad!

Kanske är en dum fråga men är det skadligt för barnet när man badar badkar? Jag badar gärna så ofta som varannan dag och började fundera på hurvida det är ok eller inte..

Vet att man inte ska bada i bubbelpool pga bakterierisken, men hemma är det ju bara mina bakterier..

Någon som vet?

/ En badande blivande mamma

• Svar på tråden Bada badkar gravid?
  • Mammasknodd

Helt riskfritt Så länge vattnet inte har gått... Men det är ju ett tag kvar innan du är där

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • 061104

Har nog aldrig hört någon som sagt att det är skadligt att bada i badkar när man är gravid.. Men jag vet inte.

• Jossisen

Bada på du! Visst är det mysigt!

• Happy Sally

Nu är ju jag ingen expert, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Man ska väl inte behöva gå på äggskal för att man är på smällen? Bada på!

• Birgitta2

Visst kan du bada! Men... var lite försiktig när du kliver ur badkaret. Med tanke på att det är lättare att få blodtrycksfall när man är gravid.

• Im Fabulous
    Joma skrev 2007-10-17 14:05:42 följande:
    Hej!Jag är gravid i v 14 och ÄLSKAR att ta ett avkopplande bad!Kanske är en dum fråga men är det skadligt för barnet när man badar badkar? Jag badar gärna så ofta som varannan dag och började fundera på hurvida det är ok eller inte..Vet att man inte ska bada i bubbelpool pga bakterierisken, men hemma är det ju bara mina bakterier..Någon som vet?/ En badande blivande mamma
    Är gravid i vecka 34 och kan säga att jag legat i badkaret minst en gång varje dag men oftast 2 -3 gånger varje dag under hela graviditeten.... :)
  • Joma

Tack för så snabba svar! :)

Ja det är såå mysigt och avkopplande att bada. Extra mycket nu när jag är gravid!

Då ska jag minsann fortsätta bada med gott samvete!

• Smilisen

kan man även bada bubbel hemma? har hört nåt om att moderkakan kan lossna men det kanske e skrock? Kommer få bubbel hem om två veckor o vill ju med kunna njuta :) Är i vecka 28 nu...

• Leopi

Hej har ställt just den frågan till min bm och hon sa att klart jag kan bada men att jag ska tänka på att vattnet inte ska vara så hett att det är svårt att gå i, då ökar din puls för mycket och då kunde barnet bli stressat. Men så länge du badar i lagom temp är det ingen fara!

• Annapanna1975

Den där slemklumpen som sitter i botten av livmoderhalsen ska väl se till att det inte kommer in några bakterier till barnet, efter vad jag har förstått...

• marika o Oliver

På vissa sjukhus erbjuder de en att bada när man väntar på att förlossningen ska sättas igång orddentligt.

• Leopi

Du har bara dina egna och din familjs bakterier i badkaret för hoppningsvis och de träffar du ju på dagligen iaf så ingen fara...

• Viggo och pyrets mamma

Det jag har hört är att man inte ska bada varmare än 38-39 grader de första 14 veckorna, just för att det inte är bra för barnet, du kan svettas för att reglera din kroppstemp men det kan inte barnet. Mne ananrs ska det va ok fram till vattnet går.

Svar på tråden Bada badkar gravid?