• Anonym (nytt jobb)

Synpunkter på min jobbansökan mottages

Intresseanmälan gällande tjänst som receptionist/telefonist

Mitt namn är XXX och jag är 30 år gammal. Jag är bor i centrala XXX tillsammans med min man och vår dotter.

Sedan 2003 är jag anställd på XXX. Jag jobbar i företagets reception och växel där vi bland annat tar emot interna och externa samtal, registrerar besökare, hjälper till att boka/anordna konferenser/lokaler samt lämnar ut parkeringskort och lånecyklar. Jag ansvarar även för en del administrativa och tekniska arbetsuppgifter inom fast/mobil telefoni.
    Jag har daglig kontakt med våra kunder och anställda både över telefon och rakt över disk och finner detta mycket givande.
    Av alla de företag jag har jobbat på (se nedan) har jag alltid trivts bäst på de lite mindre och ser nu därför chansen att få jobba på ett företag med intressant verksamhet så som XXX där jag kan ge mer personlig service och där de anställda inte ?försvinner i mängden?. Dessutom är det alltid spännande med nya utmaningar inom en ny bransch.

På gymnasiet gick jag en treårig restaurangutbildning på XXX med inriktning mot personlig service.

Efter studenten åkte jag till Israel och jobbade på kibbutz i sex månader. Det var en stor upplevelse och ledde till att jag träffade många nya människor från andra länder och fick på så sätt träna upp min engelska som jag idag hanterar flytande. Dessutom lärde jag mig vikten av att arbeta i grupp vilket utvecklade mig mycket.

Väl hemma i Sverige erhöll jag en anställning på XXX där jag ansvarade för reception och växel. Mina arbetsuppgifter bestod av tidsbokning, rådfrågning per telefon, debitering, direktreglering med försäkringsbolag och kundkontakt i allmänhet.

Efter tre år på XXX kände jag att det var dags att prova på något nytt. Jag började då på XXX där jag trivdes mycket bra och där jag fick möjlighet att prova på många olika arbetsuppgifter som t ex posthantering, olika typer av telefonväxlar, mottagande av besökare med olika nationaliteter, pc-baserade arbetsuppgifter av olika slag och administrativa uppdrag. Det var ca tio företag som jag hade som uppdragsgivare, däribland XXX. På våren 2002 löpte mitt uppdrag hos XXX ut och då det var svårt att få nya långtidsuppdrag inom mitt intresseområde beslutade jag mig för att säga upp min anställning på XXX och istället fokusera på mina studier. Jag läste bl a svenska och engelska på Komvux 2-3 kvällar i veckan samtidigt som jag jobbade deltid som barnskötare.

Personer i min omgivning ser mig som en glad, ambitiös och målmedveten person som tycker om att ha ordning omkring mig och som har lätt för att samarbeta/jobba i grupp eller enskilt.
    Jag tycker om när det är högt tempo och har lätt för att uttrycka mig i tal och skrift.

Jag hoppas att jag har väckt ert intresse med denna presentation och finns tillhands om det är något som behöver kompletteras.

Med vänliga hälsningar

XXX

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-18 09:30:19:
    Nu är min ansökan ivägskickad, tack för hjälpen.

• Svar på tråden Synpunkter på min jobbansökan mottages
  • Emma

Jag tycker den lät jättebra. Men en graj jag har hört är att man inte ska ta upp allt man har gort i ansökan utan istället skriva det i CV. Men det är kanske inte alla företag som gillar det heller. Men det lät bra iallafall!!

• Mia29

Bra, men lite väl långt och detaljerat... Du har ju en meritförteckning som visar dina anställningar, du behöver ju inte dra upp allt i det personliga brevet.

Sammanställ dina erfarenheter, vad som motiverar och intresserar dig samt hur du är som person. Allt detta tar du upp i brevet, det kan dock "komprimeras".

Mina tankar!

Lycka till!

• Anonym (nytt jobb)

Emma: Tack för dina synpunkter. I min cv står det typ bara i punktform vilka ställen jag har jobbat på under vilka år samt utbildningar och referenser. Trodde inte att man skulle skriva "flytande text" i cv:n???

• Ingrid

Lysande - men möjligen något lång..? Ska du kanske klippa efter:

"Dessutom är det alltid spännande med nya utmaningar inom en ny bransch."

Sen kan du runda av med: Jag beskriver mina tidigare erfarenheter och utbildningar i min bifogade cv, och inte ha det i texten under..?

• Anonym (nytt jobb)

Mia29: Jättetack för dina synpunkter. Det verkar som att du också tycker att jag ska lägga in mer i cv:n men det är som sagt var inte så detaljerad och det kanske är fel av mig. Hur ska en bra meritförteckning se ut enligt dig/er???

• Mia29

Håller med Ingrid... Klipp efter andra stycket och lägg till det sista stycken som handlar om dig....

• Anonym (Xerof)

Jag tycker att du ska skicka med ett personlig brev & CV.
    I personliga brevet berättar du om hur du är som person, vad du gör just nu och varför du vill ha just den tjänsten.
    Sen så skickar du även med ett CV.

