vad händer med underhållet om jag blir sambo/gifter mig med en ny kille?
Frågan lyder som rubriken?
Frågan lyder som rubriken?
pappan till barnet måste väl ändå betala underhåll om det inte är han som du är sambo/gifter dig med...
pappan har aldrig bott och troligtvis kommer aldrig bo i Sverige.
det händer ingenting. Du fortsätter få underhållet som vanligt.
hmm då vet jag inte hur det är.. vet bara att min pappa fick betala för oss även fast han blev sambo.. och hmm mamma hann aldrig bli sambo eller gifta sig men han fick betala ändå.. dock så bor ju han i sverige...
annamaja: vad lustigt...men det är ju bra för mig i för sig.
Min "nya" kille vill nog inte dela min dotters utgifter. Men det är ju inte så för alla?
Tror att du tänker på USA, där behöver mannen inte betala underhåll om kvinnan gifter om sig (eller tvärtom). Här i Sverige så betalar umgängesföräldern underhåll för sina barn (inte för exet) och barnen upphör ju inte vara hans barn bara för att någon gifter om sig.
tack för svaren, tjejer!
Aros: jag förstår hur du tänker men i mitt fall har pappan aldrig bott i Sverige vilket innebär att det är FK som har stått för UB hela tiden. Nu när jag gifter mig med en annan kille så kommer juinte min ekonomi vara lika dåligt och i rättvissans namn så borde även UB upphöra.
Min poäng är att UB borde vara baserat på att man är ENSAM och har en massa utgifter som man ibland inte har råd att täcka. Men om man är två så går ju inkomsterna automatiskt upp (om man nu antar att båda jobbar)...så, då borde man inte ha rätt till UB längre.
Men, jag ska inte klaga, med alla år av dåligt ekonomi i bagaget så tackar jag inte nej
Underhållsbidraget/underhållsstödet betalas inte ut för att du är ensam, eftersom det inte är ett underhåll till dig som exfru. Det betalas ut som pappans del i barnets försörjning, eftersom enligt föräldrabalken så har båda föräldrarna försörjningsplikt för sina barn. Och pappan slutar inte vara pappa bara för att mamman blir sambo.
Skillnaden mellan underhållsbidrag och underhållsstöd är att bidraget är något som umgängesföräldern betalar direkt till boendeföräldern och summan räknas fram från just det barnets behov och just de föräldrarnas ekonomiska situation. Stödet är en fast summa som staten går in och betalar ut till de barn vars umgängesförälder har för dålig ekonomi för att själv betala minimisumman. (Sedan är det en massa föräldrar som inte vill betala själva utan låter det gå via FK fast de kan betala mer).
Jag inser när jag läser vad jag har skrivit att jag låter snorkig, det är inte min mening. Men just nu är jag för trött för att omformulera mig. Jag hoppas att du förlåter "tonen" i inlägget.
Triss: jag tyckte ditt inlägg var väldigt lärorikt och tog inte alls illa upp. Tack!