Så brukar de flesta arbetsgivare vilja ha det.

I det personliga brevet skulle jag ta med följande:
    Sedan 2003 är jag anställd på XXX. Jag jobbar i företagets reception och växel där vi bland annat tar emot interna och externa samtal, registrerar besökare, hjälper till att boka/anordna konferenser/lokaler samt lämnar ut parkeringskort och lånecyklar. Jag ansvarar även för en del administrativa och tekniska arbetsuppgifter inom fast/mobil telefoni.
    Jag har daglig kontakt med våra kunder och anställda både över telefon och rakt över disk och finner detta mycket givande.
    Av alla de företag jag har jobbat på (se nedan) har jag alltid trivts bäst på de lite mindre och ser nu därför chansen att få jobba på ett företag med intressant verksamhet så som XXX där jag kan ge mer personlig service och där de anställda inte ”försvinner i mängden”. Dessutom är det alltid spännande med nya utmaningar inom en ny bransch.

Personer i min omgivning ser mig som en glad, ambitiös och målmedveten person som tycker om att ha ordning omkring mig och som har lätt för att samarbeta/jobba i grupp eller enskilt.
    Jag tycker om när det är högt tempo och har lätt för att uttrycka mig i tal och skrift.

Resten passar bäst in i ditt CV.

Lycka till!

• Emma

I min CV så har jag skrivit år 200210-200510 Då var jag anställd på XXX min arbetsuppgifter var....
    Ungefär på det viset. Lycka till!

• Anonym (nytt jobb)

Kan någon komma med ett exempel på hur cv ska utformas??

Den jag har nu är typ enl följande:

Namn
    Adress
    Personnummer osv

Företag receptionist år
    -:- -:-

Utbildningar år

Övriga intyg

Referenser

Namn Företag telnummer

• Mia29

TS: I min meritförteckning ligger mina utbildningar först, där efter anställningar och sist "Kunskaper/Erfarenheter" där du kanske kan lägga till de språk du behärskar, datorprogram, växelsystem(??) osv. som kan vara av värde när du söker jobbet.

För varje arbetsgivare kan du ju med några få ord beskriva dina roll/titel samt arbetsuppgifter.

• Anonym (nytt jobb)

Emma: Så en CV kan vara ganska utförlig, jag trodde att det skulle vara i punktform???

• Kaffemums

Du har mycket bra innehåll i ditt brev, men jag skulle rekommendera att du delar upp tydligare i:
    1. Personligt brev - fokusera här på vad du har att erbjuda det specifika företaget och även vad du söker för egenskaper hos ditt nya jobb
    2. CV (där dina tidigare jobb och erfarenheter framgår)

Anonym (nytt jobb) skrev 2007-10-17 14:20:18 följande:

Intresseanmälan gällande tjänst som receptionist/telefonistMitt namn är XXX och jag är 30 år gammal. Jag är bor i centrala XXX tillsammans med min man och vår dotter. Sedan 2003 är jag anställd på XXX. Jag jobbar i företagets reception och växel där vi bland annat tar emot interna och externa samtal, registrerar besökare, hjälper till att boka/anordna konferenser/lokaler samt lämnar ut parkeringskort och lånecyklar. Jag ansvarar även för en del administrativa och tekniska arbetsuppgifter inom fast/mobil telefoni. Jag har daglig kontakt med våra kunder och anställda både över telefon och rakt över disk och finner detta mycket givande.Av alla de företag jag har jobbat på (se nedan) har jag alltid trivts bäst på de lite mindre och ser nu därför chansen att få jobba på ett företag med intressant verksamhet så som XXX där jag kan ge mer personlig service och där de anställda inte ?försvinner i mängden?. Dessutom är det alltid spännande med nya utmaningar inom en ny bransch.[/citat]

Bygg på med exakt vad du kan erbjuda ditt nya jobb. Som t ex att din servicekänsla kan bidra till en god stämning eller din goda engelska kommer att göra de internationella kontakterna naturliga... Blabla..

[citat]
    På gymnasiet gick jag en treårig restaurangutbildning på XXX med inriktning mot personlig service.Efter studenten åkte jag till Israel och jobbade på kibbutz i sex månader. Det var en stor upplevelse och ledde till att jag träffade många nya människor från andra länder och fick på så sätt träna upp min engelska som jag idag hanterar flytande. Dessutom lärde jag mig vikten av att arbeta i grupp vilket utvecklade mig mycket.Väl hemma i Sverige erhöll jag en anställning på XXX där jag ansvarade för reception och växel. Mina arbetsuppgifter bestod av tidsbokning, rådfrågning per telefon, debitering, direktreglering med försäkringsbolag och kundkontakt i allmänhet.Efter tre år på XXX kände jag att det var dags att prova på något nytt. Jag började då på XXX där jag trivdes mycket bra och där jag fick möjlighet att prova på många olika arbetsuppgifter som t ex posthantering, olika typer av telefonväxlar, mottagande av besökare med olika nationaliteter, pc-baserade arbetsuppgifter av olika slag och administrativa uppdrag. Det var ca tio företag som jag hade som uppdragsgivare, däribland XXX. På våren 2002 löpte mitt uppdrag hos XXX ut och då det var svårt att få nya långtidsuppdrag inom mitt intresseområde beslutade jag mig för att säga upp min anställning på XXX och istället fokusera på mina studier. Jag läste bl a svenska och engelska på Komvux 2-3 kvällar i veckan samtidigt som jag jobbade deltid som barnskötare.[/citat]

Det som står ovan ska istället in i ditt CV enligt min mening.

[citat]
    Personer i min omgivning ser mig som en glad, ambitiös och målmedveten person som tycker om att ha ordning omkring mig och som har lätt för att samarbeta/jobba i grupp eller enskilt. Jag tycker om när det är högt tempo och har lätt för att uttrycka mig i tal och skrift.Jag hoppas att jag har väckt ert intresse med denna presentation och finns tillhands om det är något som behöver kompletteras.Med vänliga hälsningar XXX
    Jättebra att du skriver hur andra brukar uppfatta dig och vad du tycker om. Möjligen kan du vara ännu mer specifik med vad du söker eller vad du tycker är viktigt på din framtida arbetsplats. Kan vara t ex: "Jag trivs i en fri roll där jag får ta mycket ansvar" eller "Jag söker en arbetsplats där det är en glad och öppen stämning där medarbetarna delar med sig av sina kunskaper". Ja, du förstår...

Jag har jobbat en del med att scanna ansökningar och har ett stort intresse för sådana här frågor. Jag tycker att din ansökan ger ett trevligt och ärligt intryck. Ge den lite mer struktur bara och våga stick ut hakan lite!

Lycka till!
  • Theorese

Det jag saknar mest i brevet är varför de ska anställa just dig.

I annonsen finns det vissa nyckelord som kan vara både arbetsuppgifter och egenskaper hos dig som efterfrågas. Fokusera på dessa.

"Det som lockar mig att söka detta jobb är de varierande arbetsuppgifter som ett litet företags reception erbjuder. Jag trivs med daglig kontakt med både kunder och mina kollegor, av vilka jag dessutom uppfattas som positiv och hjälpsam."

"Egenskaper ni efterfrågar i annonsen är förmåga att arbeta i en internationell miljö, något jag har stor vana av och som började redan då jag jobbade på en Kibbutz i Israel etc etc."

Spinn ihop de viktigaste erfarenheterna du har med de egenskaper de efterfrågar så kommer du att få ett kanonbrev som kompleterar ett CV! Genom att i text skriva ner vad man har gjort är en jättebra utgångspunkt, men det gäller sen att plocka ut godbitarna som passar olika tjänster för att på så sätt anpassa din ansökan.

• Anonym (hemlig)

Jag får alltid beröm för min CV. Jag har allt i tabellform. En tabell för personalia, en för utbildningar, en för anställningar (med titel, och en kort beskrivning av mina arbetsuppgifter i en kolumn) och en tabell med Övrigt - körkort, språkkunskaper

När jag har sökt jobb, så har jag bara en sida med brödtext - varför jag söker jobbet etc och så min CV.

Jag tycker ditt personliga brev är så bra att du skall lägga det i din CV under kanske övrigt. Däremot skulle jag nog sätta familjeförhållanden längst ner.

• Anonym (...)

Hej!
    Jag har inte hunnit läsa de andras svar men jag svarar ändå lite kort.

Jag tycker att det verkar skitbra. Jag saknar dock varför du söker just det här jobbet, vad det var som fångade ditt intresse och framför allt- varför de ska anställa just dig på den här tjänsten.
    Du ska kanske också vara lite mer detaljerad i ditt CV och göra det peronliga brevet lite mindre detaljerat samt ha de bitarna jag skrev om tidigare långt upp i brevet och familjeförhållandena längre ner. Lycka till!

• Anonym (nytt jobb)

Tack för allas hjälp, verkligen jättebra synpunkter och kul att de flesta verkar tycka att jag har ganska bra utgångsläge.

Skulle jag kunna få maila min cv till någons inbox för att få lite feedback på den också, har jobbat lite på den.

• Anonym (nytt jobb)

Tack för hjälpen allesammans. Jag hittade en sida på nätet, CV Online som hade bra mallar så nu har jag fått iväg min ansökan. Gjorde som ni sa, kortade ner mitt personliga brev och flyttade över en hel del till cv:n istället.

Nu är det vara att hålla tummarna och se, men jag är nöjd.

• Anonym (stina)

Ts: Jag skulle radera mening två, det med man och barn. Bättre att du börjar att beskriva dig själv i samband med arbete.

hemlig: Beskriv gärna bättre hur tabellerna är utformade?

• Emma

Jag har det också som typ i punktform bara det att jag har skrivit allt vad mina jobb/utbildningar har innefattat och vad det har hjälp mig utvecklas inom osv.

Svar på tråden Synpunkter på min jobbansökan mottages